Tik 9n3 1.4 16v

Beste,

Ik ben sinds een maand in het bezit van een zwarte 9n3 1.4 16v uit 2006 Een leuk autootje omdat ik wat kleiners wilde ( had een a3 1.8tfsi van 2009) voorstel topic volgt zodra ik wat leuke fotos heb!

Nu had ik de auto 2 weken, ben ik vanuit zuid-limburg( woonachtig) naar volendam gereden. Niks aan de hand auto goed gelopen, bij terug komst in het zuiden start ik de polo de dag erna smorgens hoor ik een luide tik. Zodra de auto warm begint te worden verdwijnt de tik(niet volledig maar bijna niet meer te horen). Tot de auto weer afkoelt na een hele dag staan en tikt die weer.

Na de garage gereden en die vertelde mij dat dit 2 dingen kondem zijn. Namelijk een defecte hydraulische klepstoter of een kantelende zuiger. Ik dacht dat het kantelende zuiger probleem inmiddels verholpen was bij dit bouwjaar.
Ik heb al verschillende forums afgezocht en verschillende geluiden gehoord op youtube.

Hoe kom ik er nu achter wat het is? Een klepstoter kan ik wel laten vervangen maar een kantelende zuiger kan ik niks meer aan doen.
En ik ga ook geen reparatie uit laten voeren twv 500 euro zonder zeker te weten dat het geluid is.

Ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen want ik ben ten einde raad.
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.4 16v 75PK 
Vaak zijn bij deze (BBY) motor toch de zuigers die kantelen.. een goede garage kan dit wel opsporen voor je, via een filmpje blijft lastig!
Oorzaak van die zuigers is het gebruik van te dunne olie (5w30 doen de meeste er in), geadviseerd is 10w40!

Als ik het kenteken natrek via de finnik app zou er de motor met motorcode BKY in zitten.

EDIT: Heb even gekeken in het boekje en bij reservewiel, is inderdaad BKY
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 9N3  1.4 16v 75PK 
Ik heb er ook 5W30 inzitten nu en ik hoor nog steeds wisselende verhalen over welke olie je er in moet stoppen. Afgelopen week toch ook weer iemand die absoluut afraden 10W40 te gebruiken voor deze motoren. Hoe dan ook... ik heb er bij de olie verversing een CERATEC additieve toevoeging bijgedaan van Liqui Moly en dat is wel een heel goede manier om de kleppen ook een beetje te beschermen.

Het zorgt namelijk voor een ceramisch laagje waardoor minder wrijving en slijtage van o.a. de kleppen. In de meeste gevallen gaat de motor ook rustiger en beter lopen en maken de kleppen ook minder herrie.

Ik heb alleen bij een koude start heel even dat ik de kleppen hoor en na enkele minuten is het weg.
 
@Bouk

En klinkt dit dan het zelfde als mijn auto? Zie filmpje.

En weet je zeker dat het de klepstoters zijn en niet dat jij last hebt van kantelende zuigers.

Als het namelijk de klepstoters zijn ga ik ze vervangen, moet ik het natuurlijk wel zeker weten dat het geluid dan weg is.
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.4 16v 75PK 
Dat weet ik niet. Enige wat ik weet is dat de CERATEC de boel goed smeert en rustiger laat draaien. Al die motoren hebben last van kantelende zuigers maar iets dikkere motorolie en die toevoeging zou een veel goedkopere oplossing zijn om eerst te proberen. Van wat ik heb gelezen en gehoord kan je sowieso prima doorrijden met dat geluid en wil dat niet zeggen dat de motor er 'nog' slechter van wordt. Hij klinkt alleen een beetje als een diesel maar dat krijg je nu eenmaal met slijtage. Er kan nog veel meer kapot gaan aan deze modellen Polo dus alvorens je zo'n kostbare reparatie laat uitvoeren zou ik nog eens goed bedenken of het dat wel waard is.
 
Volgens mijn is de interval van deze auto gewoon 15000,
Deze motoren lagen ook in de skodas die gaan 15000 km tot de beurt en.hier gaat gewoon 10w40 in.
ik zou hier ook gewoon 10w40 in doen en elke 15000 verversen.

Het geluid klinkt inderdaad als een kantelende zuiger. toch is dit erg lastig te horen(via het filmpje)
Wat ik wel weet is dat er niks aan te doen is en de auto hier gewoon "oud" mee kan worden
 
Ja, daarom wil ik proberen uit te sluiten wat het is. Zijn het zuigers heb ik pech, zijn het de klepstoters doe ik ze vervangen. Want ik word gek van een tikkende auto.

Ik heb de motor al eens geflushed en erna wynns hydraulic valve lifter erin gedaan. Allebei heeft het geen resultaat gehad.
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.4 16v 75PK 
Ik heb het geluid vergleken met mijn polo (9n3 1.4 16v bbz). De motor tikt duidelijk harder dan mijn polo (zie mijn fimpje)

Het kan diverse oorzaken hebben. Tikt de motor altijd, of alleen als er benzine ingespoten wordt? Als het geluid alleen tijdens inspuiten is zijn het miscchien de injectoren.
(Hier had mijn oude polo (6n2 1.4 8v) last van, daar heb ik 2 jaar zonder problemen mee doorgereden)

Verbruikt jou Polo olie? Bij kantelende zuigers verbruikt de motor vaak ook (veel) olie. In enkele gevallen tot 1L/1000km.

De klepstoters heb ik zelf geen ervaring mee

Mvg Rickhttp://cloud.tapatalk.com/s/59e225da98075/20171014_164940.mp4

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
 
Volkswagen  Polo 6R GTI  1.4 TSI 210pk 300nm 
@Rick Goertz

Nee de polo tikt niet alleen als er benzine ingespoten word. De polo tikt alleem bij koude motor. Als je 3 straten verder bent hoor je het getik (bijna) niet meer. Je moet dan heel goed luisteren.

De polo verbruikt geen olie.

Wat is de oorzaak van jou getik of weet je dat niet?
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.4 16v 75PK 
Mijn 9n3 tikt niet. Mijn vorige polo (6n2) tikte wel, veel dachten ook dat het een diesel was.... de oorzaak hiervan waren de injectoren.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
 
Volkswagen  Polo 6R GTI  1.4 TSI 210pk 300nm 
Oh wacht ik heb het verkeerd begrepen bij het lezen. Ik dacht dat het tikken constant was maar nu lees ik dat het alleen heel even is bij een koude start. Dat heb ik ook. Bij mij hoor je alleen het tikken enkele minuten bij een koude start en daarna is het weg en komt het ook niet meer terug.
 
@DeeOow

Er zat toen het probleem spontaan kwam 10w40 in. Na de flush heb ik er 5w40 in gedaan in de gedachte dat iets dunnere olie beter smeerde.

@Bouk

Nee klopt, als je een meter of 500 gereden hebt is het geluid zo goed als weg(heel stil op de achtergrond, je moet echt super goed luisteren anders hoor je het niet)
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.4 16v 75PK 
Zegt nog niks over de kleefkracht van de olie.
Vol synthetische erin gooien is beter voor de start.
maar slechter voor de levensduur van je olie.

Wat het probleem van tikken bij starten veroorzaakt is dat er geen of weinig olie op de kleppen zit.
Een vol synthetische olie vermindert die klachten aanzienlijk.
(Als dit bij jou dan ook aan de orde is)

Olie is ook absoluut merk afhankelijk van kwaliteit.
Zelf zou ik bijvoorbeeld nooit een action olie dr in mikken,
terwijl een ander er tevreden mee is.

Mijn auto (1.4 16v benzine uit 2007) krijgt iedere 3 jaar longlife olie bij de dealer.
Shell Helix Ultra AV-L 5W30 voll synthetic.
Verbruikt geen druppel olie in 3 jaar.
Rijd dan wel max 20000km in 3 jaar.
En ik heb geen last van tikken.
 
Volkswagen  Polo AW GTI  2.0 TSI 200PK 
@DeeOow

Ik heb er vol synthetische olie van valvoline in gedaan 5w40. Ik weet niet wat ze vroeger er in gedaan hebben en wat ik kan doen om het tikken te stoppen. Het is namelijk spontaan gekomen.

Ik heb de auto gekocht onder voorbehoud dat hun een kleine beurt en ditributieriem zouden vervangen. Dat hebben ze gedaan en na een flink stuk rijden ermee ( 500km in 1 dag) is die de dag erna spontaam begonnen met tikken. Verder heb ik geen informatie over de olie die de garage er in heeft gedaan alleen dat het 10w40 was.

Zelf rijd ik ook rond de 7/8000km per jaar en ververs de olie altijd ieder jaar.

Maar ik weet natuurlijk niet wat ze vroeger in de motor gedaan hebben allemaal. En wat het tikken zou veroorzaken.
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.4 16v 75PK 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!