VW POLO GTI AW review

JBurn

Actief lid
78
37
25
Beste leden,

Door het lezen van de review van @Snowdude, kreeg ik ook de inspiratie om mijn ervaringen over mijn GTI te posten.
Dus bij dezen:

Over mij en mijn keuze voor de GTI
Als eind twintiger en jonge ondernemer, kan ik blij mededelen dat ik nu 7000km heb gereden met mijn Polo.
Hiervoor heb ik, om de kosten te drukken als starter, een VW UP! privé geleased en vervolgens nog even zakelijk geleased.
De UP! was een prima auto('tje), en vooral in zijn klasse, maar ik met mijn 1,96m lang, was al snel opzoek naar een grotere auto als de kans zich eindelijk voordeed.
Ik heb mezelf al een lange tijd letterlijk helemaal gek zitten maken met de nieuwe Polo GTI. Het design van de normale nieuwe Polo sprak mij al aan, maar vooral bij de GTI was ik verkocht.
De online reviews op verschillende websites en de reviews op YouTube kon ik uiteindelijk dromen en niks was mij nog onbekend. Ook een proefrit bevestigde het gevoel dat dit een erg complete en volwassen auto is.
Door meerdere zakelijke successen heb ik dan eindelijk de stap genomen om de GTI te gaan leasen.

Dit besluit had ik in Oktober vorig jaar genomen terwijl de UP eind December vorig jaar uit de lease zou gaan.
Door de lange levertijden realiseerde ik mij dat ik een voorloopauto nodig zou hebben.
Uiteindelijk heb ik veel dealers benaderd (lees: gestalkt) om te vragen of ze toevallig al een GTI in bestelling hadden staan die eind December geleverd zou worden.
Wonder boven wonder had een dealer in Friesland een GTI in bestelling staan die toevallig ook nog eens aan mijn eisen voldeed qua kleur en opties.
December werd Maart, maar uiteindelijk heb ik de auto mogen ophalen.

De GTI
In een aantal vergelijkingstesten kwam de Ford ST uit als winnaar betreft welke van de twee een echte "Hothatch" is.
Ja, de Ford is waarschijnlijk speelser en sportiever, maar ik rijd mijn auto vooral zakelijk. Naast dit gegeven vind ik de Polo ook geen échte hothatch maar meer een GT.
Hij is meer volwassen, luxer, ergonomischer en beter uitgerust. Alleen het multimedia systeem vind ik al heerlijk om te bedienen.
Ik las ook was over het feit dat de auto tractieproblemen zou hebben, wat vooral zou liggen aan de banden. Om dit deels op te lossen heb ik er Michelin Pilot Sport banden onder laten monteren. Nog steeds heeft de auto (vooral als je de traction control er volledig afhaalt) flink wat tractieproblemen. Uiteraard komt dit ook omdat hij over aardig wat koppel beschikt denk ik.
De stoelen en het interieur zijn verder boven verwachting. Ook ik pas prima in de stoelen en heb daarbij genoeg ruimte bij mijn benen.
Verder rij ik de auto bijna altijd in de Sport stand. De veren vind ik lang niet zo stug als de meeste omschrijven en ik hou ervan om de auto goed aan te voelen.
Ook heb ik bijna altijd mijn koplampen (en achterlichten) aanstaan omdat ik hem dan persoonlijk mooier vind ogen dan wanneer de de dagrijverlichting aanstaat. (deze gaan ook automatisch uit bij het verlaten van de auto).
De Polo rijdt sportief, de motor hoor je goed en de motor is snel zat. De DSG wilt mij soms niet snappen of ik de DSG niet. Ik had andere schakelmomenten gekozen wanneer de bak in Sport staat. Verder is dit geen grote ergernis.

Ik wilde perse de GTI in het rood hebben. Ja, de badges en de rode lijn zie je dan minder en zakelijk is dit niet echt een slimme keuze, maar ik vind hem dan het meeste tot zijn recht komen. De rode lak knalt er echt uit wat eigenlijk niet op een foto is vast te leggen.
Ook kiezen wij Nederlanders vaak voor wit, grijs of zwart. Ook daarom vind ik een opvallende kleur leuk.
Dan kom ik op het volgende punt van de Polo was ik niet had verwacht: de aandacht.
Ik heb redelijk vaak van mensen complimenten gekregen bij bijvoorbeeld een tankstation of bij een parkeerplaats. Ik denk dan altijd: "uhm, het is maar een Polo?"
Maar blijkbaar valt de auto toch aardig op. Vooral als je dit vergelijkt met de Golf GTI.

De auto is, op het draadloos opladen van de telefoon en wat veiligheidssystemen na, compleet qua opties.
De opties die ik heel fijn vind en vaker gebruik dan verwacht zijn: Het glazen dak (zodra al iets van een zon schijnt, gaat hij al open), Apple Carplay (Google Maps/Flitsmeister) en vooral de adaptive cruise control vind ik heerlijk.
De opties waar ik minder over te spreken ben: de Beats speakers en de coming home/leaving home light functie.

Veranderingen
Het betreft een leaseauto, dus qua veranderingen ben ik helaas beperkt.
Wel heb ik overwogen om een aantal VCDS aanpassingen te laten doen en wellicht de spiegelpakken hoogglans zwart te laten wrappen.
291322913529134
 
Laatst bewerkt:
VW  Polo GTI  2.0 TSI 
Blijk ik eigenlijk al te hebben gedaan in Mijn Polo AW. Zag overigens dat de topic titel daar niet klopt: Hou ouder hoe gekker. Zie echter niet hoe dit te veranderen.
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
Leuk verhaal!

Gaaf om te zien dat er meer mensen kiezen om deze zakelijk te leasen. Ik heb een blauwe.
Zelfde ervaring met mensen die dan omkijken, had ik niet zo verwacht idd omdat het maar een polo is.
 
Volkwagen  Polo AW GTI  2.0TSI 200PK 
  • Leuk
Waarderingen: JBurn
Ook heb ik bijna altijd mijn koplampen (en achterlichten) aanstaan omdat ik hem dan persoonlijk mooier vind ogen dan wanneer de de dagrijverlichting aanstaat. (deze gaan ook automatisch uit bij het verlaten van de auto).

Heb op mijn Polo AW Highline geen GTI of LED verlichting vooraan, maar heb ook altijd mijn koplampen voor en achterlichten aanstaan.
Vind ik ook mooier en aangezien het idd uit gaat bij het uitzetten van de auto, laat ik de schakelaar gewoon in ON staan.
Heb niet voor niets die mooie Black Line LED achterlichten laten monteren en had ook nog aan de dealer gevraagd of ze niet aangezet konden worden bij dagrijverlichting, maar dat kon of mocht officieel niet, dan maar lichten AAN.
Mooi cruisen met die mooie Black Line LED achterlichten. :cool:

PS: Mooie review en dito GTI! (y)
 
Volkswagen  Polo AW Highline  1.0 TSI 115 PK (VAG Techniek Stage 1 tuned, 135 pk 225 Nm) 
  • Leuk
Waarderingen: JBurn
Mooi wagentje! Als ik ooit nog terug ga naar een kleinere auto is zo'n nieuwe Polo GTI wel een serieuze kandidaat.
 
Volkswagen  Caddy  @ 102 Pk / 250 Nm DSG | Ex: Audi RS3 2.5L TFSI 5-Cil @ 367 Pk / 465 Nm | Ex: VW Polo 6R 1.2 TDI Bluemotion @ 101 Pk / 232 Nm 
  • Leuk
Waarderingen: JBurn
Ha JBrun, leuk om te lezen dat ik je heb geïnspireerd tot het maken van een review over de GTI. :mrgreen:

Beats heb ik destijds niet gekozen omdat 1. de kofferbak kleiner zou worden , 2. ik niet echt overtuigd was van de meerwaarde terwijl ik de Beats wel in de Up! had zitten en daar lekker klonk.

Misschien ooit een ander setje erin laten plaatsen met een subwoofer die geen kofferbakruimte opslokt. (add to wishlist)

Vind je hem zelf niet te opgefokt rijden in de Sport stand? Ik wissel vaak tussen de gewone en individueel (bepaalde instellingen op Sport staan).
Ik denk dat er door VAG een bepaalde afstelling is gekozen voor de DSG. Zal vast wel te maken hebben met het drukken van het verbruik e.d.

Het blok heeft meer potentie dan wat er nu uitkomt en wie weet komt er toch nog een Polo R Clubsport :mrgreen:omdat het blok meer aan kan. De MINI Cooper JCW krijgt een 306 pk versie.
 
  • Leuk
Waarderingen: JBurn
Dan de RS3 wel als hobby auto er bij houden he! Anders mag je hem doneren hoor.. ;)

Als die ooit de verkoop in gaat (ik verwacht over een jaar of 2) dan zal ik het hier melden haha.
 
Volkswagen  Caddy  @ 102 Pk / 250 Nm DSG | Ex: Audi RS3 2.5L TFSI 5-Cil @ 367 Pk / 465 Nm | Ex: VW Polo 6R 1.2 TDI Bluemotion @ 101 Pk / 232 Nm 
Heb op mijn Polo AW Highline geen GTI of LED verlichting vooraan, maar heb ook altijd mijn koplampen voor en achterlichten aanstaan.
Vind ik ook mooier en aangezien het idd uit gaat bij het uitzetten van de auto, laat ik de schakelaar gewoon in ON staan.
Heb niet voor niets die mooie Black Line LED achterlichten laten monteren en had ook nog aan de dealer gevraagd of ze niet aangezet konden worden bij dagrijverlichting, maar dat kon of mocht officieel niet, dan maar lichten AAN.
Mooi cruisen met die mooie Black Line LED achterlichten. :cool:

PS: Mooie review en dito GTI! (y)
Danku!
 
VW  Polo GTI  2.0 TSI 
Leuke review ook! Misschien kunnen we hier nog iets mee dat het bij elkaar te vinden is op de site.

Ik zou zwarte spiegelkappen zeker doen, staat erg mooi i.c.m. dat gave kleurtje rood van jouw AW :)

Ik heb over de spiegelkappen goed getwijfeld.
Ik wil de Polo het liefst origineel laten lijken.

22 juli heb ik een afspraak staan bij JD Customs om ze toch maar te laten wrappen (l)
 
VW  Polo GTI  2.0 TSI 
Ha JBrun, leuk om te lezen dat ik je heb geïnspireerd tot het maken van een review over de GTI. :mrgreen:

Beats heb ik destijds niet gekozen omdat 1. de kofferbak kleiner zou worden , 2. ik niet echt overtuigd was van de meerwaarde terwijl ik de Beats wel in de Up! had zitten en daar lekker klonk.

Misschien ooit een ander setje erin laten plaatsen met een subwoofer die geen kofferbakruimte opslokt. (add to wishlist)

Vind je hem zelf niet te opgefokt rijden in de Sport stand? Ik wissel vaak tussen de gewone en individueel (bepaalde instellingen op Sport staan).
Ik denk dat er door VAG een bepaalde afstelling is gekozen voor de DSG. Zal vast wel te maken hebben met het drukken van het verbruik e.d.

Het blok heeft meer potentie dan wat er nu uitkomt en wie weet komt er toch nog een Polo R Clubsport :mrgreen:omdat het blok meer aan kan. De MINI Cooper JCW krijgt een 306 pk versie.

Ik zou je inderdaad dan adviseren om een after market set in je auto te laten bouwen.

En over opgefokt rijden in de Sport stand: Ik heb het niet goed omschreven denk ik. De bak hou in 70% van de tijd wel in de normale stand.
De S-stand van de DSG is inderdaad behoorlijk fel. Wel leuk, maar dan blijf ik tanken:relaxed:.
 
VW  Polo GTI  2.0 TSI 
In S mag hij van mij best wat eerder opschakelen. In D wat later. Geldt voor DSG in het algemeen, alleen in dit geval stoort het me nauwelijks. Daarom laat ik het pas aanpassen wanneer er gechipped kan worden
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!