Teller unit vervangen of repareren?

Hi daar!

Ik heb een teller unit die momenteel protesteert (uitroepteken/handrem lampje knippert & piepende signalen) bij start. Soms gaat het weg, soms is het er weer. Dit is gekomen na een eigenhandige reparatie aan de tellerunit.

-> Eerst was het speakertje op dashboard stuk. Onderdeel besteld & succesvol vervangen middels desolderen/solderen. Helaas bij in elkaar zetten de blokkade in het snelheidsmeter motortje stuk gemaakt door teveel draaikracht op de as bij kalibreren. In hindsight misschien wat smeermiddel gebruiken... Ik kon daardoor niet meer kalibreren op 0, dus motortje besteld met gedachte om net als speakertje er op te solderen.
-> Motortjes binnen (ik had meteen 4 besteld voor het geval er nog een paar zouden sneuvelen.. Inderdaad 1 extra begaf het bij demontage teller unit). Beide motortjes netjes er op gesoldeerd. Bij spanningstest kalibreerden alle naalden netjes naar 0, dus ik was al helemaal tevreden!

Totdat... Ik even ging proefrijden. Na ongeveer 1,5km begint de unit te piepen & handremlampje te knipperen. Ook zie ik bij de twee motortjes die ik gemonteerd heb wat fluctuaties bij de naald, en soms lopen ze minder soepel dan de andere twee originele motortjes, het lijkt alsof er kleine spanningsvariaties zijn of er wordt door de motortjes niet stabiel op de input gereageerd.

Ik heb alle prinplaat leidingen rondom het soldeerwerk gecheckt met multimeter, geen breuken kunnen ontdekken tot zover, maar misschien heb ik ongemerkt een ander onderdeel kapot gemaakt bij het solderen. Ik weet het niet.

Nu ben ik wel benieuwd of er hier ook anderen zijn die zich gewaagd hebben aan solderen op de printplaat, en iets dergelijks hebben meegemaakt? Is dit te redden, hoe kan ik er achter komen waar dit probleem in zit? Of heb ik mezelf in de voet geschoten en moet ik gewoon op zoek naar een nieuwe unit? Stick Out Tongue En indien nieuwe unit, hoe werkt het qua KM stand overzetten & inleren bij de 9n3?

Alvast hartelijk dank voor het meedenken!
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 69pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!