Volkswagen Polo - 2002 - 1.2, 40kw - Vacuumslang onderdeel thermostaathuis naar gasklep?

Goedenavond polo liefhebbers,

Allereerst, wat fijn om dit forum te hebben gevonden. Ik heb recent, een kleine drie maanden geleden een VW Polo uit 2002 gekocht, een prachtige grijze!
Ik ben er superblij mee, want ding rijdt AN SICH als een zonnetje, ware het niet, dat ik door de handelaar waar ik 'm heb gekocht met een kluitje het riet in word gestuurd en het liefst.. naja laat maar..

De situatie is als volgt, na ongeveer twee weken, begonnen de problemen. Ik verloor vermogen.. tijdens het rijden, vooral ernstig op het moment dat ik mijn auto net startte die dag. Naar mate de tijd vorderde werd het erger.. Lambdasonde vervangen, op het punt gestaan katalysator te vervangen (want uitlaatgaslampje brand) toch niet gedaan, want ik begon bij de handelaar nattigheid te voelen. Dus ben elders heengegaan.

Goed, al met al, auto bij een vriend open getrokken, kap van de motor afgehaald en de motor gestart. Gelijk viel ons oog, op een element (helaas geen duidelijke foto.. sorry) die blijkbaar, vacuum trekt ofzoiets... op het moment dat de motor startte trokken de oude rubbers helemaal dicht / strak, waardoor die vacuum niet goed vrij kon zijn ofzo.. (heb ik me laten uitleggen, maargoed).. Nu hebben we dat gepleisterd, door nieuwe stevige rubbers te plaatsen en zo kort mogelijk en mijn issue is nu 80% minder geworden, superfijn! De betreffende vriend, zei echter wel, dat het sowieso niet origineel was wat er zat... en dat het er normaal, anders uit zou moeten zien...

Probleem is... We weten niet hoe het heet... De een zegt carterslang, de ander noemt koelwaterslang, intercooler slang.. maar, die laatste trekt geen vacuum, en de een na laatste (koelwaterslang) lijkt me een doorvoer voor koelwater.. Dit ding, is zo droog als maar kan zijn en trekt puur alleen vacuum.. Maar nergens kan ik een soortgelijk onderdeel vinden en ik wil eigenlijk graag het origineel vinden...

Iemand, die mij hierbij kan assisteren? Die mij een exacte naam van dit geintje kan geven? :(

Foto 1 in de bijlagen, is de linkerkant (als je voor de auto staat) van het blok, met een code erop: PA66-GF30 wat wijst op "thermostaathuis" de andere kant (foto 2), is volgens mij de gasklep, daar komt het dikkere rubber weer op uit, (twee naast elkaar, een dunne en dikke variant, de dikke variant gaat het om).

Vermoedelijk als ik hier het originele of althans een goed replicaproduct kan vinden, is mijn hele probleem verdwenen... gaat het uitlaatgaslampje niet meer aan.. en heb ik ook geen valse lucht meer die ontsnapt (als ik mijn maat goed begrijp omdat we nu gepleisterd hebben...)

Sorry voor dit gare, misschien chaotische bericht! Mijn excuses... Ik heb redelijk wat kennis, vooral in de IT, wat minder van auto's Big Grin

Aan allen, die de tijd hebben genomen, dit door te nemen, bedankt en voor degene met de gouden tip / productlink / iets, je krijgt een kratje bier van me.. <3
 

Bijlagen

  • Links_voor_motor_thermostaathuis.png
    Links_voor_motor_thermostaathuis.png
    247.6 KB · Weergaven: 16
  • Rechts_naar_gasklep_denk_ik.png
    Rechts_naar_gasklep_denk_ik.png
    222.7 KB · Weergaven: 18
Volkswagen  Polo 9N  1.2 40KW 
  • Leuk
Waarderingen: Sal
Foto 1 is je carterventilatie / carteronluchtingsklep als ik het goed heb.
Onderdeelnummer 03D 103 765 A

Onderdeel kan je vrij eenvoudig online bestellen of bij de dealer gaan halen/bestellen met bovenstaande onderdeelnummer.

Kost uit m'n hoofd iets van €30/€40 bij de dealer.

De dampen die in je carter hangen worden hiermee langs de gasklep in de motor gezogen om mee te verbranden.
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
  • Leuk
Waarderingen: ziraxie
Foto 1 is je carterventilatie / carteronluchtingsklep als ik het goed heb.
Onderdeelnummer 03D 103 765 A

Onderdeel kan je vrij eenvoudig online bestellen of bij de dealer gaan halen/bestellen met bovenstaande onderdeelnummer.

Kost uit m'n hoofd iets van €30/€40 bij de dealer.

De dampen die in je carter hangen worden hiermee langs de gasklep in de motor gezogen om mee te verbranden.

Dank, dat onderdeelnummer wijst dus echt naar carterventilatie zelf.
Wat ik nodig heb is juist de originele "slang", "buis" die naar de gasklep gaat. Of zit dat bij het onderdeel?

Waarom trouwens, staat het nummer/tekst "PA66-GF30" erop en als je dat opzoekt, geeft het thermostaathuis aan.. is toch mega verwarrend? Als ik ook kijk bij "mijngrossier", en daar carterventilatie aanklik voor de Polo 9N dan staat daar die slang / buis weer niet tussen..
 

Bijlagen

  • carterventilatie.png
    carterventilatie.png
    103.2 KB · Weergaven: 6
  • shop_mijngrossier.png
    shop_mijngrossier.png
    46 KB · Weergaven: 6
Volkswagen  Polo 9N  1.2 40KW 
Ah ok ik had je niet helemaal juist begrepen.

Ik begrijp niet helemaal hoe het vacuüm trekken van die leiding je motor slecht kan doen lopen.
Dit is namelijk wat hij hoort te doen. Ben je zeker dat je klep nog goed werkt?
Als deze volledig dicht zit kan je wel andere problemen krijgen, en is een mogelijk gevolg dat die leiding samentrekt. Maar niet de originele oorzaak van je probleem.
Ik geef het maar mee.

Hier zijn de onderdeelnummers die je vroeg:
  • 90° hoek: 03D103606
  • De leiding van de 90° hoek naar de gasklep: 03D103221E
Ps de "PA66-GF30" is geen onderdeelnummer maar het type plastic waaruit dit je carterventilatie klep is gemaakt. Staat voor polyamide 6.6 versterkt met 30% glasvezel

Ps2 mag ik ook uit Belgische bieren kiezen voor dat kratje?
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!