Noodstop Polo GTI zonder directe oorzaak.

Beste forumleden,

Ik reed gisteren in een rijdende file met ACC aan. Snelheid was ongeveer 15 km; remmen en optrekken verliep normaal.

Mijn voorganger remde plotseling wat sterker af en zonder na te denken remde ik zelf wat bij. De afstand was ongeveer drie en een halve meter; dus niks aan de hand. Bij het intrappen van de rem maakte de wagen een noodstop. Bloeddruk gelijk naar 200 !

Twee keer geprobeerd te starten maar dat lukte niet. Na ongeveer een minuut wachten kreeg ik de motor weer aan de gang en kon ik wegrijden.

Op het display verscheen vooraf geen waarschuwing en het systeem gaf ook daarna geen melding.

Ik heb het storingsgeheugen laten uitlezen maar er stond niets in. Op korte termijn een afspraak maken was volgens VW helaas geen optie door vakantiedrukte. Men gaf verder aan: “je moet natuurlijk wel een probleem kunnen constateren om het te kunnen oplossen”.

Ik zit toch niet meer echt relaxed in mijn auto.

Mijn vraag: wat kan de oorzaak zijn ? Ik zet dit maar weg onder "overig elektronisch" omdat ik vermoed dat daar ergens de oorzaak ligt.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Jake
 
Volkwagen  Polo GTI bouwjaar 2021  2ltr 207 pk 
kan je in je MMI menu niet aanpassen hoe snel hij moet ingrijpen? traag, gemiddeld, snel?
dat is bij mij toch mogelijk, maar dan komt er bij gelijk welke instelling wel die grote rode melding met het auto symbool op men display.
wat in jou geval dus blijkbaar niet gebeurde. ook vreemd dat er geen foutmelding of zo uit te lezen valt.
 
Volkswagen Polo AW 1.0 TSI  Polo AW 2019  Polo 1.0 TSI DSG7 95pk (nu 140pk) aan de wielen. 
Geen reden om je hierover ongerust te maken. Is mij vaker gebeurd, dat die ongewenst zelf een noodstop maakte. De auto kijkt naar je snelheid en de afstand naar de voorligger, op een bepaald moment grijpt die in. Zo werkt het systeem nu eenmaal. 1x heb ik er ook veel plezier van gehad, toen keek ik net naar mijn navigatie op het moment dat mijn voorligger flink in de ankers ging. Probeer het los te laten, er is niets aan de hand met je Polo.
 
Seat  Arona 2020  1.0 TSI 115PK DSG 
  • Leuk
Waarderingen: _Maarten_
De afstanden van ACC en Frontassist staan op middel. Frontassist geeft af en toe een melding als ik bijvoorbeeld een bochtige vluchtheuvel passeer en er op de andere weghelft net een auto aankomt. Aan die melding ben ik wel gewend.

Het gebeurde op een tweebaansweg en dus blokkeer je een weghelft. Bovendien moet je maar hopen dat je achterligger op tijd kan remmen. Geen lekker gevoel.

Vraag is natuurlijk waarom een noodstop op het moment dat ik zelf op het rempedaal duw ? Frontassist greep niet in en gaf ook geen waarschuwing. ACC maakt volgens mij bij 15 km/u geen noodstop en er was genoeg ruimte.
 
Volkwagen  Polo GTI bouwjaar 2021  2ltr 207 pk 
Ik heb dit zelfs een keer gehad bij een rotonde, het fietspad en de weg is gescheiden door struiken.

Omdat ik wat sneller de rotonde opreed en de struiken wat sneller dichtbij kwamen dan de auto lief is schoot deze ook in de noodstop, heel vervelend maar daar doe je niks aan.

De veiligheid systemen staan iets "veiliger" ingesteld dan nodig zijn werd mij een keer verteld bij de VW dealer, voor de rest zou ik me er ook geen zorgen over maken.
 
Volkswagen  Polo GTI 2023  2.0 TSI 207 PK 
  • Leuk
Waarderingen: Sal
ook al eens gehad bij het achtruit men garage in kruipen, met de voet lichtjes op de rem, en terwijl de parkeersensoren aangaven dat ik al heel dicht de opening recht ging passeren ( zit blijkbaar wel nog een ruime marge op) maar toch al 2x meegemaakt dat de radar die achter de bumper zit (ruimte tussen de parkeersensoren) toch beslist om in te grijpen en vol in de rem gaat. wat wel verschieten is zeker op een oprit met kiezels.. akelig geluid.
dacht de eerste keer dat ik effectief met de zijkant men poort mee had :oops::cool: zat gelukkig nog redelijk wat ruimte tussen. sindsdien hou ik er wel rekening mee dat de wagen wel eens zelf durft beslissenBig Grin;):cool:
 
Volkswagen Polo AW 1.0 TSI  Polo AW 2019  Polo 1.0 TSI DSG7 95pk (nu 140pk) aan de wielen. 
De afstanden van ACC en Frontassist staan op middel. Frontassist geeft af en toe een melding als ik bijvoorbeeld een bochtige vluchtheuvel passeer en er op de andere weghelft net een auto aankomt. Aan die melding ben ik wel gewend.

Het gebeurde op een tweebaansweg en dus blokkeer je een weghelft. Bovendien moet je maar hopen dat je achterligger op tijd kan remmen. Geen lekker gevoel.

Vraag is natuurlijk waarom een noodstop op het moment dat ik zelf op het rempedaal duw ? Frontassist greep niet in en gaf ook geen waarschuwing. ACC maakt volgens mij bij 15 km/u geen noodstop en er was genoeg ruimte.
De afstand instelling van ACC en frontassist heeft niets te maken met de noodingreep van de auto. Het veiligheidssysteem heeft ingegrepen omdat je net een fractie te laat was met remmen, volgens het systeem.
 
Seat  Arona 2020  1.0 TSI 115PK DSG 
  • Leuk
Waarderingen: HoMi en Marc Vuylsteke
Het veiligheidssysteem heeft ingegrepen omdat je net een fractie te laat was met remmen, volgens het systeem.
Helemaal mee eens, ook ik heb deze ervaring al enkele keren gehad terwijl er eigenlijk niets aan de hand was.

ook al eens gehad bij het achtruit men garage in kruipen,
En dan ben je niet de enige, het is alleen zeer vervelend.
 
  • Leuk
Waarderingen: Marc Vuylsteke
De afstand instelling van ACC en frontassist heeft niets te maken met de noodingreep van de auto. Het veiligheidssysteem heeft ingegrepen omdat je net een fractie te laat was met remmen, volgens het systeem.
Precies. Het moment dat je uberhaupt de rem aanraakt is je ACC er ook meteen af, dus die heeft er niks mee te maken. Overigens is de noodstop onderdeel van de frontassist lijkt me?
Of iemand anders dan niet achterop jou klapt hoef je je ook geen zorgen te maken, had die persoon maar meer afstand moeten houden Big Grin
 
Volkswagen  Polo AW GTI  2.0 TSI 293pk 
  • Leuk
Waarderingen: Sal
Precies. Het moment dat je uberhaupt de rem aanraakt is je ACC er ook meteen af, dus die heeft er niks mee te maken. Overigens is de noodstop onderdeel van de frontassist lijkt me?
Of iemand anders dan niet achterop jou klapt hoef je je ook geen zorgen te maken, had die persoon maar meer afstand moeten houden Big Grin
Dat is niet helemaal waar wat je nu zegt, met die snelheden heeft hij namelijk de rem druk al dusdanig dat ik af en toe ook merk dat die rem super gevoelig is, die is klaar om op die korte afstand in te grijpen, als je dan zelf denkt normaal op de rem te trappen rem je veel harder dan normaal als je aan het rijden bent. ik heb het ook wel eens gehad, systeem staat op scherp met die korte afstanden en file rijden
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
Dat is niet helemaal waar wat je nu zegt, met die snelheden heeft hij namelijk de rem druk al dusdanig dat ik af en toe ook merk dat die rem super gevoelig is, die is klaar om op die korte afstand in te grijpen, als je dan zelf denkt normaal op de rem te trappen rem je veel harder dan normaal als je aan het rijden bent. ik heb het ook wel eens gehad, systeem staat op scherp met die korte afstanden en file rijden
We bedoelen denk ik wat anders. Zodra je remschakelaar wordt getriggerd gaat je ACC eraf, ook te zien aan het autootje dat niet meer groen is in je dashboard. Dat hij remdruk opbouwt in de pomp lijkt mij gek, maar wellicht dat het inmiddels een normaal iets is. Is in principe een gesloten systeem, dus zodra je druk opbouwt gaat het ook daadwerkelijk naar de remmen voor zover ik weet. Of dat met rempompen kan tegenwoordig weet ik niet, te weinig in verdiept.
 
Volkswagen  Polo AW GTI  2.0 TSI 293pk 
We bedoelen denk ik wat anders. Zodra je remschakelaar wordt getriggerd gaat je ACC eraf, ook te zien aan het autootje dat niet meer groen is in je dashboard. Dat hij remdruk opbouwt in de pomp lijkt mij gek, maar wellicht dat het inmiddels een normaal iets is. Is in principe een gesloten systeem, dus zodra je druk opbouwt gaat het ook daadwerkelijk naar de remmen voor zover ik weet. Of dat met rempompen kan tegenwoordig weet ik niet, te weinig in verdiept.
we bedoelen wel hetzelfde je ACC gaat er vanaf idd.
Wat ik bedoel met druk opbouwen bedoel ik op het pedaal het pedaal is harder op sommige momenten als je file rijd en dichterbij een auto komt, ik denk dat je het moet voelen om het een beetje te begrijpen, op het moment dat jij dan remt gaat idd je ACC er af, maar dat pedaal staat wel degelijk nog op scherp. gezien je hem meteen over pakt van de ACC en dat levert soms rare en veel hardere rem momenten op in een file
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
we bedoelen wel hetzelfde je ACC gaat er vanaf idd.
Wat ik bedoel met druk opbouwen bedoel ik op het pedaal het pedaal is harder op sommige momenten als je file rijd en dichterbij een auto komt, ik denk dat je het moet voelen om het een beetje te begrijpen, op het moment dat jij dan remt gaat idd je ACC er af, maar dat pedaal staat wel degelijk nog op scherp. gezien je hem meteen over pakt van de ACC en dat levert soms rare en veel hardere rem momenten op in een file
Grappig! Heb me er even in verdiept en wat je zegt klopt. Is onderdeel van de Front Assist. Zie onderstaand:

Front Assist area monitoring system. Front Assist uses a radar sensor integrated into the front end of the car to continually monitor the distance to vehicles ahead. The system assists the driver in critical situations by preconditioning the brake system, alerting the driver to the need to react by visual and audible warnings and, in a second stage, by a brief warning jolt of the brake pedal. If the driver fails to brake hard enough, the system automatically generates sufficient brake pressure to avoid a collision. If the driver does not react at all, Front Assist automatically applies the brakes to give the driver more reaction time. In addition, the system assists by informing the driver if the distance to the vehicle ahead is too short. The latest version of Front Assist being offered in the Polo GTI not only detects other vehicles, but also pedestrians who are moving across the driving lane. As soon as a pedestrian is at risk, the system warns the driver and, in a final stage, applies the brakes to slow down the Polo within system limits. One component of the Front Assist system is the City Emergency Braking function.

City Emergency Braking. City Emergency Braking is a system extension of Front Assist. It monitors the zone in front of the Polo by radar sensor. The system operates at speeds below 30 km/h. If the driver does not react to an impending collision, the brake system is preconditioned as in Front Assist. If necessary, the City Emergency Braking System then automatically initiates hard braking within system limits to reduce the severity of the impact. In addition, if the pedal force applied by the driver is insufficient, the system intervenes by applying maximum braking force.
 
Volkswagen  Polo AW GTI  2.0 TSI 293pk 
Grappig! Heb me er even in verdiept en wat je zegt klopt. Is onderdeel van de Front Assist. Zie onderstaand:

Front Assist area monitoring system. Front Assist uses a radar sensor integrated into the front end of the car to continually monitor the distance to vehicles ahead. The system assists the driver in critical situations by preconditioning the brake system, alerting the driver to the need to react by visual and audible warnings and, in a second stage, by a brief warning jolt of the brake pedal. If the driver fails to brake hard enough, the system automatically generates sufficient brake pressure to avoid a collision. If the driver does not react at all, Front Assist automatically applies the brakes to give the driver more reaction time. In addition, the system assists by informing the driver if the distance to the vehicle ahead is too short. The latest version of Front Assist being offered in the Polo GTI not only detects other vehicles, but also pedestrians who are moving across the driving lane. As soon as a pedestrian is at risk, the system warns the driver and, in a final stage, applies the brakes to slow down the Polo within system limits. One component of the Front Assist system is the City Emergency Braking function.

City Emergency Braking. City Emergency Braking is a system extension of Front Assist. It monitors the zone in front of the Polo by radar sensor. The system operates at speeds below 30 km/h. If the driver does not react to an impending collision, the brake system is preconditioned as in Front Assist. If necessary, the City Emergency Braking System then automatically initiates hard braking within system limits to reduce the severity of the impact. In addition, if the pedal force applied by the driver is insufficient, the system intervenes by applying maximum braking force.
aha! nou inderdaad dus dat bedoel ik, en dat levert soms momenten op dat je denkt ho ho ho doe even rustig remmen, maar dat is omdat dat rempedaal al op scherp staat dan. heb het ook wel eens, dan rem je zelf denk je op tijd en dan vind die auto van niet en dan rost die de rem klem vast ABS er in alles tegelijk tot je stilstaat
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
slaat de motor af of was het gewoon je start stop systeem, en door dat dit gebeurde zat je zelf in de stres, sleutel er uit sleutel er in starten etc etc.
Probeer even te begrijpen wat jij zelf in die situatie hebt gedaan want die van mij heeft het nooit zo gedaan. zodra ik weer op het gas ga dan doet die het weer, ik heb overigens mn start stop ook permanent uit staan dus afslaan doet die sowieso niet
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
Start/Stop staat altijd uit. Auto maakte noodstop en motor sloeg af; versnellingsbak stond nog in E. Startknop ingedrukt .... niets. Effe gewacht en gedrukt ..... weer niets. Na ongeveer een minuut kon ik starten.
Leuk he, technologie.. Mijn Fabia heeft ook wel eens dat de motor uit gaat door StartStop, terwijl ik meteen weer verder wil rijden. Hierdoor schiet de ECU in de hik en verzuipt de motor. :joycat:
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!