Wat is "Goed zorg dragen voor een motor" eigenlijk?

Ik hoor en lees vaak dat je goed zorg moet dragen voor de motor van je auto als je wilt dat deze lang meegaat.
Hieronder het Klokje Rond filmpje van AutoWeek van afgelopen week waar dit weer eens aan bod komt


Maar wat is "Goed zorg dragen voor een motor" eigenlijk?

Dit is natuurlijk alle onderhoud op tijd uitvoeren. Maar doe je er eigenlijk goed aan om wat vaker een beurtje uit te voeren dan de fabrikant voorschrijft ?
(financieel aspect daar gelaten, puur voor de gezondheid van de motor)

Is dit de motor enkele minuten laten warmdraaien voordat je vertrekt of eerder direct beginnen rijden zodat de motor zo snel mogelijk op temperatuur komt?

Als je de motor nog warm rijdt, best de motor onder een bepaald toerental houden? Of de belasting van de motor zo laag mogelijk houden (en bijgevolg iets hoger in toeren om een helling op te geraken)?

Is dit voor een warme benzine motor nooit boven 3000tr/min gaan? Of kan af en toe (eens per week) of regelmatig (eens per dag) even doortrekken naar 4000-4500tr/min zeker geen kwaad ?

Ik ben benieuwd naar jullie meningen.
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Altijd rustig warm rijden tot olie op temp is, niet stationair laten "warmdraaien". Eenmaal op temp, goed om af en toe even flink door te blazen. Na grote belasting even paar minuten laten afkoelen (turbo), alvorens motor uit te zetten
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
Altijd rustig warm rijden tot olie op temp is, niet stationair laten "warmdraaien". Eenmaal op temp, goed om af en toe even flink door te blazen. Na grote belasting even paar minuten laten afkoelen (turbo), alvorens motor uit te zetten
Mby nog met een Polo 9n3, dat laatste.
Maar bij onze auto’s (2010/2012) is dat echt niet meer nodig ;)
Olie/koeling blijft gewoon lopen zolang dit nodig is na het uitzetten van contact.
Al is de olie 103 graden kan je hem gewoon uitzetten.

Waarom zou je stationair niet warm mogen draaien maar wel afkoelen trouwens?
 
Volkswagen  Polo AW  GTI | 275pk, 450nm 
Mby nog met een Polo 9n3, dat laatste.
Maar bij onze auto’s (2010/2012) is dat echt niet meer nodig ;)
Olie/koeling blijft gewoon lopen zolang dit nodig is na het uitzetten van contact.
Al is de olie 103 graden kan je hem gewoon uitzetten.

Waarom zou je stationair niet warm mogen draaien maar wel afkoelen trouwens?

Hoe blijft de olie lopen als de motor uit staat? Radiatorfan blijft soms lopen als ie goed warm is. Maar ook is bij de meeste van ons de waterpomp en oliepomp aangedreven door de motor. Dus motor uit, pompen uit.

Dit is buiten het vraagstuk om of het verstandig is om de motor na te laten draaien.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2tsi 105pk 
Maar hem stationair laten afkoelen is wel goed voor het milieu?
Ben het compleet eens met dat je hem rijdend warm moet maken! Er worden alleen ontzettend veel bullshit verhalen de wereld in gebracht omdat mensen een keer wat gelezen hebben. Dus geen redenatie of onderzoek naar hoe of wat.

@guus6r dat deed mijn oude Golf GTI 6 uit 2010 al. Dit zal geen 10 minuten zijn maar de toevoer wordt niet meer direct afgekapt na uitzetten contact.

Ik ontken niet dat laten draaien slecht is overigens! Maar wat je vroeger wel eens zag dat mensen 10-15 minuten de auto lieten draaien is niet nodig..
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo AW  GTI | 275pk, 450nm 
Denk ook dat het louter en alleen verstandig is wanneer de motor langere tijd op zijn top heeft gepresteerd; bv een langere rit door gebergte. Paar minuten is genoeg, dacht ik. Weet ook niet of het echt (nog) nodig is, maar ik zou het in zo'n geval voor de zekerheid doen
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
Voor wat het waard is:
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
  • Leuk
Waarderingen: Famous1303
Voor wat het waard is:
Ja leuk, maar dat is waarschijnlijk gebaseerd op autos die veel heuvels rijden.

de lagers/systemen zijn daar wel op aangepast. Rij je veel bergen ja, lekker laten koelen. Hier in Nederland hoeft een turbo echt niet hard te werken voor zijn capaciteit + er blijft eventjes koeling. :)
 
Volkswagen  Polo AW  GTI | 275pk, 450nm 
  • Leuk
Waarderingen: Rosinfield
Wat ik persoonlijk eigenlijk elk jaar doe is een Engine flush, als ik hem daarmee heb behandeld is de olie na het verversen echt weer als nieuw op de peilstok. Zonder flush merk ik dat de olie daarop toch nog iets vervuild lijkt.

Verder zou ik zeggen; op tijd de olie wisselen (ook bij weinig kilometers gewoon elk jaar) en de auto netjes warm rijden voordat je ermee gaat gassen ;)
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!