Goedemiddag,
Dit is mijn eerste post hier. Ik heb onlangs een VW Polo AW GTI aangeschaft uit 2020, super blij mee want ik kom van een Twingo haha.
Maar op de GTi zit nu een OPF. Ik zou haar graag willen chippen inclusief de DSG want ik irriteer me nu al aan het schakelgedrag en extra vermogen is altijd leuk!
Ik behoef echter geen extra uitlaat geluid, als dat er perongeluk bijkomt is het niet anders maar saai geluid en snel is een prima combo voor mij, zal wel aan de leeftijd liggen denk ik
Wat ik eventueel wel wil doen is een andere downpipe en dan puur voor de extra gains en niet zo zeer voor een sportiever geluid.
Als ik mijn auto stage 1+ laat chippen, hoeveel vermogen laat ik liggen als ik de OPF erin laat zitten? Is dit noemenswaardig?
Want ik zat ook te kijken naar een milltek downpipe zonder OPF en een nieuwe inlaat maar dan kom ik wel uit op een stage 2. Scheelt dit veel in vergelijking met stock downpipe + behoud OPF en stage 1+?
En zijn er bedrijven die alles voor mij uit handen nemen. Dus zowel de downpipe monteren, de OPF eruit programmeren, en de ecu+dsg chippen? Of moet ik dan eerst de hardware updates elders laten doen en pas daarna dan naar een chipbedrijf zoals Vagtechniek?
Alvast bedankt voor het reageren!
Welkom op MyPolo.nl Dolo-Gti, ik zit hier ook nog maar net na dik 5 jr op MotorTalk uit Duitsland, een heel groot algemeen auto forum met als sub forum uiteraard wel de Polo AW waar veel GTI in voorkomt.
Ik heb mijn GTI nieuw aangeschaft 20 april 2018, blind besteld en ruim 5 maanden op gewacht, alle extra's zitten erop. Je 4 jr garantie zal zijn verlopen (binnenkort?) dus daar hoef je je niet druk over te maken. Vanwege nieuw gekocht ben ik begonnen met een PowerControl X van DTE Systems, een plug & play oplossing, super simpel aan te sluiten en je weet zeker dat je niets wijzigt in het VW motormanagement, handig als je nog garantie hebt. Moet hem nog eens verkopen voor de helft v.d. prijs, de module met TüV vrijgave geeft 35 pk en 54 Nm extra.
Na de garantie ben ik naar JDEngineering in Lochem (achterhoek) gereden en heb zeer goede ervaringen opgedaan, de jongens doen uitsluitend VW Group merken, het meeste wat je ziet is dus Audi, Porsche, VW, Seat en Skoda, je mag er ook bij blijven en vragen stellen. Heb Stage 1+ laten doen in 2022 en Stage 2 DSG omdat ik me mateloos irriteerde aan de DQ250 die totáál niet past bij het karakter v.d. auto! Nu schakelt hij in Eco en D 400 tpm hoger, schakelt soepeler en sneller en in S en M stopt de pret niet bij 6150 tpm maar pas bij 6600 tpm, méér dan genoeg voor een EA888 met het Audi Miller principe (stukken meer koppel maar relatief laag in toeren). Het resultaat was 263 pk en een auto begint tenminste te lijken op een GTI. De originele VW software update van 0004 naar 0005, maakt deel uit van WLTP (dus ook OPF) wordt helaas ook op een pre-OPF gezet bij een beurt, subiet ben je de scheten en plofjes kwijt dus die laat je ongedaan maken!
Vorige zomer heb ik de stap gemaakt naar Stage 2 en nu stop ik ermee, ik wil een GTI die onder de motorkap en aan de buitenkant absoluut origineel blijft, vooral ook geen aso blèrpijp erop! Ik ben gegaan voor een Milltek downpipe met 200 cells race kat, de tussendemper komt te vervallen. Gewoon oké voor de APK en de auto maakt een bescheiden extra geluid, je hoort hem met ACC op een constante snelheid iets meer brommen (wat zwaarder geluid), de plofjes en geroffel worden (wat) sterker zonder asociaal te worden! Sowieso moet je het spuuglelijke nep geluid (Shallkörper) eruit laten programmeren, dat heb ik gelijk gedaan met VCDS, zo nog een hele reeks wijzigingen zoals meer streepjes op de snelheidsmeter, geen gepiep op contact als je de deur opent, achterlichten blijven branden met dagrijverlichting (veiliger met een zwarte auto) en UITERAARD het hoogst irritante start/stop systeem de nek om gedraaid enz.
Heb er een K&N luchtfilter ingelegd en het bladrooster eruit gehaald, er komt toch geen blad in het luchtfilter (na 4 jr bij mij tenminste). De stap van Stage 1+ naar 2 was nog een stap t.o.v. het DTE kastje, waar een GTI origineel slechts 3 versnellingen leuk accelereert, werd dit bij stage 1+ al 4 versnellingen en nu versnelt hij ook keurig in de 5e versnelling stevig door tot ver over de 200 km/u. Uiteraard moet je minimaal 98 E5 tanken (in Duitsland is Shell V-power 100, je kunt ook 102 kopen) al loopt hij zeker niet stuk op 95 E10 tijdens een vakantie of zo, je bent gewoon tientallen pk's kwijt. De Nederlandse Shell V-power haalt zelden 98, die rommel moet je er zeker niet in gooien!! De mannen van JDEngineering hebben uitstekende ervaringen opgedaan met BP 98 E5 en de veel goedkopere Nederlandse Argos (psst, in de 98 zit amper of geen ethanol...). Even in de buurt kijken dus of je er eentje vindt.
De 1e run was opmerkelijk, gelijk 305 pk maar de koppelkromme (max. 522 Nm!!) was niet mooi vlak. Daarom hebben ze er nog enkele runs aan gesleuteld, het uiteindelijke resultaat een geweldige 301 pk en 516 Nm! Pas dan heb je een rappe GTI waar wel Michelins PS 4 op moeten liggen want anders kun je het onder de 75 km/u wel vergeten als je gas geeft. Erg jammer dat de nieuwe Michelin PS 4 S niet in 215/40ZR18 te koop is, enkel in 35% i.p.v. 40% hoogte en dat zal teveel afwijking geven op de teller. De PP 4 S is een echte plakker die óók nog eens lang mee gaat en het prima doet in de regen.
De DSG Stage 2 is sowieso een must want bij Stage 1+ ga je al over de 400 Nm en dat kan een DQ250 origineel niet aan, de oliedruk moet hoger. Wil je een GTI die maar weinig luider maar wél spannend is, dan ga je voor Stage 2 plus K&N filter (een andere luchtfilterbak is Sjonnie en levert 0 pk extra), DSG Stage 2 en een Milltek downpipe met OPF delete. Must is dat de 0004 software erin zit zodat de scheten en plofjes terug komen en sowieso de nepsound eruit programmeren, een EA888 klinkt van zichzelf uit al uitstekend. Vaak rijd ik met het panoramadak in de tochtstand, dan klinkt hij fantastisch in M en S. Het mooie is echter van een VW GTI i.t.t. "GTI's" van andere merken, er zit een fatsoenlijke 2 L motor in met achterlijk veel koppel maar schakel je in Eco of D, dan is het gewoon weer een soepel verende familie auto met ingetogen geluid, de keuze is aan de bestuurder en je ziet niet vast aan altijd jakkeren. Wil je een beetje sturen, naast ASR uitschakelen niet vergeten óók in het menu de ECS sport stand te zetten, daar wordt de auto wat meer "lossy" van, mooi als je een beetje wilt sturen en je mateloos irriteert aan de automatisch ingrijpende elektronica. Helaas kun je XDS (elektronisch sper differentieel) niet uitschakelen maar het gedrag is uitstekend in M of S (strakkere demping), ASR uit en ECS in sport (menu). Moet je natuurlijk wel de sportvering erop hebben die de auto 1,5 cm lager zet.
Helaas zijn hier geen filmpjes te posten, anders kon je horen hoe het klinkt met pano in tochtstand en M als je op- en terugschakelt rond de 4000 tpm.