V68 of toch de knop?

Hallo iedereen,

Ik had een tijdje last van het bekende probleem dat de airco alleen maar schakelt tussen bloedheet en ijskoud, volgens vrijwel iedereen zou dit aan het v68-motortje liggen.
Ik ben vandaag bezig geweest met het opknappen van het v68-motortje wat de temperatuurflap verstelt.
Nu heb ik het hele ding uit elkaar gehad, potmetertje gespoeld met contact-vloeistof, maar nu lijkt toch iets anders het probleem te zijn...

Als ik met VCDS-lite de waarden uitlees van het systeem (had ik al veeeel eerder moeten doen), dus de ingestelde waarde en de daadwerkelijke waarde van de v68-motor vergelijk, dan volgt het motortje perfect de ingestelde waarden.
Maar die ingestelde waarden (afkomstig van de draaiknop toch?) zijn 20-40-300-330, alles behalve een gladde curve!
Wat ik dus denk is dat het v68 motortje nooit de schuldige is geweest van dit probleem maar dat de draaiknop op het dashboard gewoon rot is.
Hoe denken jullie hierover?
 
Ik weet niet precies wat de ingesteld waardes zijn maar toen het motortje V68 bij mij defect was en ik van 0 naar 260 liep deze bij op het midden vast en na 2 sec liep deze weer verder. Daaruit kon ik op maken dat deze defect was omdat de klep dan blijft hangen.

Loopt bij jou deze bij iedere keer mooi van 0 naar zijn eind waarde dan denk ik dat het motortjeV68 gewoon goed is. Je kan ook kijk of er hele diepe groeven in het contact van het potmetertje zitten,
dit was bij mij het geval na spoelen met contact vloeistof deed deze het weer even maar na een aantal keren draaien weer niet. Ik zou deze gewoon vervangen als je al alles open hebt liggen.

Je kan ook nog even kijken "polo 9n weerstand verwarming" even in google zoeken misschien dat je deze wel moet vervangen.



Hallo iedereen,

Ik had een tijdje last van het bekende probleem dat de airco alleen maar schakelt tussen bloedheet en ijskoud, volgens vrijwel iedereen zou dit aan het v68-motortje liggen.
Ik ben vandaag bezig geweest met het opknappen van het v68-motortje wat de temperatuurflap verstelt.
Nu heb ik het hele ding uit elkaar gehad, potmetertje gespoeld met contact-vloeistof, maar nu lijkt toch iets anders het probleem te zijn...

Als ik met VCDS-lite de waarden uitlees van het systeem (had ik al veeeel eerder moeten doen), dus de ingestelde waarde en de daadwerkelijke waarde van de v68-motor vergelijk, dan volgt het motortje perfect de ingestelde waarden.
Maar die ingestelde waarden (afkomstig van de draaiknop toch?) zijn 20-40-300-330, alles behalve een gladde curve!
Wat ik dus denk is dat het v68 motortje nooit de schuldige is geweest van dit probleem maar dat de draaiknop op het dashboard gewoon rot is.
Hoe denken jullie hierover?
 
Weer een update van mijn kant.
Het is zekerste weten het V68-motortje!
Ik heb het knoppenpaneel van de airco eruit gehaald en met een multimeter de potmeter van het paneeltje zelf doorgemeten.
Als ik dan de temperatuurknop van koud naar warm draai liet de multimeter een mooi verloop zien, dus die lijkt prima te werken.

Dit (Duitse) topic heeft me heel veel geholpen met het uitbouwen van het motortje, in ieder geval een methode dat je niet je hele dash eruit hoeft te halen.
Stellmotoren der Temperaturklappe (V68) und der Umluftklappe (V154) ohne Ausbau des Armaturenbretts instandsetzen/tauschen - polo9N.info

Die goedkope fix met contactspry heb ik al geprobeerd maar ik denk dat dat blauwe potmetertje bij mij te ver heen is....
Dat gaat dus betekenen dat ik een nieuwe V68-motor nodig heb of ik moet aan dat specifieke potmetertje kunnen komen.
Iemand nog suggesties over waar ik een V68-motor op de kop kan tikken of aan dat losse potmetertje kan komen?
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!