Uitlijnen vreemd probleem.

H11

Bekend lid
559
1
128
57
Ik heb bij de apk de stuurkogel aan de binnenkant rechts vervangen. Auto liep al lichtjes naar rechts bij stuur loslaten.

Auto uitgelijnd alles staat op 0 in het groen.

Hij blijft naar rechts trekken.

Weer terug geweest. Alles stond goed.

Banden zijn licht gecupt alleen voor, achter nog prima.

De voorbanden achter gezet en de banden achter voor resultaat: hij trekt nog meer.

Daarna de banden terug gezet hoe ze zaten. Dus die voor zaten terug naar achter en omgekeerd.

MAAR toevallig bij de Dunlops geen draairichting. Dus de voor links en rechts omgewisseld, maar het trekken blijft.

Ps: onderstel rubbers van draagarmen etc schokdempers en de toplagers allemaal in orde.

Is er iemand die toevallig dit kent of heeft meegemaakt?

Ik krijg namelijk het advies om alle 4 de banden te vervangen, omdat ze denken dat het daar in zit, maar ik twijfel want dalijk moet ik 4 goede banden gaan vervangen en blijft het probleem nog.

Ps: ik heb het uitlijn rapport toegevoegd! De afwijking was van de stuurkogel die vervangen is geworden!
 

Bijlagen

  • 77E7E59F-D562-48E9-993A-029FCEC40982.jpeg
    77E7E59F-D562-48E9-993A-029FCEC40982.jpeg
    2 MB · Weergaven: 53
Volkswagen  polo  1.2 tdi 105 pk egr off 
Oplossing
Even een update.

Het trekken zat me zo dwars. Dat ik zelf even op onderzoek uitging en daarbij bleek dat mijn dunlop bluresponse oid, geen draairichting hebben.

Dus ik heb de banden in een kruis nog een keer omgezet met een krik en een reserve band, was puur een gokje.

Trekken is verdwenen. Spoort als een Audi a8 haha.

Probleem toch in de banden of wat dan ook? Ben er gelukkig vanaf.

Iedereen bedankt voor de reacties en t meedenken!
Ik heb precies hetzelfde probleem. Echter staat bij mij het stuur scheef naar links. Ook als ik een bijrijder heb merk ik dat het stuur optisch naar links staat. Mijn auto is 3x(!) uitgelijnd en telkens verklaarde ze mij voor gek. Ze hebben er de laatste keer zelfs iemand met hetzelfde gewicht als ik in gezet, en nog presteert het stuur nog steeds scheef te staan. Het is niet veel, maar ik merk het wel en ik irriteer me er mateloos aan.
Merk jij ook iets aan het rijgedrag? Of merk je alleen dat de auto naar rechts trekt? Als ik het stuur recht zet merk ik dat hij rechts de berm in wil duiken.
Je mag me altijd een PB sturen!
 
Volkswagen  Polo 6C 2017  1.0 TSI 140pk (stage1) BlueMotion blue_polo.6c on Instagram 
Tja rood is meestal niet goed hé en laat er nou 1 rode waarde tussen zitten.

Sporing stel je af aan de hand van je wielvlucht, dus als dat niet goed staat lijkt je sporing goed, maar is tie dat niet.

Sterker nog, de gehele voorzijde wordt afgemeten vanaf de achterzijde, dus als die niet goed staat wordt helemaal een uienpan. Die waardes zie ik helemaal niet staan.

Dit is een beetje het idee van een 90 graden hoek uitzetten vanaf een scheef gebouwde muur.

Helaas kan de wielvlucht van de polo niet afgesteld worden.

Als voorbeeld, mijn auto staat op airride, heb deze 4 punts laten uitlijnen om te kijken naar alle waardes op rijhoogte, alles klopte en nu rij ik op elke hoogte rechtuit. Ja ik weet dat me beide voorwielen dan naar binnen of buiten wijzen afhankelijk van de hoogte, maandag nog rijdt hij rechtuit.

Je kan teruggaan en het nog eens laten uitvoeren ter controle en ze wijzen op de wielvlucht rechts, kijken wat ze zeggen?
 
Hoi, die wielvlucht zou van de stuurkogel moeten zijn die hebben ze nu rechtgezet.

Er zou volgens hun niet veel meer afgesteld kunnen worden, behalve als het via het subframe zouden doen, maar dat was te veel werk!
Stuurkogel is sporing
Veerpoot is wielvlucht
Als ze het subframe niet willen verschuiven, ga dan naar een degelijk uitlijnbedrijf met een vierpunts uitlijnen apparaat.
 
Wielvlucht stel je niet af met een stuurkogel, daar stel je alleen de sporing mee af.
Wielvlucht is de hoek waarmee je wiel haaks op het wegdek staat, sporing is of de wielen recht naar voor wijzen of “scheel” staan.
(uiteraard veranderd de Wielvlucht als je de sporing aanpast, elke aanpassing heeft gevolg op de andere cijfers)

Maar het wil niet zeggen dat door die “foute” waarde de auto scheef trekt.
Heb je de wielen al van links naar rechts gewisseld, indien de auto dan naar de andere kant trekt is het duidelijk een band(om te testen even niet naar rotatie kijken)
Kruislings wisselen wil ook wel eens helpen.

P.s gecupte banden voor maakt echt een pokke herrie alleen daarom zou ik ze al vervangen
 
  • Leuk
Waarderingen: Poloco
Net telefonisch contact gehad en hun zeggen van dat het subframe stellen niet nodig is, want anders hadden ze dat wel waargenomen in de meting?

Advies blijft banden vervangen.
Ik had het probleem al toen ik de Polo kocht vorig jaar. Toen zaten er nog winterbanden onder. Toen ik de 4 seasons eronder had laten leggen was het probleem er nog steeds, ook na 3x uitlijnen. Dus het lijkt me sterk dat het dan aan de banden moet liggen.
 
Volkswagen  Polo 6C 2017  1.0 TSI 140pk (stage1) BlueMotion blue_polo.6c on Instagram 
Tsja je kunt altijd afspreken dat ze banden vervangen op basis van no-cure-no-pay?
Ik blijf erbij dat, als het rapport in de TS de laatste is, ze het uitlijnen niet goed hebben gedaan. Wielvlucht (camber) kun je op een Polo 6R alleen op de vooras stellen, door middel van of de stuurkogel bewegen in z'n slopgaten, of door het subframe te verschuiven. Pas zodra je uitlijning symmetrisch is, bandenspanning op orde is etc, dan pas naar andere zaken kijken als banden.
 
  • Leuk
Waarderingen: H11
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!