Volkswagen Polo AW 2018 vreemd geluid na starten

Beste forumleden,

Ik ben sinds enkele maanden in het bezit van een Polo AW (bouwjaar 2018, 105000 km op de teller).
Na het starten met een koude motor, hoor ik een vreemd geluid onder de motorkap. Nadat de motor ongeveer een minuut heeft gelopen, verdwijnt het geluid.

Zie ook onderstaande filmpjes:
(tussen seconden 21-25 als de motor stationair loopt is het duidelijk te horen)
(vanaf seconde 10 is het geluid verdwenen, de motor heeft nu een tijdje gelopen)

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

Ter info: Oliepijl is OK en ervaar verder ook geen problemen met rijden.

Alvast bedankt en groeten,

Frank
 
Volkswagen  AW  1.0 TSI 116pk 
Dat heeft naar mijn weet elk 1.0 TSI bromtorretje. Zelfs die van mij. Ik zal me er niet te druk om maken!
Als het goed is, is het geluid bij een warme motor weg toch?
 
Volkswagen  Polo 6C 2017  1.0 TSI 140pk (stage1) BlueMotion blue_polo.6c on Instagram 
Hoi Thomaskol,

Het klopt inderdaad dat het geluid bij een warme motor weg is. Na het starten, met koude motor, is het erg duidelijk te horen.
Het geluid valt mij pas sinds de laatste weken op. Toen ik hem kocht is het mij zeker niet opgevallen.
Ik ben sowieso van plan om er even mee langs de garage te gaan waar ik hem heb gekocht om te horen of ze er nog wat mee kunnen.

Iemand anders nog ideeën wat het geluid mogelijk veroorzaakt? Of is het idd iets wat elke 1.0 TSI laat klinken?

Groeten,
Frank
 
Volkswagen  AW  1.0 TSI 116pk 
Hoi Frank,

Komt dit alleen voor na het starten van de auto na een tijdje en dus ook het toerental van de auto rond de 1500 zal zitten wanneer hij dit geluid maakt en daarna in touren daalt weg is? Na mijn weten is dit normaal op de 1.0 TSI en andere TSI motoren. Het geluid wat je hoort is dat de auto ontbrand in de uitlaat om de kat en lambda op te warmen. Lijkt mij hier niks aan de hand.
 
Volkswagen  Polo BlueGT 6C 2014 3dr  1.4 TSI 190pk CZEA 
Hoi Rickkert en #uranograu,

Bedankt voor de reacties.
Vandaag weer even geluisterd. Hij maakt het geluid inderdaad alleen als hij een tijdje heeft stilgestaan en het toerental zit dan rond de 1500. Na ongeveer een minuut zakt het toerental naar 1000 en verdwijnt het geluid ook.

Groeten,
Frank
 
Volkswagen  AW  1.0 TSI 116pk 
Hoi Frank,
Was je nog bij de garage geweest?
Hopelijk was het geluid normaal (hoort het geluid gewoon bij dit type blok) en verder niets aan de hand (y)
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSi 95pk 
Inmiddels heb ik de auto weer terug van de garage en is het geluid zo goed als verdwenen :)
Er bleek speling te zitten op het stangetje bij de wastegate van de turbo, wat het geratel veroorzaakt. Hier is een TPI nummer voor: 2059521/5.
Met het monteren van een klem (onderdeelnummer: 04C 145 769), wordt de speling en dus ook het geratel verminderd.

Ter info: ik kwam deze video ook nog tegen, waarin hetzelfde geluid duidelijk te horen is:
 
Volkswagen  AW  1.0 TSI 116pk 
  • Leuk
Waarderingen: 2GPoloDriver en kawazxr
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!