Vraag over schoonmaken sensor van climatronic

Beste mede VW rijders,

Ik ben sinds 2 dagen een nieuwe eigenaar van een Polo 1.4 16v uit 2005.

Ik heb een uitvoering met Climacontrol digitale variant met display. Nu heb ik soms (niet altijd) dat als ik hem op contact zet het hele display een aantal seconden blijft knipperen met alle symbolen aan. Nu leert dit forum mij dat het mogelijk te maken heeft met een vervuilde sensor. Ik wil deze dus eerst eens gaan schoonmaken om te kijken of het probleem dan weg blijft.

Nu is eigenlijk mijn vraag, kan iemand mij in korte stappen omschrijven hoe ik het beste bij de sensor kan komen? en wat ik allemaal los moet maken en hoe ik het climatronic paneel eruit krijg etc? Ik zie geen schroeven onderaan zitten dus ik weet niet zo goed waar te beginnen?

Deze cockpit heb ik:

0511_tokyo_04+2006_volkswagen_polo_gti+dashboard_view.jpg
 
Hoe functioneert de climatronic verder? Dacht dat als het display knippert er een fout in het systeem zit.
Het is het beste om de auto en daarmee het climatronic systeem een keer uit te lezen, grote kans dat er een foutmelding in zit, dan weet je waar je het moet zoeken.

Overigens, onderaan het climatronic paneel zitten twee schroeven waarmee je het paneel kan loshalen.
 
Seat  Leon SC FR  1.8 TSI DSG 
Hey Peej,

Dank je wel voor je antwoord. Hij doet het verder prima, sterker nog hij is zelfs voor de koop opnieuw afgevuld. Wat kost dat ongeveer uitlezen bij de dealer? Ik heb ook zelf een ODB2 reader moet alleen even kijken waar bij deze auto de ODB stekker zit ;) En natuurlijk even kijken of hij ook die foutcode kan uitlezen want kan ook zijn dat hij niet verder komt dan de motorcodes EPC.

OKé dank je wel, ik las dat de sensor ook vaker het probleem was en ik zie hem niet altijd knipperen bij elke start dus vandaar dat ik eerst eens wilde beginnen met het schoonmaken van de sensors. Dat kost me dan even niks :)
 
Je kan overigens ook een 'diagnostische test' uitvoeren.

Met uitgeschakeld contact tegelijkertijd de knoppen 'ECON' en 'Recirculatie' ingedrukt houden en de auto op contact zetten en knoppen vasthouden. Na een seconde gaat het systeem alle kleppen/standen/ventilatoren (ook onder de kap) aansturen.
Als die test afgerond is verschijnt er een soort code op het scherm. Die schijn je om te kunnen 'rekenen' naar een foutmeldingscode.
 
Seat  Leon SC FR  1.8 TSI DSG 
Mensen super bedankt voor de reacties:

@starsky Oh top, ik zie inderdaad dat er iemand in Simpelveld is met een VAG kabel.

@iichel dank je wel.

Ik heb zelf wel een universele Vgate scan kabel ODB. zou ik die ook kunnen gebruiken? de VAG software heb ik al gedownload.

@Peej dat is handig straks eens doen, is er ook een lijst bekend van bij welke code er bij welke storing hoort?
 
Je kan overigens ook een 'diagnostische test' uitvoeren.

Met uitgeschakeld contact tegelijkertijd de knoppen 'ECON' en 'Recirculatie' ingedrukt houden en de auto op contact zetten en knoppen vasthouden. Na een seconde gaat het systeem alle kleppen/standen/ventilatoren (ook onder de kap) aansturen.
Als die test afgerond is verschijnt er een soort code op het scherm. Die schijn je om te kunnen 'rekenen' naar een foutmeldingscode.

Ik heb de sensor vandaag helemaal schoongemaakt en het mini ventilatortje helemaal vrij van vuil en stof gemaakt helaas blijft het LCD bij aanzetten knipperen en ik ben er ook achter dat mijn Airco niet koud wordt :(

zou het opnieuw afvallen van het systeem voldoende zijn? Blijkbaar hebben ze dit dus niet gedaan bij aanschaf van de auto en ik lees links en rechts dat hij ook gaat knipperen als er geen druk op het systeem is.

Ik heb ook de zelf diagnose gedaan zoals vermeld hier in de quote en die geeft deze code als hij klaar is:

links klein onderin: 511 en rechts boven wat groter: 02.

zegt iemand dat wat?
 
haha ;)

Komen we hier dus op uit:

511 - Foot zone temp. transmitter.
02 - Value too low.

zoals ik het dus een beetje lees:

511. Iets met de blazer bij de voeten? sensor of? Ik heb echt geen idee wat dat is?
02. Value too low, ik neem aan dat dit gewoon de druk op het systeem zelf is?

Dus zoals ik het er een beetje uithaal zijn de kleine meldingen minder ergere storingen en de meldingen die groot worden weergegeven zoals die 02 Value too low. dat dit de meldingen zijn die belangrijk zijn?
 
Heb op m'n laptop een verzameling werkplaats/reparatiehandleidingen van de Polo 9N3, o.a. ook van de Climatronic.
Zal thuis eens kijken of ik wat kan vinden hierover.
 
Seat  Leon SC FR  1.8 TSI DSG 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!