Hoppaaaa! Netjes! zo zie je maar: als je veel rijd, houd je je auto heel!
Zelf heb ik nog een Golfje uit 1994 die recent over de 400.000km heen is gegaan. Originele 1.8 8v 75pk benzine motor met nog altijd zeer goede compressie op alle 4 cilinders (12,8-13bar gemeten, note: motor heeft ooit een nieuwe koppakking gekregen in zn leven (jaar of 10 geleden).
wat is allemaal vervangen aan de auto?
- remleidingen
- versn. bak
- koppeling
- diverse sensoren
- radiateur (ex-schade auto)
- remmerij voor en achter
- thermostaat
Wat MOET vervangen worden:
- remschijven voor (al weer krom door aanlopende remklauw)
- draagarmen (rubbers worden met parkers op hun plek gehouden)
- klepsteelrubbers (olie verbruik van 1L/800km)
- banden rondom
- koppeling (alweer, gemonteerde koppeling heeft fabrikage fout, drukgroep levert te weinig druk....)
- verschillende seals rondom de motor (krukaskeering lekt, her en der een pakking verstaft)
- koppakking (zweet behoorlijk olie en koelwater naar buiten)
Kortom: auto is al voor de 3e keer total loss, eerste keer was toen ik m kocht als "economisch total loss", 2e keer toen deze malloot besloot om de auto te laten overspuiten en inmiddels issie WEER total loss gezien de reparatielijst en lege benzine tank! Dusja, endless story! Wat wel opmerkelijk is, meeste problemen zijn niet te wijten aan hoge kmstand, maar eerder aan de leeftijd (pakkingen en seals) en aan de rijstijl van zijn (vorige) berijders (niet zo nauw nemen met het "warmrijdprincipe")