Welke benzine in GTI

Rosinfield

Bekend lid
Spritmonitor.de
2,368
1,279
132
Mijn vorige drie auto's heb ik laten chippen bij JD op 98 (BP Ultimate).
Ik ging er van uit dat 98 ook beter is, beter rijdt, voor mijn GTI. Maar aangezien deze (nog) niet gechipt is, vraag ik me nu af in hoeverre dat klopt en ik er niet net zo goed 95 in kan gooien. Wat doen de andere GTI bezitters hier eigenlijk?
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
Ja, ik heb die neiging dus ook, zeker met dit soort auto. Maar vraag me af of het objectief gezien echt verschil maakt. Merk het niet; er zat 95 in en ik heb hem bij de volgende tankbeurt gevuld met 98.
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
Toen ik bij VAGtechniek was om de Polo te laten chippen kon hij tijdens de testrit zien op de laptop met VCDS dat er 98 in zit zei hij i.v.m. pingelen ofzo? Als hij die waardes zo kan uitlezen dat er 98 in zit zal er wel degelijk verschil zijn voor de auto, ach die paar cent, wat maakt het uit tochStick Out Tongue
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 
Overigens over chippen gesproken, volgens mij is de software van deze nog niet gekraakt toch? Zit er stiekem wel aan te denken (ondanks dat t lease is)
 
Volkswagen  Polo 6 AW - GTI 2.0 TSI  200PK - 2.0TSI 
Ik kan je aanraden om 98 te tanken, met 95 merk ik dat hij sneller pingelt en vermogen mist. Ik hoor hem dan letterlijk onder het optrekken in een hoge versnelling pingelen. Hoe goedkoper de 95 hoe erger dit wordt met 98 voelt hij veel beter aan, geen geluidjes en rijdt alsof ik 50pk extra heb! Toen mijn auto een tijd geleden in de noodloop ging zei Wittebrug dat de vorige eigenaar goedkope brandstoffen had getankt en mede daardoor er veel vervuiling was (en door rijden op cc en olieverbruik).
 
Ex: Volkswagen  Polo 6R GTI  & Polo AW 1.0 Highline Business R. Huidig: Mercedes Benz A 200 Limousine 
Ik blijf het doen denk ik (98). Als er 98 in zat ten tijde van het chippen, is hij wsch ook op 98 gechipt. Dat scheelt wat pk's. Maar dan moet je wel op 98 blijven rijden, omdat er anders idd een kans op pingelen bestaat
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
Deze ecu is idd nog niet gekraakt (geldt dus ook voor de 1.5 tsi). Dat is al een hele tijd zo, tough cookie
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
Hmm.. nooit bij stil gestaan moet ik zeggen. Ik wil em wel eens testen op 98, maar ben zeer tevreden over de rijstijl op Euro95.
In Duitsland ook goed ingetrapt, wat is t toch een klein monstertje :mrgreen:
 
Volkswagen  Polo 6 AW - GTI 2.0 TSI  200PK - 2.0TSI 
  • Leuk
Waarderingen: Rosinfield
Het is vast ook met een reden dat 98 groot staat in je tankdop en 95 in het klein ernaast ;)
 
Ex: Volkswagen  Polo 6R GTI  & Polo AW 1.0 Highline Business R. Huidig: Mercedes Benz A 200 Limousine 
Ik kan je aanraden om 98 te tanken, met 95 merk ik dat hij sneller pingelt en vermogen mist. Ik hoor hem dan letterlijk onder het optrekken in een hoge versnelling pingelen. Hoe goedkoper de 95 hoe erger dit wordt met 98 voelt hij veel beter aan, geen geluidjes en rijdt alsof ik 50pk extra heb! Toen mijn auto een tijd geleden in de noodloop ging zei Wittebrug dat de vorige eigenaar goedkope brandstoffen had getankt en mede daardoor er veel vervuiling was (en door rijden op cc en olieverbruik).

Nou als je hem hoort pingelen, ben je te laat. Dan kan je je motor naar de plaatselijke oudijzerbroer brengen.
Tevens kan je hem ook niet horen pingelen, want de motor (ECU) grijpt in voordat hij gaat pingelen, dat omdat het echt funest is voor je motor. Daarom zijn motoren al sinds 1995 uitgevoerd met een pingelsensor.

Echt vervuilde brandstof in Nederland kan ik me ook niet voorstellen. Brandstof hier moet aan bepaalde strenge eisen voldoen. En vervuild door deeltjes... er zit niet voor niks een brandstoffilter tussen de tank en de motor.

Denk zelf dat Euro 98 alleen echt zin heeft als je de motor hebt laten chippen. Tuners gaan o.a. dichter bij de pingelgrens aanzitten, om meer vermogen te behalen.
De motor en software zijn tegenwoordig zo ontworpen, dat het gewoon super presteert op Euro 95.
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk 
@mausie : dan is de jouwe gewoon op 95 gechipt, neem ik aan? Chippen op 98 levert wel substantieel wat meer vermogen op, maar dan moet je dat daarna wel blijven tanken.
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!