Even een centraal topic, zodat ik ook eens af en toe lekker UTFS en zo kan roepen...
Waar gaan we het over hebben:
- OEM bi-xenon koplampen
- Polo 6R
- Inbouwen, coderen en adapters.
Dus niet over:
- aftermarket xenon setjes
- Polo 6C (geen verstand van)
- waar te kopen en te verkopen
Bestaande topics:
https://www.mypolo.nl/xenforo/threads/how-to-6r-xenon-adapters-maken.9052/
https://www.mypolo.nl/xenforo/threads/how-to-vcds-6r-oem-xenon-aanmelden.8926/
Partnummers:
https://www.mypolo.nl/xenforo/threads/cursus-onderdelen-zoeken.10294/
Draadschemas:
https://www.mypolo.nl/xenforo/threads/cursus-draad-schemas-lezen.10784/
BCM
Laten we eens met de BCM beginnen, de body control module. Deze heeft altijd een nummer en is te vinden boven de pedalen. Het nummer van de BCM is te vinden door de BCM er uit te halen of door het uit te lezen met een VAS tool, ODIS of VCDS.
Er zijn in de 6R, grofweg, de volgende BCMs te vinden:
6R0 937 084 x = basic BCM
6R0 937 085 x = basic BCM
6R0 937 086 x = midline BCM (basic + centrale vergrendeling)
6R0 937 087 x = highline BCM (midline + cruise control + LIN)
6R0 937 088 x = start/stop (highline + stroom management + verlichting via BCM, alles erop en eraan)
7H0 937 089 x = xenon BCM (gelijk aan 088 x, met geintegreerde CAN gateway)
7H0 937 090 x = xenon BCM + start/stop
BCMs met 088 x op het eind of hoger kunnen de bi-xenon koplampen volledig aansturen. Dimlicht, DRL en dimmend stadslicht via de LED. OEM retrofit is mogelijk.
BCMs met 087 x op het eind of lager kunnen de bi-xenon koplampen niet volledig aansturen. Bij retrofitten zijn er twee opties:
- simpele adapters, DRL altijd op volle sterkte. Groot licht seinen is geen probleem. Te verkrijgen bij de bekende personen.
- BCM wissel naar 089 x of 090 x (088 x is niet makkelijk te retrofitten ivm externe CAN gateway)
BCM upgrade
Bij het wisselen van een BCM moet het een en ander bekabeld worden.
Het is voornamelijk de bekabeling tussen de lichtschakelaar, zekeringenkast en de BCM die veranderd moet worden. Dit is allemaal in de ruimte achter de stuurkolom en redelijk goed te doen. Daarnaast gaan er nog een aantal kabels naar de achterbak, voor nieuwe aansturing van de kentekenverlichting en het achteruitrijlicht.
Meer info op mijn google drive, met grote dank aan mijn vriend ciclo:
https://drive.google.com/drive/folders/0BxYPVjrU9nh3UF80ajYxQk8tMU0?usp=sharing
Hiervoor zijn bij de bekende personen kabelsets te verkrijgen.
Na de upgrade naar een BCM high/max (089/090) heb je ook de mogelijkheid tot bijvoorbeeld autolight (mits RLS ingebouwd).
OEM retrofit
Met een compatibele BCM is het mogelijk om OEM de boel te retrofitten.
Zorg eerst dat je BCM er fatsoenlijk in gebouwd is, storingsvrij. Daarna pas aan xenon/auto light gaan denken.
Voor een OEM retrofit zijn relatief weinig kabels nodig:
- 1 kabel van de BCM naar de linker koplamp voor het PWM signaal (dimmen of volle sterkte voor de LED)
- 1 kabel van de BCM naar de linker koplamp voor het PWM signaal (dimmen of volle sterkte voor de LED)
Als je nog geen DRL had in de bumper, dan komt er per zijde nog een kabel bij.
Daarnaast zou ik je aanraden om de bochtenverlichting ook om te bouwen naar de koplamp. Twee mogelijkheden:
1: Je had al bochtenverlichting in de mistlampen:
- 'plus' kabels van de mistlampen afknippen en deze omleggen naar de xenon koplampen
- 1 kabel van de lichtschakelaar naar de zekeringenkast, van de zekeringenkast naar de mistlampen. Deze kabel vervangt de oude pluskabels
- met VCDS een aanpassing doen, byte 21 bit 7 uitzetten
2: je had geen bochtenverlichting in de mistlampen of geen mistlampen:
- 1 kabel van de zekeringenkast naar de BCM
- 1 kabel per zijde van de BCM naar de koplamp
- met VCDS een aanpassing doen, byte 12 bit 6 en byte 21 bit 2 aanzetten
AFS
Als je besluit full OEM te gaan met een BCM upgrade, dan raad ik je van harte aan om ook meteen AFS erop te bouwen. Daarvoor verwijs ik je naar deze how-to:
https://www.mypolo.nl/xenforo/threads/howto-6r-6c-led-koplampen-in-polo-6r.9747/
Daarin staat alles wat je nodig hebt...
Hoeveel werk is een OEM retrofit?
Ligt eraan hoe handig je zelf bent. Ik denk dat het een uurtje of 2 is voor het upgraden van de BCM, en nog een uurtje voor het trekken van alle kabels naar de koplampen, en nog een uurtje of 2 voor de AFS.
Daarnaast ben je nog even bezig met VCDS en het maken van de kabelsetjes (als je het zelf doet) is een avondje puzzelen. Is dat het waard? Your call..
Waar gaan we het over hebben:
- OEM bi-xenon koplampen
- Polo 6R
- Inbouwen, coderen en adapters.
Dus niet over:
- aftermarket xenon setjes
- Polo 6C (geen verstand van)
- waar te kopen en te verkopen
Bestaande topics:
https://www.mypolo.nl/xenforo/threads/how-to-6r-xenon-adapters-maken.9052/
https://www.mypolo.nl/xenforo/threads/how-to-vcds-6r-oem-xenon-aanmelden.8926/
Partnummers:
https://www.mypolo.nl/xenforo/threads/cursus-onderdelen-zoeken.10294/
Draadschemas:
https://www.mypolo.nl/xenforo/threads/cursus-draad-schemas-lezen.10784/
BCM
Laten we eens met de BCM beginnen, de body control module. Deze heeft altijd een nummer en is te vinden boven de pedalen. Het nummer van de BCM is te vinden door de BCM er uit te halen of door het uit te lezen met een VAS tool, ODIS of VCDS.
Er zijn in de 6R, grofweg, de volgende BCMs te vinden:
6R0 937 084 x = basic BCM
6R0 937 085 x = basic BCM
6R0 937 086 x = midline BCM (basic + centrale vergrendeling)
6R0 937 087 x = highline BCM (midline + cruise control + LIN)
6R0 937 088 x = start/stop (highline + stroom management + verlichting via BCM, alles erop en eraan)
7H0 937 089 x = xenon BCM (gelijk aan 088 x, met geintegreerde CAN gateway)
7H0 937 090 x = xenon BCM + start/stop
BCMs met 088 x op het eind of hoger kunnen de bi-xenon koplampen volledig aansturen. Dimlicht, DRL en dimmend stadslicht via de LED. OEM retrofit is mogelijk.
BCMs met 087 x op het eind of lager kunnen de bi-xenon koplampen niet volledig aansturen. Bij retrofitten zijn er twee opties:
- simpele adapters, DRL altijd op volle sterkte. Groot licht seinen is geen probleem. Te verkrijgen bij de bekende personen.
- BCM wissel naar 089 x of 090 x (088 x is niet makkelijk te retrofitten ivm externe CAN gateway)
BCM upgrade
Bij het wisselen van een BCM moet het een en ander bekabeld worden.
Het is voornamelijk de bekabeling tussen de lichtschakelaar, zekeringenkast en de BCM die veranderd moet worden. Dit is allemaal in de ruimte achter de stuurkolom en redelijk goed te doen. Daarnaast gaan er nog een aantal kabels naar de achterbak, voor nieuwe aansturing van de kentekenverlichting en het achteruitrijlicht.
Meer info op mijn google drive, met grote dank aan mijn vriend ciclo:
https://drive.google.com/drive/folders/0BxYPVjrU9nh3UF80ajYxQk8tMU0?usp=sharing
Hiervoor zijn bij de bekende personen kabelsets te verkrijgen.
Na de upgrade naar een BCM high/max (089/090) heb je ook de mogelijkheid tot bijvoorbeeld autolight (mits RLS ingebouwd).
OEM retrofit
Met een compatibele BCM is het mogelijk om OEM de boel te retrofitten.
Zorg eerst dat je BCM er fatsoenlijk in gebouwd is, storingsvrij. Daarna pas aan xenon/auto light gaan denken.
Voor een OEM retrofit zijn relatief weinig kabels nodig:
- 1 kabel van de BCM naar de linker koplamp voor het PWM signaal (dimmen of volle sterkte voor de LED)
- 1 kabel van de BCM naar de linker koplamp voor het PWM signaal (dimmen of volle sterkte voor de LED)
Als je nog geen DRL had in de bumper, dan komt er per zijde nog een kabel bij.
Daarnaast zou ik je aanraden om de bochtenverlichting ook om te bouwen naar de koplamp. Twee mogelijkheden:
1: Je had al bochtenverlichting in de mistlampen:
- 'plus' kabels van de mistlampen afknippen en deze omleggen naar de xenon koplampen
- 1 kabel van de lichtschakelaar naar de zekeringenkast, van de zekeringenkast naar de mistlampen. Deze kabel vervangt de oude pluskabels
- met VCDS een aanpassing doen, byte 21 bit 7 uitzetten
2: je had geen bochtenverlichting in de mistlampen of geen mistlampen:
- 1 kabel van de zekeringenkast naar de BCM
- 1 kabel per zijde van de BCM naar de koplamp
- met VCDS een aanpassing doen, byte 12 bit 6 en byte 21 bit 2 aanzetten
AFS
Als je besluit full OEM te gaan met een BCM upgrade, dan raad ik je van harte aan om ook meteen AFS erop te bouwen. Daarvoor verwijs ik je naar deze how-to:
https://www.mypolo.nl/xenforo/threads/howto-6r-6c-led-koplampen-in-polo-6r.9747/
Daarin staat alles wat je nodig hebt...
Hoeveel werk is een OEM retrofit?
Ligt eraan hoe handig je zelf bent. Ik denk dat het een uurtje of 2 is voor het upgraden van de BCM, en nog een uurtje voor het trekken van alle kabels naar de koplampen, en nog een uurtje of 2 voor de AFS.
Daarnaast ben je nog even bezig met VCDS en het maken van de kabelsetjes (als je het zelf doet) is een avondje puzzelen. Is dat het waard? Your call..
Laatst bewerkt: