verbruik 1.2 TDI

Hallo Allemaal,

Heb een vraag over het verbruik van jullie 1.2 tdi's
Die van ons lijkt wel erg veel te lusten namelijk.
We hadden al van te voren begrepen dat de polo bm tdi lang geen 1 op 30 haalt

En volgens autoweek, ligt het gemiddelde verbruik cijfer (werkelijk) op
ongeveer 1 op 20,8
(ik zie uiterste van 1 op 26,5 tot 1 op 19,9 voorbij komen)

Vandaag heb ik onze polo weer getankt,
en kon ongeveer 56liter kwijt (door de ontlucht truc toe te passen)
De vorige keer dat ik de auto op dezelfde manier getankt.
Netto dus 56 liter gebruikt, en 908.6km gereden = 1L op 16,4km of 6,16Lop100Km

Zijn er hier meer polo rijders met een degelijk verbruik (en dan heb ik het dus niet of benzine rijders)
Of zou er wat mankeren aan onze polo?


vr gr Rogier
 
Rogier, ook wij komen aan nog net geen 1 op 17 in de vrieskou met veel korte ritten van 10 a 11km (een diesel is dan nog niet echt goed warm) en winterbanden hebben ook een veel hogere rolweerstand. Ik gooi er steeds 42L in en haal daar net 700km mee, dat is 1 op 16,6 zoiets...
 
De Europese verbruiksnorm moet aangepast worden. De fabrieksopgave is idd alleen te halen als je met 80km/h in zijn 5 vlak achter een vrachtwagen blijft hangen.

Daar ben ik het niet mee eens,ik heb met alle autos die ik gehad heb altijd de fabrieksnorm kunnen halen bij normaal gebruik.

De (vw)polo spant echt de kroon met de opgaves,hoewel ik wel ingeschat heb dat 1 op 30 overdreven is.

Als ik normaal rijd en redelijk aan de snelheid houd(iets te hard)dan kom ik op 1op 20 tot 1 op 24 ongeacht mijn bandenkeuze winterband of 17 inch set.

Het variabele zit voornamelijk in het weer,kou en wind,maar voornamelijk de kou icm ritten korter als 30km.
Daarnaast moet de polo het interieur electrisch verwarmen,en in de zomer koelen.

Ik vind het leuk rijden minimaal 20km op 1 liter diesel.
Ja verhalen van grote diesels die ook wel eens 1 op 20 halen ken ik.
 
En toch klopt er iets niet. Jaren geleden heb ik een Seat Toledo (2e generatie, dus die heel populaire sedan) met 110 pk diesel als zakelijke auto gehad. Na die 4 jaar te hebben gereden - zonder mijn rijstijl aan te passen ivm het verbruik - was het gemiddelde verbruik 1 op 18,5. Daarna een Golf V diesel met 140 pk. En daar was het gemiddelde verbruik 1 op 18, wederom met een 'normaal zakelijke' rijstijl. Waarom zijn er dan zoveel concessies nodig om in een Polo BM relatief weinig zuiniger te rijden?
 
Volkswagen  Up!  1.0 60pk 
het is wel jammer vind ik zelf
15jaar geleden reden de diesels ook al 1 op 20

Maar goed waarschijnlijk is bij de polo specifiek gekeken naar een lage emissie.
en die zal hij wel halen, anders was hij nooit bpm/wb vrij geworden denk ik.

yvonne, ik ben benieuwd of wij aankomende zomer ook veel betere cijfers gaan halen,

vr gr Rogier
 
het is wel jammer vind ik zelf
15jaar geleden reden de diesels ook al 1 op 20

Maar goed waarschijnlijk is bij de polo specifiek gekeken naar een lage emissie.
en die zal hij wel halen, anders was hij nooit bpm/wb vrij geworden denk ik.

yvonne, ik ben benieuwd of wij aankomende zomer ook veel betere cijfers gaan halen,

vr gr Rogier

Diesel van 15 jaar geleden mag je niet vergelijken,een golfje uit die tijd was lichter,geen power,geen airco en andere luxe.
 
Daar ben ik het niet mee eens,ik heb met alle autos die ik gehad heb altijd de fabrieksnorm kunnen halen bij normaal gebruik.

Als ik normaal rijd en redelijk aan de snelheid houd(iets te hard)dan kom ik op 1op 20 tot 1 op 24 ongeacht mijn bandenkeuze winterband of 17 inch set.

Daarnaast moet de polo het interieur electrisch verwarmen,en in de zomer koelen.

Ik vind het leuk rijden minimaal 20km op 1 liter diesel.
Ja verhalen van grote diesels die ook wel eens 1 op 20 halen ken ik.

Fabrieksopgave is voor de BM met airco 1 op 29,3 dus dat haal jij ook totaal niet.

Grote diesels die 1 op 20 halen is vaak omdat die grote motor met 140pk weinig hoeft te werken als je rustig rijdt.

Dat de polo electrisch verwarmd heb ik nog nooit van gehoord, de kachel wordt pas goed warm na een km of 10 (dus als de koelvloeistof op temperatuur is)
 
Diesel van 15 jaar geleden mag je niet vergelijken,een golfje uit die tijd was lichter,geen power,geen airco en andere luxe.

Destijds is 1989 reden wij een citroen bx 1.9d
Veel grotere motor, met zelfde vermogen als de polo (echter zonder turbo)
gewicht was rond de 1000kg
Daar reden we rond de 1op22 mee.
..als je het zo bekijkt, is het raar dat we heden ten dagen, met alle moderne technieken, niet veel voordeliger motoren zijn gaan maken.
of niet?
 
Alle hedendaagse technieken zitten hem meer in het schoner maken. De huidige motoren zijn aan alle kanten afgeknepen met EGR, roetfilter, allerlei regelingen, per arbeidsslag 5 keer inspuiten voor veel optimalere (na)verbranding etc.

Ook allemaal onder het mom van fijnstof. Maar fijnstof wordt ook door een groot deel veroorzaakt door remblokken- en bandenslijtage.
 
Het is inderdaad vooral schoner geworden, maar als je de verbruikscijfers uit die tijd bekijkt (de opgaves) was het toen veel minder positief en lag het veel dichter bij de werkelijkheid...

Onze VW Vento 1.9TDI reed tussen de 1:22 en 1:25.. gewoon een een normale sedan met redelijk wat ruimte en geen ondermotorisering. De Polo 6R BM haal ik tussen de 1:20 (winter, 15") en 1:21.5 (zomer, 17") mee.. mijn ouders halen met een zo ongeveer stock 6R BM maximaal 1:24-26. Sowieso is het blokje in de Polo dan nog een slap ding ook...

Hoe dan ook valt het verbruik me erg tegen als je kijkt naar bv de Audi die ik eerder had (2006 model, 2.0TDI en niet echt een lichtgewicht) en waarbij het verbruik meestal op 1:19.5 lag of mijn 2006 Jetta 1.9TDI met 1:21...
 
Mijn dochter en haar vriend hebben een Golf 6 met 2.0 tdi motor van 110 pk. Daar rijden ze zomers 1 op 23 a 24 mee en nu op winterbanden 1 op 21. Gemiddeld he.
Als ik rustig rij met mijn A4 zespitter 2.7 tdi,rij ik over 100 km woon-werk over vooral 80 km wegen gemiddeld 1op 15 a 16.
 
wij hebben prive een polo BM 1.2 tdi, ik rij zakelijk een ford focus econetic 1.6 tdci met 14% bijtelling.
polo is getuned door JD, ford (nog) origineel. verbruik van beide auto's is gemiddeld 1:20

polo wordt wel voor kortere ritten +/- 2 x 20 km dagelijks gebruikt waar ik met de ford veel snelweg 2 x 65 km dagelijks rij.

ondanks dat de ford een stuk groter, zwaarder is en meer opties heeft (stoelverwarming, electrische voorruitverwarming etc) is het verbruik vergelijkbaar.
bij de polo gebruiken we bijvoorbeeld de airco een stuk minder omdat je anders merkt dat je op rotondes en dergelijke nog een stuk langzamer bent.

het driecilindertje moet te hard werken om de auto fatsoenlijk vooruit te krijgen.
 
Dan mag ik dus van geluk spreken.

Mijn Polo 1.2 TDI rijdt dus veel zuiniger.
Ik tank altijd als ik de 1000KM voorbij zie komen.
Met 1 volle tank rij ik gemiddeld 1050km, maar bij de 1000 tank ik.
Mijn record is 1250km op 40 liter.

Ik tank altijd 40 liter als mijn kilometerteller zegt dat ik nog 50km te rijden heb.

Ik rijd trouwens niet eens zuiniger, maar wel veel snelweg.
gemiddeld snelheid op de snelweg ligt bij mij op de 125km/h.
 
Meer dan 1000 km heb ik nog nooit gehaald met mijn BM, ding lust idd wel een slokje, vooral bij heel veel file rijden is het geen zuinig apparaat. Mijn gemiddelde rijstijl is ondanks het redelijk stevig doorrijden toch nog gemiddeld tussen de 1:17 a 1:18. Meestal tank ik zo rond de 720 km te hebben gereden en gaat er vaak net geen 40 liter in;)
 
Dan mag ik dus van geluk spreken.

Mijn Polo 1.2 TDI rijdt dus veel zuiniger.
Ik tank altijd als ik de 1000KM voorbij zie komen.
Met 1 volle tank rij ik gemiddeld 1050km, maar bij de 1000 tank ik.
Mijn record is 1250km op 40 liter.

Ik tank altijd 40 liter als mijn kilometerteller zegt dat ik nog 50km te rijden heb.

Ik rijd trouwens niet eens zuiniger, maar wel veel snelweg.
gemiddeld snelheid op de snelweg ligt bij mij op de 125km/h.

Echt bijzonder vind ik dat.
De ene rijdt 800km op een tank
de ander 1200km...dat is 50% meer.
Oke...1200 is een record, ga uit van die 1000km, dan nog steeds 20% beter verbruik.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!