Uitlijning en afgesleten banden

Giltix

Bekend lid
1,330
594
163
Hoihoi,

Momenteel zit het winterset onder mijn auto, wat me weer ruimte geeft om aan de slag te kunnen met onder andere het zomersetje.
Ik was de banden aan het inspecteren en zag dat het loopoppervlakte van de band nogal 'bergachtig' was in de breedte van de band (met het loopvlak meegekeken, niet dwars erop).

Ik weet dat de auto niet juist is uitgelijnd en hiermee een flinke tijd is gereden. Ik heb deze zelf laten uitlijnen een klein maandje terug. Na het uitlijnen had ik het gevoel dat het opgelost was, echter begint het me steeds meer op te vallen dat ik het stuur naar links moet trekken om in een rechte lijn te rijden. Laat ik het stuur los, komt deze wel in het midden terug, maar trekt de auto naar rechts. Is dit iets wat met uitlijnen te maken heeft, of is dit stuur in het verleden scheef erop gezet (aangezien dit stuur niet origineel is)?

Slijten de niet rechte banden zich juist bij met juiste bandenspanning en uitlijnen, of is dit verloren zaak? Wilde eigenlijk tegen de zomer een setje nieuwe voorbanden erop gooien, maar zowel voor als achterbanden is dit duidelijk te zien. Als ik ook achterbanden moet vervangen wordt dit een duur grapje namelijk.

Ik hoor graag jullie advies.
Giltix
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
Volgens mij is de uitlijning achter niet af te stellen, althans bij de AW kan dit niet, en mijn banden zijn achter ook aardig gecupt hier kan je niet heel veel aan doen. voor wat betreft de voorzijde een goede uitlijning helpt natuurlijk meer bij het juist slijten van een band, dus begin daar eens mee.
Een band die al verkeerd is gesleten komt niet meer goed door nu opeens de uitlijning aan te passen
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
@Giltix.

indien je uitlijn met schuin gesleten banden zal dit nooit 100% zijn.

cuppen van een band is niet tegen te gaan, regelmatig wielen van voor naar achter wisselen kan het uit stellen.
Maar gecupte banden aan de voorzijde is helemaal geen gehoor.

Je kan wel iets stellen bij uitlijnen achter, namelijk je complete achteras op de bouten, maar meestal wordt dit niet gedaan omdat het meestal te veel werkt is...
 
  • Leuk
Waarderingen: Giltix
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!