Welke benzine tank jij?

Giltix

Bekend lid
1,330
594
163
Hoi,

Ik ben nieuwsgierig naar welke benzine jullie tanken. Persoonlijk ben ik absoluut tegen E10. Daarnaast: omdat ik in Limburg woon en Duitse met Belgische tankstations afwissel (ik tank nooit in Nederland, scheelt al snel 15-20 cent de liter), tank ik in Duitsland meestal Euro 95 en in België Euro 98. België biedt namelijk enkel nog E10 aan sinds 1-1-2017. Prijzen van een liter ligt meestal tussen de €1,299 en €1,409.
 
Laatst bewerkt:
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
Ik tank altijd 95-E10 Total Excellium aan ongeveer €1,220-€1,30/liter.

Heb geen andere keuze in België, tenzij Euro 98 maar die gaat al snel richting €1,5/liter en dan tikt het wel wel erg snel aan.

Voorlopig nog geen problemen of klachten over
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Tank eigenlijk altijd; Euro 98, BP Ultimate, 1,599 euro/l
En als het niet anders kan Shell V-Power 1,579 euro/l

Ter vergelijking, euro 95 kost hier;
Shell: 1,519 euro/l
BP: 1,509 euro/l

Even huidige prijzen hier in de buurt gepakt van vandaag.
 
Volkswagen  Polo 6R R-Line  1.2 TSI 140PK JD 
ik zag pas te laat dat ik 98 kon tanken bij het tankstation in Belgie waar ik altijd naartoe ga, volgens mij hebben ze daar pas een nieuwe pomp bij geplaatst. Ik las dat er in Duitsland ook 102 kan worden getankt dus ga dat misschien eens proberen als ik toevallig in Duitsland ben.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.4 GTI 180 PK 
Altijd een premium brandstof zoals Shell V-Power of BP-Ultimate. Soms ESSO Supreme. Voor mijn motor maakt het hogere octaangetal niks uit, ik doe het meer voor het schoonhouden van de motor.

Persoonlijk ben ik anti E-10, troep door de 10% bio toevoeging. Zorgt 1. voor teveel kool afzetting en 2. voor vele motoren die er onrustig van gaan lopen. Misschien leuk om een 1.4 polo op E-10 tijdens de meeting langs mijn polo op V-Power stationair te laten lopen, velen zullen verbaast zijn van het verschil...
 
Volkswagen  Polo  1.4 80pk 
Berichtje van Shell:

Vindt u de bescherming van uw automotor belangrijk? Dan is het goed om te weten dat we onze nummer 1 benzine, Shell V-Power, nog verder hebben verbeterd. Het octaangetal is verhoogd van RON 97 naar RON 98. Dat is een groter verschil dan het lijkt, zeker vergeleken met Shell Fuelsave 95 Benzine. Want hoe hoger het octaangetal, hoe beter de prestaties. RON 98 zorgt voor een hogere ontstekingskwaliteit en gelijkmatiger ontbranding. Daardoor is uw motor ook beter beschermd, onder andere tegen spontane zelfontbranding, ook wel pingelen genoemd. Kortom, met Shell V-Power Benzine RON 98 haalt u nog meer energie uit elke druppel benzine.
 
Volkswagen  Polo 6R R-Line  1.2 TSI 140PK JD 
Dat is een groter verschil dan het lijkt, zeker vergeleken met Shell Fuelsave 95 Benzine.
Hé? 97 + 1 = 98? Of lijkt het stiekem +2?
Want hoe hoger het octaangetal, hoe beter de prestaties.
In motoren die er profijt van kunnen hebben (motoren met hoge compressie/turbos)
RON 98 zorgt voor een hogere ontstekingskwaliteit en gelijkmatiger ontbranding.
WTF is een ontstekingskwaliteit?
Gelijkmatigere ontbranding? Je hebt toch nog steeds een vlamfront bij benzine?
Je ontbranding begint bij de bougie en gaat zo met hoge snelheid naar de cilinderwand en zuiger.

Basics in RON:
RON (research octane number) is een rating van hoe klopvast benzine is. Kort gezegd, of het niet al ontploft voordat de bougie vonkt. Tijdens een compressieslag in een 2- of 4 takt motor wordt het lucht/benzine mengsel samengedrukt en door hogere druk (P*V = nrT, gaswet van Boyle) gaat de temperatuur omhoog. Bij een gegeven temperatuur krijg je zelf-ontbranding (zo werkt een dieselmotor ook). Hoe hoger je RON rating, hoe later je zelfontbranding krijgt.
Als je RON te laag is (of je druk te hoog) dan krijg je pingelen, zelfontbranding. De motor kan de ontsteking (vonk van de bougie) vervroegen waardoor je geen pingelen krijgt (schadelijk) maar minder vermogen (mja jammer dan).

Daardoor is uw motor ook beter beschermd, onder andere tegen spontane zelfontbranding, ook wel pingelen genoemd.
Zie hierboven. Vervroegen van ontsteking kan iedere zichzelf respecterende motor.

Fun fact: RON 98 brandt langzamer dan RON 95 dus bij hogere toeren ga je vermogen missen.
alleen een high-performance motor zal profijt hebben van V Power. voor de rest is 't leuk...

Kortom, met Shell V-PowerBenzine RON 98 haalt u nog meer energie uit elke druppel benzine.
volgens mij gaat de efficiëntie van een motor niet omhoog en energiedichtheid van RON95 en RON98 zijn niet verschillend.
 
  • Leuk
Waarderingen: David97
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!