Het heldere licht in de donkere tunnel

Hoi iedereen,

Ik loop nu al tegen een irritant probleem aan (althans, ik vind het vervelend) de polo die ik laatst aangeschaft heb, heeft normale halogeen H4, maar er zit zn heel warm lampje in de koplampen die absoluut niet veel verlicht van het wegdek. Ik ben sinds jaar en dag nachtblind en ben al tijden bezig met heldere halogeen lampen. Bij mijn vorige auto had ik Philips white vision, die waren wel voldoende maar het was soms toch nog behelpen met hele donkere polderwegen bijv. Mijn vraag aan jullie is, zijn er legale opties waar ik gebruik kan maken van bijv. Led verlichting in de polo zonder al te veel moeite? (Dus bijv niet complete koplampen vervangen e.d.) Als iemand die perfecte halogeenlamp heeft voor mijn probleem, is die ook meer dan welkom! Ik hoor het graag.

Groetjes Hilde
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 90pk 
Ik heb zelf wat @iichel aangeeft gedaan. Een van de beste upgrades aan mijn Polo. H7 geeft meer licht, betere scheiding tussen dimlicht en grootlicht en het is echt zo gedaan (hardwarematig) de software dien je voor het mooie nog om te coderen. Maar je kunt er in principe wel al mee rijden.

Ik snap je afkeer misschien wel, bij sommige auto's moet de complete bumper er af, dat hoeft bij de Polo niet. De koplampunit zit met 2 of 3 schroeven vast en schuift zo uit zijn geleidingen. (Hij moet er ook uit als je de H4 lampen wilt vervangen, tenminste ik haal ze er altijd uit, dan zie je tenminste wat je doet)

Mijn set was destijds 100 euro (ik kon daarna de H4 set ook voor 100 kwijt, waardoor de upgrade effectief gratis werd)

Dan kun je er daarna nog voor kiezen om er betere H7 lampen in te zetten. Ik heb er gewoon normale Philipsen van de praxis erin zitten, maar je kunt ook voor Osram Nightbreakers of Philips vision plus gaan voor nog meer zicht.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI BlueMotion + Skoda Karoq 1.5 TSI Style Business 
Ik heb zelf wat @iichel aangeeft gedaan. Een van de beste upgrades aan mijn Polo. H7 geeft meer licht, betere scheiding tussen dimlicht en grootlicht en het is echt zo gedaan (hardwarematig) de software dien je voor het mooie nog om te coderen. Maar je kunt er in principe wel al mee rijden.

Ik snap je afkeer misschien wel, bij sommige auto's moet de complete bumper er af, dat hoeft bij de Polo niet. De koplampunit zit met 2 of 3 schroeven vast en schuift zo uit zijn geleidingen. (Hij moet er ook uit als je de H4 lampen wilt vervangen, tenminste ik haal ze er altijd uit, dan zie je tenminste wat je doet)

Mijn set was destijds 100 euro (ik kon daarna de H4 set ook voor 100 kwijt, waardoor de upgrade effectief gratis werd)

Dan kun je er daarna nog voor kiezen om er betere H7 lampen in te zetten. Ik heb er gewoon normale Philipsen van de praxis erin zitten, maar je kunt ook voor Osram Nightbreakers of Philips vision plus gaan voor nog meer zicht.
Oke, kan ik mee inkomen, zie inderdaad meer "keuze" wat betreft H7 lampen die beter zicht beloven. Waar zou ik moeten kijken voor koplampen met H7? Beste om toch nieuw maar een aftermarket merk, of 2e hands en dan OEM? Of zit er geen verschil in, zolang t maar fatsoenlijk is (of te polijsten valt)?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 90pk 
Nog even vraagje, ben nog druk bezig met uitzoeken welke optie het beste voor mij werkt. Ik stuitte op led lampen met H4 fitting, die wettelijk gezien wel gebruikt mogen worden op de openbare weg https://www.bol.com/nl/p/osram-nigh...143293881?referrer=socialshare_pdp_androidapp


Maar er zit hier nog een snoer aan i.v.m. de ventilator die in de lamp zelf zit. Past dit ook in de koplamp van de polo? Want ik geloof dat alles in de koplamp zelf bevestigd zit, maar past dat extra snoertje er nog wel bij?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 90pk 
Er zijn meerdere soorten, maar officieel gezien volgens EU-regels geen led of xenon lampen geplaatst worden in een originele halogeen fitting, maar waarom deze wel, is mij ook een raadsel....
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 90pk 
Ik weet dat vrachtwagens wel degelijk een andere koplampunit nodig hebben voor LED verlichting. Om de LED lichtbundel naar het juiste punt voor de auto te sturen zijn er zogenaamde spiegels aan de binnenkant geplaatst. Het kan wel zo zijn dat (volgens mij) je dagrijverlichting een LED bol mag zijn.
 
Volkswagen  Polo  2.0 GTI 
  • Leuk
Waarderingen: _Maarten_
Het gaat om het lichtbeeld, hoeveel licht er 'lekt' en uiteraard goedkeuring voor de gegeven koplampunit.

Ik heb een aantal jaar geleden ook led in een halogeen koplamp geplaatst.
Het had een fatsoenlijk lichtbeeld (niet te hoog of te ver naar links/rechts), maar het 'lekkende' licht was wel erg veel.
Je zag op een muur dat er dan 'iets' van licht op plekken ontstond, waar dat niet zou moeten.
Bij de garage gaven ze ook aan dat het niet de bedoeling was, dus dat ik bij de APK halogeen erin moest zetten.

Politie heeft er echter nooit wat van gezegd. Rij je een politiefuik in, dan ben je zeer waarschijnlijk de pineut.
Je ziet wel vaker dat mensen het doen op de weg, dus je bent niet de enige!

Zoals je verwacht had de auto wel een super goed en vel lichtbeeld op de weg.
Onthoud dat je bij iedere APK (ieder jaar) de lampen om moet wisselen mocht je kiezen om het te doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hilde en _Maarten_
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!