MYSTERIE: 50E voor gouden tip: zagend lopen, ook op toeren, geen foutcodes, garage weet het niet

Ik heb toch even jullie brainpower nodig :)

Mijn Polo 9N3 (2006, 1.4 benzine, 84-RK-ND) heeft een mysterieuze kwaal die niemand kan fixen; hij start prima maar na een aantal seconden (ik denk nadat autom. choke afloopt) gaat hij 'zagen' - toeren gaan omhoog en omlaag. Niet rommelig maar heel regelmatig. Bij lage toeren zaagt ie langzamer, bij hoge toeren sneller. Het is gekomen nadat ik de accu eruit heb gehaald om bij de drukgroep te komen die ik moest vervangen.


Ik heb VAGcom, maar de polo heeft geen foutcodes. Merkte wel dat oliedop eraf het oplost: in stationair oliedop eraf halen is meestal afslaan, maar àls ie dan niet afslaat en ik plaats de dop terug loopt ie daarna als een zonnetje. Ook als ik 2oo km ga rijden blijft het de hele tijd goed. Maar contact eraf en weer starten en hij gaat meteen weer zagen. Ik dacht dus aan een vacuuumlek, en A-point ook, maar helaas...

Goed, wat ik dus al heb gedaan:
- check op vacuum lek; niet gevonden. Ook gecheckt door mn garage, ook geen lek gevonden
- gasklephuis gereinigd en opnieuw ingeleerd. Ook nog eens gedaan door garage
- MAP sensor vervangen
- rubbers inlaatspuitstuk vervangen
- gasklephuis omgewisseld
- carter ventilatie klep onder op het blok vervangen (weet ff niet hoe dat ding heet)

niks maakte ook maar enig verschil, en de garage heeft me de auto terug gegeven, zonder rekening overigens, dat dan wel, maar is er klaar mee en wil er geen tijd meer in stoppen. Wie heeft nog een briljant idee? Auto is verder echt netjes maar begin er ook klaar mee te zijn :) dus ik loof E50 uit voor de gouden tip!

Alvast dank!
Harmen
 
Volkswagen, Audi  Polo 9N3 1.4, A4B8 2.0 TDI  . 
Nee dat niet, mijn eerste auto was een Golf MK3 1.8 8V uit 1997 die maar niet lekker wilde lopen en dan opeens wel weer. Via VCDS toen live data bekeken en toen kwam daar een stotterende waarde uit bij de inlaatluchttemperatuursensor. Bleek een kabel op de sensor half contact te maken. Sensor was al eerder vervangen en had dus niks uitgehaald. Zonder VCDS hadden we die niet gevonden.
 
Toevoeging: nogal logisch, maar hij 'zaagt' omdat de gasklep ook een heeel klein beetje open en dicht pulseert, dat zie ik als ik luchtfilter eraf heb tijdens lopen. Dus het komt vanuit het motormanagement, maar ik kom er maar niet achter waarom die de gasklep zo aanstuurt...
 
Volkswagen, Audi  Polo 9N3 1.4, A4B8 2.0 TDI  . 
Nee dat niet, mijn eerste auto was een Golf MK3 1.8 8V uit 1997 die maar niet lekker wilde lopen en dan opeens wel weer. Via VCDS toen live data bekeken en toen kwam daar een stotterende waarde uit bij de inlaatluchttemperatuursensor. Bleek een kabel op de sensor half contact te maken. Sensor was al eerder vervangen en had dus niks uitgehaald. Zonder VCDS hadden we die niet gevonden.
Ah goeie! Deze kwaal is echter helaas heel constant; het begon in Februari en is sindsdien nooit weg geweest. Het is onze 2e auto dus had er minder haast mee, en heeft ook 3 mnd bij de garage gestaan die er alleen als het rustig was naar keek om de rekening te drukken, maargoed, het lijkt dus niet iets door een los contact te zijn...
 
Volkswagen, Audi  Polo 9N3 1.4, A4B8 2.0 TDI  . 
Interessant. Van mijn tijd van de 9N kon ik me nog herinneren dat zónder oliedop hij enorm ging schudden en totaal niet meer lekker liep omdat (nu citeer ik de anwb even: de auto de carterdruk tot op zekere hoogte nodig heeft).

Ondanks de vervangen klep lijkt het alsof de motor de carterdruk toch ergens verliest (misschien een kapotte pakking/scheur in kleppendeksel/kapotte oliedop)?

Als je de LMM loskoppelt en dan start, loopt 'ie dan wel lekker?
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
Toevoeging: nogal logisch, maar hij 'zaagt' omdat de gasklep ook een heeel klein beetje open en dicht pulseert, dat zie ik als ik luchtfilter eraf heb tijdens lopen. Dus het komt vanuit het motormanagement, maar ik kom er maar niet achter waarom die de gasklep zo aanstuurt...
Dit is een oorzaak/gevolg verhaal.

De oorzaak is een waarde binnenkomend van 1 van de sensoren en het gevolg is dat de ECU hier op reageert door de gasklep positie aan te passen. Het kan werkelijk van alles zijn, fluctuerend motor toerental tot een schommelende motortemperatuur.

De vorige auto van mijn vrouw (Fiat 500 uit 2010) liep stationair enorm ruk. Alles bekeken in livedata en kwam er achter dat de LTFT extreem hoog was. De ECU dacht dat de motor veel te arm liep en ramde er ruim 18% extra brandstof in bij stationair. Hierdoor ging de motor ruk lopen en reageerde de ECU hier op door de gaskleppositie aan te passen om het motortoerental binnen bereik te houden. Oorzaak: Beide lamdba's waren aan het einde van hun leven. Ik heb er niks aan gedaan dan enkel de diagnose stellen en was helemaal klaar met dat ding aangezien er naast het slecht stationairlopen, ook nog een start probleem in de auto zat. Ding op export gedrukt en een Mini Cooper S R53 terug gekocht. Niet dat het veel beter is dan een Fiat 500, maar affijn, t rijd wel leuker!

EDIT: Je mag de auto altijd bij mij in Hollandscheveld neerzetten, ik wil graag een poging wagen om het probleem op te lossen. Dit echter wel tegen mijn huidig werkplaats tarief ;)
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Interessant. Van mijn tijd van de 9N kon ik me nog herinneren dat zónder oliedop hij enorm ging schudden en totaal niet meer lekker liep omdat (nu citeer ik de anwb even: de auto de carterdruk tot op zekere hoogte nodig heeft).

Ondanks de vervangen klep lijkt het alsof de motor de carterdruk toch ergens verliest (misschien een kapotte pakking/scheur in kleppendeksel/kapotte oliedop)?

Als je de LMM loskoppelt en dan start, loopt 'ie dan wel lekker?
Dank voor het meedenken! Hij heeft geen LMM maar een MAP - een onderdruk sensor in het inlaatspruitstuk. Op basis daarvan berekend de ECU de ingenomen lucht, en dus niet op basis van de flow en luchtmassa. En die MAP sensor is vervangen en de waardes gecheckt, helaas is dat allemaal goed en niet de oorzaak.

En klopt wat je zegt, de Polo 9N heeft onderdruk op het carter en geen overdruk, en dat hoort zo; de onderdruk van het inlaatspruitstuk wordt gebruikt om carterdamp direct te recirculeren naar de inlaat en verbrandingskamer, zo is de auto net wat schoner en dus goed voor milieu. Helaas is daarmee een vacuumprobleem bij deze polo's vaak veel vervelender.
 
Volkswagen, Audi  Polo 9N3 1.4, A4B8 2.0 TDI  . 
Ik heb zoiets gehad met de Audi A4 uit 2004, daar zat een terugslagklep verborgen in een slang en had te maken met de carterontluchting.
Deze slang is toen vervangen en het probleem was opgelost.
Ik weet niet meer welke slang, maar als je deze, met stationair lopende motor, dichtkneep liep de motor weer normaal.
Ik weet niet of de Polo ook zoiets heeft.
Dank Frits! Alle slangen en kleppen zijn gecheckt, en we hebben ook gekeken of er iets anders wordt als we een slang ontkoppelen of juist dichtknijpen / afdoppen en dan de motor laten lopen, maar helaas lijkt ook daar de oorzaak niet te zitten...
 
Volkswagen, Audi  Polo 9N3 1.4, A4B8 2.0 TDI  . 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!