Zagend geluid polo 1.2 tdi bluemotion 2010

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo allemaal,

Ik ben sinds een maandje in het bezit van een Volkswagen Polo 1.2 uit 2010, nadat ik eerder een Golf uit 2000 heb gehad. Echter vrij snel kwam ik erachter dat er een gek, soort zagend geluid te horen was als de motor warm is. Hieronder een link naar een filmpje waarop het geluid te horen is. Een aantal gegevens ter informatie:


- Geluid komt alleen als de motor warm is, als ik hem net start nog niet
- Als ik de airco aan zet verdwijnt het geluid (bijna) helemaal
-Het geluid begint sneller te lopen wanneer ik meer gas geef, dus wanneer het toerenaantal omhoog gaat
-Geluid is bijna alleen binnen de auto te horen, aan de buitenkant niet, behalve met open motorkap is het beperkt te horen
-KM-Stand is 206.000
-Weet niet of er recentelijk iets aan gedaan is, heb hem slechts kort in bezit

Kan iemand mij hierbij helpen? Hoe hoog zouden eventuele reparatiekosten zijn?
Alvast bedankt!

Groet, Luuk
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI Diesel 75PK 
klinkt als een kapotte magneetkoppeling van de airco, dit zou ook verklaren waarom het geluid verdwijnt als de airco ingeschakeld word, namelijk omdat, als de airco uit staat, de as van de pomp stil staat maar de poulie draait, als de ze dan niet helemaal recht/goed meer is, zal ie langs de stilstaande as van de pomp schuren. Dit heeft een "zagend" geluid. Op het moment dat de pomp ingeschakeld word, draait de as weer mee en is het geluid afgelopen!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: EnigmaNL en Luuk468
klinkt als een kapotte magneetkoppeling van de airco, dit zou ook verklaren waarom het geluid verdwijnt als de airco ingeschakeld word, namelijk omdat, als de airco uit staat, de as van de pomp stil staat maar de poulie draait, als de ze dan niet helemaal recht/goed meer is, zal ie langs de stilstaande as van de pomp schuren. Dit heeft een "zagend" geluid. Op het moment dat de pomp ingeschakeld word, draait de as weer mee en is het geluid afgelopen!
Bedankt voor de snelle reactie! Klinkt als een logische verklaring.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI Diesel 75PK 
Hoi, ik heb niet de oplossing voor je, maar ik kan wel bevestigen dat ik dit geluid ook heb sinds aanschaf (ongeveer 70.000km)

De airco werkt nog altijd prima. (wordt gewoon goed koud in de zomer - 2019 Kroatië - Slovenië met 35-40 graden). Ik let er eigenlijk niet eens meer op.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI BlueMotion + Skoda Karoq 1.5 TSI Style Business 
@Robin-1991 daarom juist:
- magneetkoppeling los, as van de pomp staat stil, poulie van de pomp draait wel. Het snelheidsverschil EN het feit dat bij de 1.2TDI de aircopomp nog wel eens kapot gaat (magneetkoppeling) kan er voor zorgen dat bij een kleine slingering in de poulie of overtollige slijtage aan het vrijlooplager van die poulie, deze tegen het stilstaande deel op de as aan schuurt. Dit geeft een zagend geluid.

Een spanrol van een distributie/multiriem maakt een "jankend" geluid alsof de auto "supercharged" is. Als dit het geval is zal het ook niet lang meer duren en TS mag een ander blok uitkiezen. Aangezien dit niet overeenkomt met de klachten van TS zou ik, persoonlijk, beginnen met de aircopomppoulie vervangen. Distririem is sowieso geen slecht idee om te vervangen na 5-7 jaar en/of 180-210.xxx km.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
@Robin-1991 daarom juist:
- magneetkoppeling los, as van de pomp staat stil, poulie van de pomp draait wel. Het snelheidsverschil EN het feit dat bij de 1.2TDI de aircopomp nog wel eens kapot gaat (magneetkoppeling) kan er voor zorgen dat bij een kleine slingering in de poulie of overtollige slijtage aan het vrijlooplager van die poulie, deze tegen het stilstaande deel op de as aan schuurt. Dit geeft een zagend geluid.

Een spanrol van een distributie/multiriem maakt een "jankend" geluid alsof de auto "supercharged" is. Als dit het geval is zal het ook niet lang meer duren en TS mag een ander blok uitkiezen. Aangezien dit niet overeenkomt met de klachten van TS zou ik, persoonlijk, beginnen met de aircopomppoulie vervangen. Distririem is sowieso geen slecht idee om te vervangen na 5-7 jaar en/of 180-210.xxx km.

Distributieriem stond inderdaad voor binnekort al op de planning, aircopomppoulie staat genoteerd
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI Diesel 75PK 
@Robin-1991 daarom juist:
- magneetkoppeling los, as van de pomp staat stil, poulie van de pomp draait wel. Het snelheidsverschil EN het feit dat bij de 1.2TDI de aircopomp nog wel eens kapot gaat (magneetkoppeling) kan er voor zorgen dat bij een kleine slingering in de poulie of overtollige slijtage aan het vrijlooplager van die poulie, deze tegen het stilstaande deel op de as aan schuurt. Dit geeft een zagend geluid.

Een spanrol van een distributie/multiriem maakt een "jankend" geluid alsof de auto "supercharged" is. Als dit het geval is zal het ook niet lang meer duren en TS mag een ander blok uitkiezen. Aangezien dit niet overeenkomt met de klachten van TS zou ik, persoonlijk, beginnen met de aircopomppoulie vervangen. Distririem is sowieso geen slecht idee om te vervangen na 5-7 jaar en/of 180-210.xxx km.
Niet mee eens,
Een waterpomp bij dit type blokt maakt het zelfde geluid als hierboven, dit heb ik al diverse keren gehoord.

Maar zoizo een goede tip voor topic starter om de waterpomp bij de distributie riem te vervangen.
Wil je echt zeker weten waar het geluid van daan
komt, dan moet je de multi riem loshalen en nogmaals de auto starten.
Is het dan weg zit het in iets wat de multiriem aandrijft.
Oorzaak van een geluid beoordelen via het forum is altijd gokken
 
@Robin-1991 het feit dat het geluid verdwijnt als de airco aangezet word, zegt eigenlijk al meer dan genoeg.
Airco zal nooit invloed kunnen hebben op een waterpomp...
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Daar heb je wel een punt inderdaad! Zat er al aan te denken maar vraag mij af of dit merkbaar/hoorbaar zou zijn in een lager.
Nevermind, ons advies aan TS is:
- Distririem vervange
- Aircopoulie vervangen

Stick Out Tongue Stick Out Tongue Stick Out Tongue
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Daar heb je wel een punt inderdaad! Zat er al aan te denken maar vraag mij af of dit merkbaar/hoorbaar zou zijn in een lager.
Nevermind, ons advies aan TS is:
- Distririem vervange
- Aircopoulie vervangen

Stick Out Tongue Stick Out Tongue Stick Out Tongue

Stick Out Tongue haha
Uit ervaring sprekende Stick Out Tongue

Heb ik vaak een riem vervangen en de waterpomp laten zitten omdat mensen dit te duur vonden.
Volgens komt dit geluid er in omdat er een andere spanning op de waterpomp komt.
 
sja, je bent ook niet de eerste eigenwijze klant die de pomp niet wil vervangen en door andere spanning op de pomp je riem laat knappen met extreme motorschade tot gevolg... voorbeelden zat hahaha!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Distributie heeft het geluid niks mee van doen. Ik heb ergens 25.000km een nieuwe riem + waterpomp en spanrol laten plaatsen. geluid bleef. Is echt alleen als de aircopomp uitgeschakeld is. Er staat op YouTube/skodaforum een filmpje van een Fabia die precies hetzelfde geluid maakt als de airco uit staat.

Onze Ibiza doet het overigens niet...

Motorschade ga je ook niet krijgen als de poelie vast slaat, hij drijft de aircopomp en de dynamo aan. je kan hooguit zonder spanning te komen staan langs de weg.

Voor de duidelijkheid; ik zeg niet dat je niet je distributieriem moet vervangen als de kilometerstand bereikt is, alleen dat dat het zagende geluid niet gaat oplossen. Als de distributieriem breekt, ben je verder van huis.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI BlueMotion + Skoda Karoq 1.5 TSI Style Business 
@Bresjee99 Niemand heeft hier genoemd dat je schade krijgt van een defecte aircopomppoelie. Ik had het over een distributieriem die knapt als de waterpomp kapot/vast loopt.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
@Bresjee99 dat jij het niet heb wil niet zeggen dat het bij een ander het ook niet is.

Ik zeg wat mijn ervaring is mbt dit geluid is en wat het kan zijn.
Ik heb nog nooit mee gemaakt dat een airco pomp dit geluid maakte, maar blijkbaar komt dit dus wel eens voor.
Zo leer ik dus ook bij.
Ik zeg nergens dat hij het verplicht moet vervangen.
Zowel ik als catunambu geeft hem een advies.
Nog steeds moet je dan het geluid door een automonteur laten beoordelen.
En niet blind onderdelen vervangen.

Mijn bericht is uiteraard niet aanvallend bedoelt!

p.s dit geluid hoor je ook bij een bepaald type blok wat in een Volvo ligt, dat komt doordat de riem iets is ingesleten op een poelie.
Oplossing is daar ook van het vervangen van de riem.
 
Laatst bewerkt:
Spanrol is nog niet het duurste onderdeel! hopen dat dit het oplost!
Tip: vervang meteen je multiriem!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Heya,

Ik heb ook rare geluiden uit mn moterkap. Stick Out Tongue
Willen we even meeluisteren? (Yt link onderaan)
Het geklepper van de kleppenstoter heb ik verholpen met een additief, maar het andere geluid houd steeds aan. Deze hoor je beter ri. het einde van het filmfragment.
Dist.riem deze maand vervangen. Was ervoor ook al gaande. Ben beniewd wat het kan zijn..
Tevens hoor ik het geluid ook doorgaan als ik 100 rijd.. dan lijkt mn auto een soort rijdende naaimachine. Ik weet niet of het mn wielen/banden zijn of dat het ook hierdoor doorresoneert naar de onderstel/aandrijving. Als ik de kans heb zal ik ook hiervan een filmpje maken.

Gr. Messi

Tevens lees ik mee of dit probleem is opgelost.. ;)

 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Golf 8 GTE  1.4 TSI 
Status
Niet open voor verdere reacties.
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!