Zoemend geluid / doordraaiend motortje (climatronic)

Hallo,

Al langere tijd vraag ik mij af waar een bepaald geluid vandaan komt zodra ik de auto op contact zet. Achter het kilometertellerhuis/middenconsole (het klinkt of het daar tussen vandaan komt) klinkt het alsof er een soort motortje de hele tijd iets aan het afstellen is. Niet constant, maar af en toe hoor je het geluid weer opspelen (als je bijvoorbeeld voor een verkeerslicht staat te wachten en je hebt de radio niet aan).

Nu ben ik er zojuist achter gekomen dat het geluid gekoppeld is aan het Climatronic systeem. Zodra ik het systeem op off zet, is het geluid volledig verdwenen en komt het ook niet terug. Zodra ik het systeem weer inschakel, komt ook het geluid weer terug. Rijden zonder ventilatie zou een oplossing zijn om het geluid te voorkomen, maar ja ... Frisse, droge lucht in de auto is natuurlijk wel zo fijn. Vooral wanneer het regent :)

Komt iemand dit bekend voor? Is het een soort ventilator die ergens achter het dashboard zit die lucht aanzuigt om deze vervolgens langs een temperatuurmeter te blazen om de juiste temperatuur in de auto te bepalen? En dan wellicht de ventilator vies is o.i.d.? Of, hoe kom je (gemakkelijk) bij het apparaatje welke dit geluid veroorzaakt? Het systeem werkt verder zonder problemen. Alleen dat geluid irriteert me nu al maanden, wetende dat het niet zo hoort.

Indien gewenst kan ik er een keer een filmpje van maken zodat het geluid ook te horen is.
 
Volkswagen  Polo 9N  1.4 
Achter het dashboard zit een klep die regelt of de buitenlucht naar de verwarming/airco gaat of rechtstreeks de cabine binnen. Mijn Polo 9N3 heeft ook zo'n systeem, maar je hoort dat motortje alleen heel zachtjes draaien als je het contact opzet (om de klep te openen). Voor de rest niet meer.
Misschien een probleem met dat motortje?
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Ik denk inderdaad ook dat het het motortje is. De kleppen zelf hoor je niet. Alleen als het systeem net ingeschakeld wordt, daarna niet meer. Ik heb ook niet het idee dat het afstellen van de kleppen zelf het probleem is: vraag ik om koude lucht, dan krijg ik koude lucht. Vraag ik om warme lucht, dan krijg ik warme lucht. En gebruik ik de knop voor binnencirculatie, dan werkt dat ook gewoon.

Het geluid van het motortje is ook niet constant. Er zitten pauzes tussen die ook niet elke keer gelijk zijn qua tijd. Het klinkt alsof ie steeds opnieuw moet beginnen omdat ie z'n werk niet af kan maken, alsof ie vast zit / vast loopt.

Maar ja, hoe kom ik (gemakkelijk) bij dat systeem? Het uitbouwen van de middenconsole biedt geen toegang. Tenminste, voor zover ik kan zien.
 
Volkswagen  Polo 9N  1.4 
In jou plaats zou ik toch een keer dat motortje, de tandwielen en de klep zelf nakijken.
Ik ben niet 100% zeker, maar ik denk dat je deze hier kan vinden. (afbeelding)
polo-mk4-4160.png

Bron : http://workshop-manuals.com/volkswa...justment_valvev68_remove_and_install/removal/
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Hmz, dus zo te zien zou ik aan de zijkant van het midden console (ergens ter hoogte van de pedalen) er bij moeten kunnen door daar de afdichtingen te verwijderen en de air duct richting de voeten te verwijderen. Voor de rest kan ik weinig chocolade maken van de tekeningen, haha. Op zich lijkt me dat logisch, want ik heb ook het idee dat het geluid uit die regio komt; de plek waar het motortje zit inderdaad.
 
Volkswagen  Polo 9N  1.4 
Jeps. Die air duct richting de voeten verwijderen is echt simpel, heb ik ook al eens gedaan.
Je moet eerst de connector van de motor (nr 1 op afbeelding) losmaken. Dan op die 2 hendeltjes duwen (nr 3 op afbeelding) en dan krijg je normaal de klep en de motor eruit (nr 2 op afbeelding) .
Ik heb er zelf nog geen problemen mee gehad, maar vermoed dat je zo toch een zicht zou moeten krijgen op wat er mis is.
Mocht je nu niets direct mis zien als je alles open hebt, zou ik eens aanraden om gewoon dat motortje te vervangen. Misschien zijn de lagers binnenin stuk oid.. Normaal staat er wel een partnr op dat motortje, en vind je dat wel terug op internet. Je kan ook eerst eens proberen om alles eens goed in te vetten (tandwieltjes ed).
Het moeilijkste lijkt me wel nog op een comfortabele manier aan alles te kunnen werken. Toen ik werk had aan het remcontact van m'n Polo (zelfde omgeving) legde ik een kussen op de bestuurdersvoetmat en de bestuurderszetel helemaal achteruit. Dan kan je je normaal met je rug op dat kussen leggen, en je benen door de deur. :) Is echt een grappig zicht, maar de enige manier waarop ik er relatief comfortabel aan geraakte ;)
Good luck als je eraan begint, en laat maar wat weten ;)
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Klinkt meer als het werkt voor een acrobaat haha. Maar ik zal deze week eens kijken. Als het droog is en niet te koud, want het moet buiten gebeuren omdat ik er binnen geen ruimte voor heb.

Ik zal een seintje geven als het gelukt is. En uiteraard ook als ik het niet voor elkaar krijg ;)
 
Volkswagen  Polo 9N  1.4 
Net even snel gekeken en het geluid komt idd daar vandaan. Contact er op, hoofd bij de pedalen en ja hoor. Daar was het geluid.
De plek zelf is op zich niet heel lastig te bereiken, maar ... zoals het lijkt moet ik m'n halve dashboard demonteren om er bij te kunnen. Klopt dat? Daar heb ik nog niet echt een goed overzicht van gevonden, welke plastic delen ik eerst moet verwijderen alvorens ik bij het defect kan komen.
 
Volkswagen  Polo 9N  1.4 
Nou, iets verder dan alleen kijken ben ik niet gekomen. Ik heb werkelijk waar geen idee hoe ik al het kunststof spul (als in, 'bekleding') er omheen er vanaf kan halen. Alles lijkt aan elkaar te zitten, waardoor het lijkt alsof ik het hele dashboard los moet schroeven. En dat terwijl het motortje achter een klein stukje kunststof zit wat op zich zelf lijkt te staan. Het is ook wel te buigen, maar ik denk dat als ik het te ver buig ik het niet meer in de oorspronkelijke positie terugkrijg waardoor het steeds tegen mijn gaspedaal aan gaat leunen.

Tips?
 
Volkswagen  Polo 9N  1.4 
Ik heb inmiddels geprobeerd om het betreffende onderdeel te verwijderen, maar het is me niet gelukt. Het verwijderen van de air duct richting de voeten biedt geen toegang tot het motortje: wanneer ik deze verwijder krijg ik enkel toegang tot het alarm systeem.

Op de foto is (volgens mij) te zien waar het motortje zich schuil houdt: het roze stekkertje is zo goed als zeker de aansluiting. Wanneer ik het vastpak en ik hoor het motortje zichzelf stellen, voel ik duidelijk beweging. Alleen ik zou niet weten hoe ik hem los krijg.20160830_121310.jpg 20160830_121335.jpg
 
Volkswagen  Polo 9N  1.4 
Hmm dan weet ik ook niet direct hoe je daarbij raakt. Dan vermoed ik toch dat je (een deel van) het dashboard moet demonteren om erbij te geraken.
Zal proberen om het bij mij ook eens te bekijken, misschien kan ik je zo verder helpen
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Ik heb in de tussentijd ook informatie op het Internet proberen te vinden, maar dat specifieke onderdeel kom ik niet tegen. Ik heb ook geen idee hoe je dat onderdeel noemt, of wat het onderdeel nummer is. Als ik daar nou achter kon komen, dan kon ik zien hoe het volledige onderdeel er uitziet en hoe hij eventueel gedemonteerd dient te worden.

Zelf zal ik vrijdag even een nieuwe poging wagen. Wanneer ik beter naar mijn eigen foto's kijk, dan lijkt het alsof je het onderdeel vanaf de zijkanten in moet drukken om het vervolgens naar beneden te kunnen trekken.
 
Volkswagen  Polo 9N  1.4 
Weet niet of je er wat mee bent maar ik heb het onderdeelnummer van die 'actuator/motor' gevonden: 6Q2 819 453 B
Ik heb hier een schema van hoe alle onderdelen in elkaar gemonteerd zijn, en ik denk echt wel dat je de center console (een stukje) zal moeten losmaken en verwijderen voordat je daar bij kan om alles goed te bekijken en eventueel te herstellen. ;)
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!