Polo arts [emoji1]ik ben arts
Het feit dat de leds zacht blijven branden ligt in de aansluiting van de lichtschakelaar. ben hier ook dagen mee bezig geweest met de ombouw van halogeen naar xenon en nu volledig werkend gekregen (100% led en gedimd vanaf stadslicht).
Ja, ik ben hier ook wel benieuwd naar...Hoe heb je dit gedaan?
een weerstand biedt meer weerstand, zoals de naam al zegt. als je ze serieel zet dan verminderen ze de vermogensafgifte aan het andere apparaat door een daling in spanning (V) (Rtotal = R1 + R2 + R3).
parallel geven ze een gelijke spanning (V) aan iedere verbruiker (LEDs en weerstand) maar verdeelt de weerstand zich (1/Rtotal = 1/R1 + 1/R2 + 1/R3 etc) waardoor een verdeling in stroomsterkte (A) optreedt.
nu zal dat laatste niet zo snel gebeuren want de accu kan honderden amperes leveren dus voordat dat effect zichtbaar wordt moet je wel heel wat ohms stapelen.
maar het zal in geen enkel geval een boost geven aan het op te nemen voltage van de LEDs. daarvoor moet de weerstand van de LEDs vergroot worden.
immers U = I * R en dus R = U / I. (U = spanning (V), R = weerstand (Ohm) en I = spanning (A))
lichtsterkte in lux/lumen/candela van de LEDs is in principe P * constante. (P = vermogen (W)).
Om P omhoog te krijgen moet je of U of I omhoog krijgen (immers P = U * I). U is redelijk constant op 12V en I is enigszins te sturen met een seriele weerstand door R te beinvloeden.
Maar serieel krijg je alleen een lagere R op de LEDs want Rweerstand is altijd positief.
Positieve R met een constante U betekent lagere I.
Lagere I betekent lagere P (immers U is constant)
Lagere P is lagere power
Ergo
gaat 'm niet worden
Ik heb extra kabels getrokken vanaf de koplampen naar de bcm. hierdoor worden de leds dus gestuurd door 2 kabels ipv 1 met de meeste adapters. en ik moest de bekabeling aanpassen van mijn lichtschakelaar. Hier komt op een van de aansluitingen gelijk spanning op contact (meende interieur verlichting) deze heb ik verwijderd en hierdoor gingen mijn leds 100 % en dimmen op stadslicht (zoals orgineel) enige nadeel is dat mijn tachoklok nu overdag niet brandt maar dit is niet storend.Hoe heb je dit gedaan?
Bedankt voor het delen. Alleen heb ik liever dat alles blijft werken zoals origineel...hoop dat iichel of ciclo met een oplossing komt [emoji120]Ik heb extra kabels getrokken vanaf de koplampen naar de bcm. hierdoor worden de leds dus gestuurd door 2 kabels ipv 1 met de meeste adapters. en ik moest de bekabeling aanpassen van mijn lichtschakelaar. Hier komt op een van de aansluitingen gelijk spanning op contact (meende interieur verlichting) deze heb ik verwijderd en hierdoor gingen mijn leds 100 % en dimmen op stadslicht (zoals orgineel) enige nadeel is dat mijn tachoklok nu overdag niet brandt maar dit is niet storend.
Sorry voor het reageren in een verkoop topic...
Je bekijkt het forum op dit moment als gast. Als gast op dit forum kun je veel berichten gewoon lezen, maar je hebt niet de volledig toegang tot alle inhoud.
Wil je wel alles kunnen zien en kunnen reageren op topics , dan zul je je eerst moeten registreren op ons forum.