1.0 TSI chippen

Hallo allen,

Ondertussen ben ik 1.5 jaar in het bezit van een Polo AW 1.0 TSI 116pk welke enorm goed bevalt. Comfortabel, zuinig, fijne luxe maar toch ook best pittig.
Nu zou ik graag de auto laten chippen naar +- 140pk en 250Nm, de "standaard" chip voor vooral wat extra koppel onderin. Maar dit moet wel veilig zijn. Is dit aan te raden? en. waar kan ik hem het beste heen brengen? Zijn er dingen die noodzakelijk zijn vooraf aan te passen? Wat veranderd er in het verbruik? En is het verschil van 116/200 naar 140/250 (pk/Nm) goed te merken?
Nu heb ik de Racingline Turbo inlet gezien, Maar werkt deze goed, of merk je er eigenlijk weinig van? Technisch gezien zou er vloeiender meer lucht de turbo in moeten kunnen gaan en iets winst moeten geven.

Hoor graag jullie ervaringen evt aanpassingen die jullie hebben gedaan.
 
Volkswagen  Polo AW Highline  1.0 TSI 116pk 
Hallo allen,

Ondertussen ben ik 1.5 jaar in het bezit van een Polo AW 1.0 TSI 116pk welke enorm goed bevalt. Comfortabel, zuinig, fijne luxe maar toch ook best pittig.
Nu zou ik graag de auto laten chippen naar +- 140pk en 250Nm, de "standaard" chip voor vooral wat extra koppel onderin. Maar dit moet wel veilig zijn. Is dit aan te raden? en. waar kan ik hem het beste heen brengen? Zijn er dingen die noodzakelijk zijn vooraf aan te passen? Wat veranderd er in het verbruik? En is het verschil van 116/200 naar 140/250 (pk/Nm) goed te merken?
Nu heb ik de Racingline Turbo inlet gezien, Maar werkt deze goed, of merk je er eigenlijk weinig van? Technisch gezien zou er vloeiender meer lucht de turbo in moeten kunnen gaan en iets winst moeten geven.

Hoor graag jullie ervaringen evt aanpassingen die jullie hebben gedaan.
Een tune is veilig als je het laat doen bij een 'bekende' tuner. Als je even zoekt op het forum kan je genoeg ervaringen van andere forumleden lezen. Er zijn geen dingen noodzakelijk om aan te passen. Vooral als je een standaard tune pakt en niet een 'op maat gemaakt' op de rollerbank. Maar als je toch dingen wilt aanpassen kan je denken aan een beter uitlaatsysteem, luchtinlaatsysteem, intercooler, etc. Is het het waard bij een 1.0 TSI, ik denk het niet. Wellicht een aantal kleine aanpassingen (luchtfiler of turbo inlet).

Op mijn oude Polo had ik de Racingline Turbo inlet. Ik merkte een heel klein verschil, auto reageerde iets sneller op het gaspedaal. Wellicht speelt een placebo effect hier ook nog een rol. Uiteindelijk was de inlet monteren ook gewoon een leuk en leerzaam klusje.
 
Tesla  Model 3 Highland  AWD 394pk 
Een tune is veilig als je het laat doen bij een 'bekende' tuner. Als je even zoekt op het forum kan je genoeg ervaringen van andere forumleden lezen. Er zijn geen dingen noodzakelijk om aan te passen. Vooral als je een standaard tune pakt en niet een 'op maat gemaakt' op de rollerbank. Maar als je toch dingen wilt aanpassen kan je denken aan een beter uitlaatsysteem, luchtinlaatsysteem, intercooler, etc. Is het het waard bij een 1.0 TSI, ik denk het niet. Wellicht een aantal kleine aanpassingen (luchtfiler of turbo inlet).

Op mijn oude Polo had ik de Racingline Turbo inlet. Ik merkte een heel klein verschil, auto reageerde iets sneller op het gaspedaal. Wellicht speelt een placebo effect hier ook nog een rol. Uiteindelijk was de inlet monteren ook gewoon een leuk en leerzaam klusje.
Gaat dan inderdaad om een kleine aanpassing, idd zoals turbo inlet en/of filter.
Heel veel meer aanpassingen hoeven van mij niet voor de “maximaal” haalbare prestaties. Is voor wat meer comfort, maar moet vooral veilig zijn.
 
Volkswagen  Polo AW Highline  1.0 TSI 116pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!