Dag heren,
Alvast bedankt voor dit mooie forum. Ik heb al veel informatie gevonden om mijn draagarmrubbers van mijn polo 9N3 te gaan vervangen.
As zaterdag heb ik voor een middag een zelf-doe werkplaats gehuurd. Zojuist heb ik 2 stuks nieuwe draagarmrubbers besteld, type MOOG.
Omdat ik weinig ervaring heb met sleutelen aan auto's wil ik vantevoren weten welke valkuilen ik tegen zal komen, zodat mijn auto niet daar moet blijven
Moet ik bijvoorbeeld mijn voorwielen demonteren om makkelijker bij de rubbers te kopen? Heb ik dan nieuwe wielasmoeren nodig, of kan ik dezelfde hergebruiken?
Vervolgens moet ik mijn draagarm demonteren, om de rubbers te vrij te maken. Er is een bepaalde tool om de rubbers los te trekken van het frame en vervolgens nieuwe te plaatsen. Als ik deze tool niet heb, kan ik dan het beste het resterende frame + rubber demonteren en op de werkplaats de rubbers vervangen, of onder auto door blijven klooien zodat het lukt? De garagehouder heeft mij laten weten dat er een 20 ton pers aanwezig is, deze pers kan ik ook gebruiken
Is het frame loshalen veel werk, of een eitje als je wiel er al af ligt en de auto op een brug staat?
Graag advies voor de werkmethode, wiel erop/eraf, bepaalde tool bestellen, wielmoeren vervangen, met de 20 ton pers werken, of juist niet?
Standaard stappenplan is ongeveer als volgt:
- Auto op brug zetten, ophanging moet vrij hangen
- Wiel van auto halen
- Bodembeschermplaat deels loshalen (meer ruimte om bij de rubbers te komen)
- Markeren hoe de fuseekogel in de draagarm gemonteerd zit (scheelt je in principe uitlijnen na het vervangen, ook al kan na het vervangen laten controleren ook geen kwaad)
- Fuseekogel los draaien (3 boutjes, dop 13)
- Fuseekogel uit draagarm halen (N.B. je ophanging hangt nu 'los' aan o.a. de schokdemper)
- Bout uit draagarm draaien ( dop 18, zit vaak erg vast, eventueel wringijzer gebruiken, maar let op dat ie niet knapt. Lang leve de WD-40 als het stroef gaat)
- Draagarm uit de rubbers trekken (zit knap vast en gaat met grof geweld, maar uiteraard wel uitkijken dat je de rest van je ophanging niet beschadigd)
- Rubber uit subframe trekken (is speciaal gereedschap voor wat 140 euro kost, ik heb voor mezelf gewoon zelf een trekker gemaakt van draadeind en moeren)
- Nieuwe rubber in subframe persen. Let op dat de remnok naar de goede kant (binnenzijde) staat!
- Draagarm in nieuwe rubber drukken (gaat moeilijk, veel kracht nodig. Eventueel bandenmontagevet gebruiken)
- Draagarmbout weer vastzetten (aanhaalmoment: 70 Nm + 90 graden)
- Fuseekogel weer in draagarm drukken, op oude plek manoeuvreren en vastdraaien (per bout 20 Nm + 90 graden)
- Bodemplaat weer monteren
- Wiel weer monteren
Zo gaat het ongeveer, in principe een relatief simpel klusje, als je het juiste gereedschap hebt. Als je niet weet wat je doet lijkt het me verstandig om je of eerst beter in te lezen (misschien een uitdraai van de procedure via ElsaWin, vraag er eventueel maar bij de VW dealer naar, weet niet of ze die meegeven) of om het te laten doen. Als je het verkeerd doet sloop je de nieuwe rubbers zo weer, of is de uitlijning van de auto 'weg' en gaat ie banden vreten.
Hoop dat je hier wat aan hebt.
N.B. ik ben NIET verantwoordelijk voor eventuele schade in welke zin dan ook, mijn stappenplan en advies gebruiken (met aanhaalmomenten en al) is op EIGEN RISICO!!!