Voorstellen Laurens peppergrey 6R 1.4 63kw Comfortline 2009

Ha mensen, zal mij eerst voorstellen, Laurens met sinds kort een fijne Peppergrey na 15 jaar met veel plezier een Bora 2.0 85kw benzine uit 2000 te hebben gereden, zeer fijne toerbuffel maar mijn kinderen gaan hun eigen gang en we waren toe aan iets kleiners en nieuws. Vroeger hebben wij al 2x een Polo gehad en die bevielen ook prima.

Na wat zoekwerk deze 6R 1.4 - 16v gevonden en de onderhoudshistorie bij auto muntstad uit laten spitten, zag er allemaal prima uit met volledige historie, 115000km gereden.
Nu beginnen mij wel een paar dingen op te vallen, wellicht ben ik verwend geweest met de oude Bora?

Bij accelereren lichtjes in de verte tikken, bij gas loslaten is het helemaal weg, zijn dit klepstotertjes die je hoort resoneren?

En hij ruikt na een rit in de verte naar koelvloeistof, het peil daalt daarbij NIET, dat is het vreemde. Bij de aankoop bij een nogal slecht communicerende warrige Bovag garage waar ik nooit meer wil komen zeggen ze de distributieset incl waterpomp vervangen te hebben, ik heb het kapje eraf gehaald en er zitten nu idd INA riemen in.

Verder is het Polootje in nieuwstaat en rijdt heel erg strak en fijn, wil er nog wel een webasto schuif/kanteldak in hebben en 5w-40 c3 olie wellicht wordt hij daar stiller van, ben niet zo van die waterdunne olie.

Misschien weten jullie wat antwoorden?

groeten, Laurens
 

Bijlagen

  • P1120242.JPG
    P1120242.JPG
    593.1 KB · Weergaven: 56
Volkswagen  Polo AW Highline  1.0 TSI 85kw 
Ik heb 8 jaar bij skoda gewerk daar hadden ze de zelfde motor als de 1.4 in de polo ect.

Echter was bij skoda bijna alles10w40 op het laaste 5w30/0w30.
En waarom dure olie zoals de longlife 5w30 als je auto om de 15000 een beurt moet?(correct me if im wrong)

Edit:

Ik zat nog even op kroonolie.com te kijken en daar staat verlengde interval 5w30 of 0w30

Normale interval 15000. 5w40 of 5w30.

Toch nogal een verschil met skoda..
 
Toen ik mn Bora kocht moest er 10w-40 in, jaren gedaan, tot er ineens 0 of 5w-30 werd voorgeschreven, ik bleef olie vullen! Is natuurlijk een blok met ruimere toleranties dan de huidige motoren, maar was een dure hobby. Snel overgestapt naar Kroon Torsynth 5w-40, probleem was meteen over.
Nu wil ik Kroon Specialsynth 5w-40 erin, lijkt mijzelf het beste, dan zal wellicht de kleppentrein ook wat stiller worden, klopt het dat de klepstotertjes wat roemoerig zijn bij een 1.4? En ruiken naar koelvloeistof terwijl het peil normaal blijft, kan dat de dop zijn?
 
Volkswagen  Polo AW Highline  1.0 TSI 85kw 
Dankjewel!
ja dat zou best kunnen wat je zegt hoor, bij het lossen van de pomp wordt er onherroepelijk geknoeid, ik zie ook niets geen lekkage oid, distributiesnaar is netjes droog dus zal even geduld hebben.
Verder een pracht VW in deze kleur, erg blij mee! Als ik hier ook weer eens 10 jaar mee doe, over een paar maanden eerst weer eens naar Italië met deze kleine Duitser☺
 
Volkswagen  Polo AW Highline  1.0 TSI 85kw 
Helaas, helaas, tikken is toch het begin van een kantelend zuigertje, had verwacht dat dat probleem onderhand wel uitontwikkeld was na hoeveel jaar 1.4-16v. Jammer maar er zijn echt veel meer automerken die het probleem kennen, zelf Toyota Aygo kent het.

Volgens mijn vaste bovag garage en vanmiddag de hoofdmonteur van VW konden ze er erg oud mee worden, geluk is dat het in hele lichte mate in de verte tikt,
advies:
rustig warmrijden na koude start en goede voorgeschreven olie blijven gebruiken, iets wat de vorige eigenaar kan hebben verzuimt of te lang met olie doorgekacheld.
Verder heeft de airco vandaag een VW beurt gehad, geen bijzonderheden gemeld, we rijden weer lekker door!
 
Volkswagen  Polo AW Highline  1.0 TSI 85kw 
Welkom!

Naar van je zuigers, maar op zich als je het komende jaar elke maand wat geld weg zet kun daarna wellicht je motor weer in top-conditie laten herstellen :)
Is een idee, voorlopig maak ik me maar niet druk, beide monteurs vertelden dat hij er nog heel lang mee voort kan, goed voor zorgen voorlopig, het is minimaal nu, reviseren kan altijd nog als het me te gek wordt:(
Pracht Golf op die foto, nog een ouwe vertrouwde 8v die onderin meteen begint te sleuren, mn bora had de 2.0 8v benzine, was een fijne wagen, de motor mis ik nog wel een beetje!
 
Volkswagen  Polo AW Highline  1.0 TSI 85kw 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!