Foutcode P00AF ‘module regelmagneetklep vuldruk turbo / compressor (incorrecte werking’ (knipperend gloeispiraal)

Goedenavond,

Ik heb een polo 1.2 tdi uit 2011. Sinds kort schiet deze bij de 70-80km/h in noodloop/ storing. Ik merk dat het gebeurd wanneer ik mijn gas los laat. Foutcode is P00AF module regelmagneetklep vuldruk turbo / compressor (incorrecte werking’.

Ik heb een vacuumpomp gekocht zodat ik de actuator kon testen. Dit heb ik vanavond gedaan en deze lijkt in ieder geval niet lek als ik hem op vacuum zet (had er zo’n 2 bar opgezet). Wel valt het me op dat ik de stang van de actuator niet zie bewegen, zowel bij gas geven als bij handmatig druk erop zetten niet. Is dat een teken dat de actuator alsnog kapot is? Of eerder dat de actuator stang vast zit door een andere oorzaak?

Groeten Melvin 18A89217-BACD-4B1F-9666-0C869191901A.jpeg
 
Volkswagen  Polo  1.2 TDI 
Die foutcode ontstaat wanneer de turbo regeling anders meet dan de gevraagde waarde.

De vacuüm wordt via een regelklep (n75 ventiel) geregeld naar de turbo actuator.
Op de actuator zit ook een sensor die de beweging meet, als die te lang te ver afwijkt van de gevraagde waarde geeft deze een foutcode.

Heb je nog andere foutcodes zoals turbo druk te hoog of te laag?

Ik weet niet of vnt klepjes eventueel in open of gesloten positie vastziten, maar persoonlijk zou ik zsm naar de garage gaan want een turbo met overtoeren kan heel snel stuk gaan. Bij open positie blijft de turbodruk bij lage toeren ver achter en dat zou je echt wel moeten merken. De actuator zou je echt wel moeten zien bewegen.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6C  1.4TDI Bluemotion CUSA 
  • Leuk
Waarderingen: Melvinvb en iichel
Nee in dit geval niet. Kun je eens op zoek gaan naar de turbo waarden?

Dus
-Charge air pressure specified
-Charge air pressure measured
-Turbine actuator position feedback specified value
-Turbine actuator position feedback actual value
Volgens mij kun je die wel in een grafiek krijgen op je obd2 tool.

De freeze frame data legt bij de meeste foutcodes dezelfde standaard info vast. Dit is vooral rij gerelateerd. Dus bijvoorbeeld snelheid, toerental, gaspedaal positie, motorbelasting. Kortom alles wat een monteur nodig heeft om dezelfde omstandigheid nogmaals te creëren om te kijken of de fout terug komt na het wissen.
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4TDI Bluemotion CUSA 
  • Leuk
Waarderingen: Sal
Ik heb vanavond verder onderzocht met de geleende uitlees OBD tool, maar wat een menu’s en meet data. Ik heb wat diagnoses proberen te maken, maar ben nog niet bepaald verder wat betreft het vinden van de oorzaak. Wel vond dit apparaat nog wat andere foutcodes in o.a. het Auto HVAC control systeem. Kan dat ook invloed hebben op dit soort problemen?
F657AA4B-6661-47AF-B4C1-EC0197576AFC.jpegB548A5B5-7491-4FD5-A577-6574F9FDDD7E.jpeg0D8D9C18-67DA-46A4-ABD6-7C06EC7C6FA0.jpegF2888551-65C2-453D-A393-59A65D0F35BA.jpeg850DCCA6-7866-4C74-91CD-2388AAEBF211.jpeg80022DD1-7BD4-4297-91C9-7A1B9E237060.jpeg0083786E-14EA-471E-867F-4FB0C2EE48EA.jpeg
 
Volkswagen  Polo  1.2 TDI 
Nee de hvac is de airco/verwarming module (module 8). Regelklep v70 geeft sporadisch een fout. Heeft niks met turbo problemen te maken, vooral nu even focus op module 1 (engine).

De turbo charger actuator position demand is de actuator gevraagde waarde in ieder geval. Die staat op 58%. Ik weet het niet met zekerheid te zeggen (ivm jouw tool een andere vertaling gebruikt) maar volgens mij geeft de charge air absolute position feedback de actuator aan. Die staat op 78%. Mits ik het goed heb wijkt die af van de 58% die de computer vraagt aan de actuator.
De activation is de bediening van de N75 daar nu even niet naar kijken.

Ik zie de turbodruk op 1400 psi staan, oftewel 1,4 bar absolute druk. Als de motor stationair draait dan is dat wel al verhoogd. Absolute druk betekent dat 0 psi absoluut vacuüm is. Met andere woorden, daar trekt je de buitenluchtdruk nog vanaf van ca 1 bar. Dus je turbo bouwt nu 0,4 bar druk op. De veilige limiet ligt ongeveer op 1,5 bar voor getunede motoren, absoluut is dat 2,5 bar of 2500psi. Je kan meten of hij daar nu overheen gaat bij het (flink) optrekken.

Het enige wat nu nog mist is de gevraagde turbodruk. Geleverd is bekend, maar gevraagd kan ik er niet tussen vinden.

Even een andere vraag, alle foto's zijn stilstaand stationair genomen?

Kun je eens kijken en observeren wat de waardes doen bij het gasgeven? Niet zozeer vasthouden op toeren maar echt tijdens het gasgeven. De actuator zou dan echt wel overdruk moeten gaan afblazen. Oftewel % even omlaag zien gaan
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4TDI Bluemotion CUSA 
@essie91 de gevraagde turbo druk kon ik inderdaad ook niet vinden. Hij lijkt ook niet alle gegevens vrij te geven (zie foto). Foto’s zijn inferdaad van stationair lopen. Ik zal morgen eens kijken wat er gebeurd bij gasgeven.

@iichel ik kan er lastig bij (hij zit achter de motor), maar gister lukte het mij niet hem met 2 vingers te bewegen. Weet niet hoe makkelijk het hoort te gaan? Maar ook me handmatig vacuum zetten met een vacuum pomp deed hem niet bewegen. (Zou wel moeten dacht ik?)84BE9B32-CF2C-4215-AA88-BD3BAC4F03AA.jpeg
 
Volkswagen  Polo  1.2 TDI 
@essie91 de gevraagde turbo druk kon ik inderdaad ook niet vinden. Hij lijkt ook niet alle gegevens vrij te geven (zie foto). Foto’s zijn inferdaad van stationair lopen. Ik zal morgen eens kijken wat er gebeurd bij gasgeven.

@iichel ik kan er lastig bij (hij zit achter de motor), maar gister lukte het mij niet hem met 2 vingers te bewegen. Weet niet hoe makkelijk het hoort te gaan? Maar ook me handmatig vacuum zetten met een vacuum pomp deed hem niet bewegen. (Zou wel moeten dacht ik?)84BE9B32-CF2C-4215-AA88-BD3BAC4F03AA.jpeg
Deze moet vrij makkelijk bewegen. In de actuator zelf zit een spiraal veer die hem open zet en op vaccuum gaat hij dicht. Veel kracht hoef je daarvoor niet te zetten. Bij sommige turbo's werkt dit juist andersom.

Ik zou niet teveel moeite doen om nog meer meetwaardes op te halen. De actuator moet je met de hand kunnen bewegen, en zeker met 2 bar vacuum. Of je actuator is stuk, maar die kans is erg klein zonder drukverlies en een gemeten waarde van 78%. Zou dan betekenen dat de variabele schoepen vastzitten, kan roetvorming zijn of mechanische schade. Vervanging is het beste maar ook kostbaar omdat je er zo slecht bijkomt.

Je zou wel eens voorzichtig een tik op de juiste plaats kunnen geven, maar vooral als er al mechanische schade is kan het alleen maar erger worden. Bij roetvorming zou hij nog gangbaar kunnen worden. Ik beide gevallen geen lange termijn oplossing
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4TDI Bluemotion CUSA 
@iichel ja het is inderdaad de 1.2 tdi cdw. Ga ik die toch morgen proberen met de hand te bewegen.

@essie91 tik op de ‘juiste’ plaats klinkt voor mij erg risicovol, kans dat ik niet de juiste plaats heb is best groot denk ik haha!

Gevoelsmatig zou het vast zijn geslagen van de schoepen inderdaad geen gekke oorzaak zijn. Het gebeurde de eerste keer namelijk toen ik vanuit stilstand flink gas gaf en toen voor ik kon doorschakelen schoot hij in beveiliging. (Wilde toch het groene stoplicht naar rechts ipv rechtdoor)
 
Volkswagen  Polo  1.2 TDI 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!