Vrijloop-functie DSG

Hallo,

Ik zal mij eerst even voorstellen. Ik ben namelijk nieuw op dit forum. Mijn naam Willem en ben onlangs trotse bezitter van een Polo BlueGT uit 2015.

Nu lees ik in het instructieboekje, onder de paragraaf van de automatische versnellingsbak (DSG), dat er een zogenaamde 'Vrijloop'-functie beschikbaar is. Echter, ik ervaar momenteel deze functie niet en kan deze in het menu ook niet terugvinden om in te schakelen.

Citaat uit het instructieboekje:
"In de vrijloop wordt de vaart van de wagen gebruikt om middels een anticiperende rijstijl brandstof te besparen. De motor wordt losgekoppeld en remt de wagen niet meer af - de wagen kan een langer stuk uitrollen."

"Vrijloop activeren: Voet van gaspedaal nemen. De motor wordt losgekoppeld en draait stationair. De wagen rolt zonder remwerking van de motor."

Wat ik al aangaf, ervaar ik deze functie dus helaas niet. Wanneer ik mijn voet van het gaspedaal neem, dan rolt de auto nog altijd in de versnelling uit. In het display zie ik dan ook de letter D met de bijbehorende versnelling erachter staan. Wat ik begrepen heb, zou in de vrijloop-functie ook enkel de letter D in het display moeten staan, zonder een versnellingsnummer erachter. Wanneer je vervolgens weer gas geeft of de remt intrapt, dan zou het nummer van de versnelling, die bij de snelheid op dat moment hoort, weer erachter moet komen te staan.

Nu heb ik zelf al rondgekeken op dit forum en hier kan ik terugvinden dat dit in te stellen is in het MFA+ boordcomputer menu. Door simpelweg een vinkje te plaatsen achter "Vrijloop". Echter, ik heb het menu doorgespit, maar ik kan deze functie helaas niet terugvinden. Ik weet namelijk ook niet hoe ik specifiek in het MFA+ boordcomputermenu kom. Ik mijn Polo zit het Multifunctioneel Display geïntegreerd.
Ik vind ook terug op dit forum, dat deze functie met een software update (van de DSG?) meegekomen moet zijn bij de BlueGT. Maar die berichten stammen al van 2014. Mijn auto staat sinds 22-3-2015 op kenteken, dus ik zou er vanuit kunnen gaan dat deze software bij mijn Polo al geïnstalleerd zou moeten zijn - aangezien deze functie ook in het bijbehorende instructieboekje vermeld is.

Kan iemand mij hierover meer vertellen; hoe deze functie te gebruiken/ in te schakelen?
 
Volkswagen  Polo BlueGT 6C  1.4 TSI 
Dat is de zgn zeilfunctie. Die zit op bepaalde motor versies dacht ik, zoals de 1.5 EVO 130 pk
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
Rosinfield, dank voor je reactie.
Zo ver ik weet, is de 1.5 EVO 130 pk toch nooit geleverd in de Polo 6R/6C?
Deze motorisering is pas geleverd vanaf de Polo IV (2017-heden)
 
Volkswagen  Polo BlueGT 6C  1.4 TSI 
In het MF display kan je door middel van scrollen mbv multifunctioneel stuur [vrije loop] in de instellingen aanvinken.. het is echt niet moeilijk, ik had het uit staan op mijn bluegt.
 
Volkswagen  Polo  6R 1.4 FSI 
Dank voor je reactie, dov.
Wanneer ik middels het multifunctionele stuur door het schermpje scrol, welke zich tussen de twee klokken bevindt, zie ik geen optie Instellingen staan. Enkel de opties als Rij-gegevens, Navigatie, Audio, etc. Maar dus geen Instellingen.
Ik heb overigens wel een knop "Menu" bij het multimediascherm in de middenconsole, waarbij ik rechtsonder op een radarwieltje/tandwieltje kan drukken. Hier kom ik dan vervolgens bij Systeeminstellingen terecht, maar ook hier heb ik verder geen mogelijkheid tot Vrije Loop aan te vinken. Onder welk submenu zou ik de optie 'Vrije loop' dan moeten kunnen vinden?

Daarbij heb ik ook gekeken bij de knop "Car" bij het multimediascherm, maar ook hierbij vind ik de optie niet...
 
Volkswagen  Polo BlueGT 6C  1.4 TSI 
Ik had een 6R dus dat was allemaal net wat simpeler. Ik weet niet waar je precies zou moeten zoeken bij een 6C

Oké, in ieder geval bedankt voor het meedenken :)

Wie heeft nog een suggestie of wellicht hetzelfde meegemaakt? Misschien dan toch een software update / update software dsg?
 
Volkswagen  Polo BlueGT 6C  1.4 TSI 
Er zijn twee mogelijkheden:

1) Het zit niet op jouw uitvoering; de manual bevat tal van zaken die niet op elke uitvoering (standaard) aanwezig zijn;
2) Het zit er wel op; in dat geval moet je het via het menu op stuur of scherm kunnen aan- en uitzetten.
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
Ik snap je redenatie, Rosenfield, maar toch blijf ik het een beetje merkwaardig vinden.
De BlueGT betreft maar 1 uitvoeringsniveau, los gezien van het aanvinken van nog enkele opties, als stoelverwarming, inklapbare spiegels, etc.
Ik heb begrepen dat er andere BlueGT-bezitters deze functie wel hebben (gehad). Zie de opmerking van van ‘dov’ hierboven.
Een zeilfunctie van de automaat lijkt mij namelijk geen optie, maar meer een onderdeel van de automaat of de (vernieuwde) software ervan. In de manuel wordt de zeilfunctie ook bij de paragraaf van de DSG genoemd. Ik heb nog nergens gelezen dat je een DSG kan nemen met of zonder zeilfunctie.
Ik heb eerder het vermoeden dat er in de tussentijd een terugroepactie of een vernieuwing van de software van de DSG heeft plaatsgevonden, dat mijn exemplaar van de BluGT wellicht heeft misgelopen en ik probeer dit hier te achterhalen.
Bluemotion techniek is er namelijk op ingericht om efficentie in verbruik te realiseren en naar mijn mening zou daar een zeilfunctie juist ook bij moeten horen. Vandaar dat ik het gevoel heb dat ik het wel zou moeten hebben, maar om een of andere reden niet kan benaderen.
Ik kan het allemaal mishebben natuurlijk, maar ik probeer het wel zo goed mogelijk te achterhalen.

Ook weer bedankt voor het meedenken in ieder geval
 
Volkswagen  Polo BlueGT 6C  1.4 TSI 
Ik snap je redenatie, Rosenfield, maar toch blijf ik het een beetje merkwaardig vinden.
De BlueGT betreft maar 1 uitvoeringsniveau, los gezien van het aanvinken van nog enkele opties, als stoelverwarming, inklapbare spiegels, etc.
Ik heb begrepen dat er andere BlueGT-bezitters deze functie wel hebben (gehad). Zie de opmerking van van ‘dov’ hierboven.
Een zeilfunctie van de automaat lijkt mij namelijk geen optie, maar meer een onderdeel van de automaat of de (vernieuwde) software ervan. In de manuel wordt de zeilfunctie ook bij de paragraaf van de DSG genoemd. Ik heb nog nergens gelezen dat je een DSG kan nemen met of zonder zeilfunctie.
Ik heb eerder het vermoeden dat er in de tussentijd een terugroepactie of een vernieuwing van de software van de DSG heeft plaatsgevonden, dat mijn exemplaar van de BluGT wellicht heeft misgelopen en ik probeer dit hier te achterhalen.
Bluemotion techniek is er namelijk op ingericht om efficentie in verbruik te realiseren en naar mijn mening zou daar een zeilfunctie juist ook bij moeten horen. Vandaar dat ik het gevoel heb dat ik het wel zou moeten hebben, maar om een of andere reden niet kan benaderen.
Ik kan het allemaal mishebben natuurlijk, maar ik probeer het wel zo goed mogelijk te achterhalen.

Ook weer bedankt voor het meedenken in ieder geval
Een terugroepactie kan je makkelijk achterkomen door je kenteken in te voeren op de site van RDW
 
Volkswagen  X  X 
Graag gedaan. Ben wel benieuwd hoe het nu zit. Succes met het verdere speurwerk
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
Dat is de zgn zeilfunctie. Die zit op bepaalde motor versies dacht ik, zoals de 1.5 EVO 130 pk
Heet gewoon “vrijloop”
Zit tegenwoordig op bijna alle euro 6 en sommige euro5 voertuigen met dsg van de vw groep, ook de caddy’s en transporters. Crafter weer niet.
Is in/uit te schakelen via je mfa , bij instellingen zoals dov beschrijft.

Je kunt met de 6c misschien even kijken bij het menu ->car ->instellingen , misschien dat het ergens verstopt staat.

Maar het kan ook zo zijn dat alleen de 6r het heeft , en de 6c niet ‍♂ Wil wel even voor je kijken in de PR lijst van vw ?
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Golf GTI ED35  2.0TSI 
Heet gewoon “vrijloop”
Zit tegenwoordig op bijna alle euro 6 en sommige euro5 voertuigen met dsg van de vw groep, ook de caddy’s en transporters. Crafter weer niet.
Is in/uit te schakelen via je mfa , bij instellingen zoals dov beschrijft.

Je kunt met de 6c misschien even kijken bij het menu ->car ->instellingen , misschien dat het ergens verstopt staat.

Maar het kan ook zo zijn dat alleen de 6r het heeft , en de 6c niet ‍♂ Wil wel even voor je kijken in de PR lijst van vw ?

Mijns inziens heb ik het gehele menu doorspit en ben ik dus alle instellingen afgegaan die ik momenteel beschikbaar heb. Ik heb dus ook de instellingen bij Menu > Car gecontroleerd.
Ik vind het ook een beetje vreemd, dat ik het instellingen-menu niet tevoorschijn kan halen op het display tussen de klokken in. Ik kan hier enkel gegevens aflezen (zoals Media/Radio, Navi, Snelheid, Verbruik, etc.) maar niet het in- en uitschakelen (aanvinken) van bepaalde instellingen. Vandaar dat ik het gevoel heb, dat er facetten voor mij in de software ontbreken. Of het zou aangepast moeten zijn bij de facelift, dat het niet meer mogelijk is om het instellingen-menu te raadplegen via het display tussen de twee klokken in?

Misschien is er iemand die deze functie wel beschikbaar heeft en vanuit één van de menu's (display tussen de klokken of het multimediascherm) de functie even naar voren kan halen en daarvan een foto maken?

Als je even in de prijslijst zou willen kijken, Michel6C, zou ik zeer waarderen!
 
Volkswagen  Polo BlueGT 6C  1.4 TSI 
Niet om het één of ander, maar VW noemt het zelf in elk geval zeilfunctie, zoals hier:

Of is dat iets anders wellicht?
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
Niet om het één of ander, maar VW noemt het zelf in elk geval zeilfunctie, zoals hier:

Of is dat iets anders wellicht?

Wat ik hier uit begrijp, Rosinfield, wordt bij de 1.5TSI Bluemotion de gehele motor uitgeschakeld tot een snelheid van 130 km/u onder bepaalde omstandigheden als de bestuurder het gas loslaat. Dit noemen ze dan 'zeilen'. Een lithium-ion batterij voorziet dan de stroomvoorziening voor alle gebruikers (airco, ruitenwissers, etc).
Waar we het hier in dit topic over hebben, zal inderdaad een vrijloop zijn van enkel de DSG - dus enkel het loskoppelen van de aandrijving. Zo wordt het ook in de manuel genoemd namelijk.
Het idee zal hierbij hetzelfde zijn, enkel bij de 1.5TSI zal het een vernieuwde/"verbeterde" variant zijn.
 
Volkswagen  Polo BlueGT 6C  1.4 TSI 
  • Leuk
Waarderingen: Rosinfield
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!