WLTP en levering na 1 sept 2018

Vanaf 1 september 2018 moeten alle nieuw verkochte auto's zijn gekeurd volgens de WLTP testmethode. Fabrikanten hebben er moeite mee om alle modellen en uitvoeringen op tijd gekeurd te krijgen (test-centra zitten vol) en dat leidt nu al tot vertragingen, fabrieken die dichtgaan en motoren die (tijdelijk?) niet meer leverbaar zijn.

De eerste auto's die WLPT gekeurd zijn geven een hogere CO2 uitstoot dan via de vorige testmethode. In Nederland zijn de emissiewaarden van auto’s gekoppeld aan de autobelasting (BPM). Daardoor zal de BPM van auto’s hoogstwaarschijnlijk toenemen bij de invoering van de WLTP. Het is mij alleen niet duidelijk wat dit voor mij persoonlijk betekent. Is er iemand die bij Pon of een dealer werkt die meer informatie heeft? Onderstaand mijn situatie.

De Volkswagen AW (115pk DSG) die ik via de leasemaatschappij heb besteld wordt in oktober van dit jaar geleverd. De configuratie is berekend op een catalogusprijs van 28.000 euro. Alleen stel dat de auto vanaf september 2.500 euro duurder wordt, omdat de CO2 uitstoot hoger uitvalt, zit ik dan de hele looptijd vast aan een hogere catalogusprijs en dus hogere bijtelling? Want volgens mij wordt de fiscale catalogusprijs pas bepaald bij het op kenteken zetten van de auto.

Bovenstaand is mij wel duidelijk. Echter heb ik opgevangen dat Pon een-en-ander compenseert door de prijs van de auto gelijk te houden aan hetgeen bij de overeenkomst is afgesproken, mits geleverd voor het einde van dit jaar. Maar dat staat dan toch los van m'n bijtelling, wat voor mij dus super relevant is. (Die 2.500 euro in catalogusprijs kost me netto 15 euro x 48 maanden = 912 euro.)
 
Volkswagen  Polo AW Highline  1.0 TSI 115 pk DSG 
Voor de bijtelling wordt inderdaad de catalogusprijs op het kenteken gehanteerd. Als die wordt aangepast t.o.v. jouw configuratie bedrag zal dat zeer waarschijnlijk impact hebben op je bijtelling, en al dan niet op je leasebedrag. Het hangt namelijk af van hoe de leasemaatschappij je maandelijkse kosten berekent en of die ook zo aardig zijn rekening te houden met de correctie. Zo niet, gaat dus ook je leasebedrag omhoog, naast de bijtelling op basis van catalogus waarde.

Bij mijn BlueGT was de auto bijv. bij invoer iets goedkoper dan van tevoren berekend (geen idee waarom) en is daar zowel mijn leasebedrag als mijn bijtelling op aangepast, aangezien voor beide naar catalogusprijs wordt gekeken.
 
Volkswagen  Golf 7 R  2.0 TSI @ 420 pk / 538 Nm by VAGTechniek 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!