Welke olie na Chiptuning 1.0 TSI blok

FRL_AW

Bekend lid
344
167
49
Vorige week mijn Polo laten chippen, naar:

95PK —> 140PK
175Nm —> 240Nm

Wat een wereld van verschil. Rijdt heerlijk en vooral het koppel (wat al vrijkomt bij 2.250 toeren) is echt aangenaam.

Nu is de auto net 1 jaar oud, (komt uit 2019) en heeft 14.000 km gereden. Volgens de service melding hoeft de auto maar 1x per 2 jaar onderhoud te hebben, of 30.000km. Omdat de auto ongeveer 10.000 km per jaar rijdt, heb ik besloten om gewoon elk jaar onderhoud te doen (kleine en grote beurt).

Weten jullie welke olie standaard is? Welke er vanaf de fabriek in is gegaan (nog nooit vervangen) en welke er weer in moet? Ik meende 0W20. Is dit prima olie ook voor een gechipte auto?

Dan als laatste: ben niet heel technisch ingesteld, maar heeft deze Polo een distributieriem of ketting? En zit deze in het blok zodat die door olie gesmeerd wordt?
 
VW  Polo AW  1.0 TSI —> VAGtechniek 
gewoon het aangegeven onderhoud volgen, dwz eens in de twee jaar of na max 30000 km. Dat de auto gechipt is doet er niet toe.
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
Dank voor jullie reacties. Dus auto heeft een distributieriem? Deze hangt meestal naast het blok toch? En niet in de olie zoals bij ketting (voorheen Aygo gehad, had ketting die in blok zat met olie).

Moet binnenkort toch even naar de garage, zal onderhoud uitstellen gewoon 1x per 2 jaar. Maar voor het chippen merkte ik, als de auto doortrek en soms op 3.500 toeren stop met gas geven en daarna weer gas geven, dat de auto een dipje heeft en vermogen verliest. Lijkt wel of die op 2 cilinders draait. Misschien bougie niet goed, of iets anders. Auto was voorheen een leen auto, dagelijks gebruikt maar kleine 12.000 km gereden, alleen maar korte stukjes.

Als laatste, kennen jullie het product TSL Olie additief? Schijnt dat dit een bepaalde film laag creëert in blok waardoor je minder slijtage hebt bij koude start etc. Hoe kijken jullie hier tegen aan. Heb wat gelezen, maar ook in de racerij gebruiken ze dit in auto’s.
 
VW  Polo AW  1.0 TSI —> VAGtechniek 
  • Leuk
Waarderingen: MaartenAW
Ja en dat is? Jullie hebben ook geen idee waarom de auto een dip heeft, of idee waar dit eventueel aan kan liggen. Vreemde is; de dip is niet altijd aanwezig, gebeurd af en toe en niet constant
 
VW  Polo AW  1.0 TSI —> VAGtechniek 
Fabrieksgarantie zal er wel af zijn. Auto heeft een chiptuning gehad en dan zal de fabrieksgarantie wel komen te vervallen
Hangt er van af. Mijn dealer doet er niet onnodig moeilijk over. Maar ik ben er dan ook van begin af aan transparant over geweest.
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
Ja dat klopt, maar de auto is niet in onderhoud bij een VW dealer, maar bij een plaatselijke onafhankelijke garage. Vandaar de vraag hier of mensen misschien een idee hebben wat mogelijk de oorzaak kan zijn. Dan kan ik dit doorgeven aan de garage om gerichter te zoeken bijvoorbeeld.
 
VW  Polo AW  1.0 TSI —> VAGtechniek 
Je auto heeft 14.000 km gereden dus heeft niet eerder onderhoud nodig gehad. Ik zou er gewoon mee naar een VW dealer gaan. Wat de voorgeschiedenis van de auto is en waar je hem gekocht hebt is niet van belang. De auto heeft (minimaal) 2 jaar fabrieksgarantie. Ze zien niet zomaar dat hij gechipt is hoor. Wel bijzonder dat je er voor kiest een auto met een technisch probleem (al is het klein) te laten chippen. Dat had je beter eerst op kunnen laten lossen.
 
Je auto heeft 14.000 km gereden dus heeft niet eerder onderhoud nodig gehad. Ik zou er gewoon mee naar een VW dealer gaan. Wat de voorgeschiedenis van de auto is en waar je hem gekocht hebt is niet van belang. De auto heeft (minimaal) 2 jaar fabrieksgarantie. Ze zien niet zomaar dat hij gechipt is hoor. Wel bijzonder dat je er voor kiest een auto met een technisch probleem (al is het klein) te laten chippen. Dat had je beter eerst op kunnen laten lossen.
Helemaal mee eens,

Ik begrijp ook niet helemaal waarom je de 1e beurt al gelijk bij een universeel doet ipv dealer.
Ja de dealer is duurder, maar 2 jaar garantie is dat ook wel waard...
Nu kost dit hele zoek plaatje jou zelf geld, terwijl dit Bij bij de dealer gratis was met vervangend vervoer.(garantie)
Maar dit is natuurlijk compleet je eigen keuze.

Olie zou ik gewoon standaard houden.

En elk jaar de beurt ipv 2 jaar vind ik altijd beter.:)
 
Ik ben het zeker met jullie eens, en wil ook absoluut niks besparen! Wij brengen de auto altijd naar een garage hier in het dorp (onafhankelijk, geen merk dealer). Echter als er zaken zijn die onder de garantie vallen, dan zal die dat met ons bespreken zodat we de auto onder garantie kunnen laten repareren, bij de dealer. Dit doen wij al jaren op deze manier omdat we om de x-aantal jaren een nieuwe auto aanschaffen.

De vraag over een dip is misschien iets te hoog uitgeschreven. De dip is minimaal en treed soms op. Het is niet zo dat die dit altijd doet bij een bepaald toerental. Het gebeurd af en toe en situatie afhankelijk. Het was meer een vraag of jullie dit probleem eerder hebben gehoord, of zelf eens hebben meegemaakt en wat toen mogelijk de oorzaak is. Lees op internet dat aan de bougies kan liggen, of vervuiling van injectoren oid.

De auto hebben we laten chippen, om toch wat meer vermogen en koppel te krijgen. Toen de auto standaard was viel de dip nauwelijks op en merkte je dit bijna niet. Na het chippen had de auto beduidend meer vermogen en koppel, en voel je de dip ook iets beter.

Auto is op de testbank geweest, en rapport hebben we meegekregen. Als je kijkt naar de standaard waardes, dan zie je duidelijk dat in de kromme lijn wat haperingen zit. Na de tuning zijn de lijnen mooi in een kromme lijn.
 
VW  Polo AW  1.0 TSI —> VAGtechniek 
Hoe vaak per rit, Is dit als het motor koud of warm is, bij welk versnelling of snelheid, onderin of hoog in de toeren, met airco uit of aan, Tank een keer dure benzine. Waar is de auto gechipt ga daar eens heen en laat hun even kijken in het auto computer. Weet wel dat ze moeilijk kunnen doen als het auto gechipt is in hun opmerking voor een coulance of een regeling. Bel het volkswagen sevice lijn of vw pon service. Of gewoon een garage voor een advies of snelle blik
 
VW  Polo 6R  1.2 TDI Bluemotion bouwjaar 2010 
Een auto met 14.000km heeft geen vervuilde injectoren, bougies o.i.d lijkt mij ook sterk met die km. stand. Door een garage laten uitzoeken en niet zonder aanwijsbare reden onderdelen gaan vervangen, lijkt mij.
 
Seat  Arona 2020  1.0 TSI 115PK DSG 
Hoe vaak per rit, Is dit als het motor koud of warm is, bij welk versnelling of snelheid, onderin of hoog in de toeren, met airco uit of aan, Tank een keer dure benzine. Waar is de auto gechipt ga daar eens heen en laat hun even kijken in het auto computer. Weet wel dat ze moeilijk kunnen doen als het auto gechipt is in hun opmerking voor een coulance of een regeling. Bel het volkswagen sevice lijn of vw pon service. Of gewoon een garage voor een advies of snelle blik
Gebeurd af en toe per rit. Ligt net aan je rijstijl. Als je rustig rijdt en bij 2.500 toeren schakelt heb je dit probleem niet. Gebeurd altijd bij warme motor. Het is juist wanneer je even doortrapt. Gebeurd in de 3e versnelling bij 3.000 toeren ongeveer. Geef je Volgas dan is er niks aan de hand. Geef je gas maar je laat gas los bij 3.000 toeren en je geeft daarna weer gas, dan voel je dat die een dipje heeft. Airco staat uit.
 
VW  Polo AW  1.0 TSI —> VAGtechniek 
Een auto met 14.000km heeft geen vervuilde injectoren, bougies o.i.d lijkt mij ook sterk met die km. stand. Door een garage laten uitzoeken en niet zonder aanwijsbare reden onderdelen gaan vervangen, lijkt mij.
Dan voor je advies. Dacht ik ook, maar omdat die 14.000 km alleen maar korte ritten zijn geweest, dacht ik wellicht dat hiermee te maken had.
 
VW  Polo AW  1.0 TSI —> VAGtechniek 
Gisteren gebeld met de chiptuner. In het rapport van de auto en bij het uitlezen, hebben ze geen rare kwaaltjes gezien. Ook nadat de software is aangepast zijn geen problemen te zien. Het kan wellicht aan een bougie liggen, die een slechte ontsteking geeft. Vandaag zal de persoon die mijn auto gechiptuned heeft mij bellen, die was gisteren afwezig. We wachten het even af.
 
VW  Polo AW  1.0 TSI —> VAGtechniek 
Als alles goed vast zit kan het een sensor zijn. Bougie net zo goed. Lange rit rijden met warme motor ook hoog in toeren mischien dat het er beter op wordt met dure benzine . Ik weet niet zeker of er een egr of roetfilter op zit en of dit ook bij benzine autos voorkomt. Als de tuner het niet weet zou ik voor even naar vw dealer service gaan voor een diagnose en herstel prijsopgave vooraf met originele software en later weer terug opzetten
 
VW  Polo 6R  1.2 TDI Bluemotion bouwjaar 2010 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!