Uitlaat ploft na korte rit, normaal?

Beste bezoekers,

Na een vreemde constatering toch de vraag hier maar eens uitzetten. Het is mij namelijk opgevallen dat mijn uitlaat ploft.
In eerste instantie dacht ik dat het door een deuk in mijn uitlaat kwam, aangezien ik laatst ergens tegenaan ben gereden waardoor de uitlaat naar binnen was gedeukt. Deze heb ik zelf uitgedeukt en bij een koude start opnieuw geprobeerd. Het ploffen bleek verdwenen te zijn.
Niets bleek minder waar, want na een korte rit naar huis probeerde ik het na parkeren nog eens, en het geplof was er nog steeds. Het is vooral te horen als ik het gaspedaal loslaat als de motor stationair draait.

Is dit geluid normaal, of heeft het ergens mee te maken? De Polo gaat eind deze maand sowieso nog naar de dealer voor een zomercheck, aangezien ik naar België en Oostenrijk wil gaan rijden, maar wil ongemakkelijke situaties graag voor zijn.

Alvast bedankt!
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 
Helaas vertel je niet op welke brandstof je rijdt, welke motor je auto heeft en welk bouwjaar. Ploffen in de uitlaat is een gevolg van een onstekings-timing probleem. Even naar de garage. Dit gaat je een katalysator kosten
 
Volkswagen  Polo BlueGT  1.4TSI 
Dus ondanks dat je niet weet wat voor motor ik heb, op welke brandstof ik rijd en welk bouwjaar die heeft weet je al dat het mij een katalysator gaat kosten? Vind ik knap :)

Mijn 1.2 TSI (met turbo) rijdt op benzine, en komt uit 2010.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 
Dus ondanks dat je niet weet wat voor motor ik heb, op welke brandstof ik rijd en welk bouwjaar die heeft weet je al dat het mij een katalysator gaat kosten? Vind ik knap :)

Mijn 1.2 TSI (met turbo) rijdt op benzine, en komt uit 2010.

Ja dat weet ik al, het ploffen is een indicatie van een zeer arm mengsel, en daar kan een katalysator niet tegen, omdat de verbrandings-temperatuur dan té hoog wordt.
 
Volkswagen  Polo BlueGT  1.4TSI 
Hij heeft nooit gezegd dat hij geen conclusie kon trekken zonder die info. Hij gaf enkel aan dat je er niet bij zetten om welke motor het gaat. Maar goed, ploffen uit je uitlaat zijn idd ontstekingsproblemen.
 
Volkswagen  Polo  1.6 TDi 
Maar 'ploffen', zijn dat dan echt harde klappen en hoor je het gewoon in de auto of alleen met het raam open? Mijn auto ploft en gorgelt er ook op los als ik in z'n vrij wat met het gas speel.
 
Seat  Leon SC FR  1.8 TSI DSG 
Het zijn echt ploffen, zeker geen klappen. Wellicht is het er al langer maar het valt mij nu pas op en weet niet of het normaal is. Het is wel echt met de deur open, met de deur dicht merk ik niks.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 
Normaal is t niet. Misschien als u in de grensstreek woont dat het van e10 benzine kan komen dat zou mogelijk kunnen zijn. Bij auto's zonder elektronische ontsteking ging de uitlaat ploffen als ontsteking te vroeg stond. Nu kan je aan het ontstekingstijdstip niks meer veranderen omdat u elektronische ontsteking heeft maar kan het wel veroorzaakt worden door een andere component. Dus dan kan u het beste de auto laten uitlezen om te kijken welk component dat veroorzaakt. Als uitlezen niks naar boven haalt dan zou ik beginnen met nieuwe bougies. Volgens mij moet het met vcds ook mogelijk zijn om ontstekingstijdstip te controleren via module 1 en dan measuring blocks. Weet alleen niet welke block het is.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 90pk 
Heren..... ff één ding helder... ploffen gebeurd door een te rijk mengsel (onverbrande benzine komt in de warme uitlaat en zorgt voor een detonatie). Dit is slecht voor je katalysator. Een 105pk TSI ploft licht in de uitlaat, dat is normaal.... zet met een koude motor maar je raam open en ga met het gas lopen spelen tot 2500rpm. Je zult horen dat er lichte plofjes uitkomen, de reden daarvan is hoogstwaarschijnlijk dat deze motoren zo geknepen staan (vanwege emissie) dat ze niet zo lekker lopen beneden dit toerental. Dat merk je ook op het moment dat hij stationair draait en je tikt lichtjes het gas aan, de motor "kucht" dan een beetje. Doordat ze niet zo lekker staan te draaien en je met het aantikken van het gas een wat groter hoeveelheid benzine in de verbrandingskamer krijgt waardoor er ook wat meer via je uitlaat onverbrand naar je motor gaat (turbo is ook nog niet op toeren) dus het loopt net ff niet zo lekker. Voor de personen die dit niet geloven en in het bezit zijn van een 105pk TSI.... zet je deur open en ga bij stationair net lichtjes het gas aantikken zodat de motor op toeren komt, direct loslaten en weer aantikken..... je zult dan lichte plofjes horen.

Overigens komt bovenstaande ook voor met een warme motor :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De bougies zijn afgelopen november nog vervangen vanwege grote onderhoudsbeurt, lijkt mij ook stug dat het daaraan ligt.

Wat ik hierboven lees van madtraxx18 lijkt mij nog het meest voor de hand liggende en ook verklaarbaar. Dat TSI motoren dit standaard hebben, was mij dus tot op heden niet bekend.
Auto gaat binnenkort sowieso naar de dealer en zal ze erop attenderen of ze er naar willen kijken. Mocht daar iets uitkomen houd ik jullie op de hoogte! :)

EDIT: Begin juli heeft de auto een zomercheck gehad en hebben ze hier uitgebreid aandacht aan besteed. Ze hebben niks kunnen vinden en kunnen er dus vanuit gaan dat het 'normaal' is dat het voorkomt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!