TDI of TSI

VM407

Bekend lid
1,255
577
139
Hallo allen!

Ik lees al een tijdje topics hier op het forum, zo goed als alles is hier wel te vinden alleen kom ik niet echt uit mijn keuze of ik voor een Polo 1.2 TDI moet gaan of 1.2 TSI.

Ik zal me als eerst maar even voorstellen. Ik ben Vincent 23 jaar en kom uit Utrecht.
Momenteel ben ik de trotse eigenaar van een Polo 6R 1.2 12v (geen TSI) uit 2010.
Het Motortje heeft inmiddels al 159.xxx gelopen tevens heb ik nu ook een nieuwe baan en daarvoor rij ik 50km heen & 50km ook weer terug, dat 4 keer per week.

Ik heb al veel gelezen hier op het forum over de 1.2 TDI qua verbruik, problemen met o.a. EGR en roetfilter dat nog wel eens zou verstoppen. Voor nu valt de voorkeur voor een 1.2 TSI omdat daar minder issues mee zouden zijn ( wel een 6C )

Ik heb zelf natuurlijk ook wat uitzoek werk gedaan maar twijfel nog wel ( of ik het ook wel goed berekend heb), de verzekering voor een polo 1.2 TDI is hoger dan voor de benzine polo 1.2 12v, z'n 30 per maand duurder, voor een Polo 1.2 TSI uit 2014 (6C) zou ik goedkoper uit zijn dan voor een diesel (6R), wat volgens mij berekening het voordeel van de diesel op jaarbasis er zo goed als uit sloopt..

Verder las ik ook dat onderhoud & APK ook duurder zou zijn voor een diesel, ik weet niet of iemand dit kan bevestigen ?

Hopelijk kunnen jullie mij hier in wat advies geven!

Ik weet overigens ook niet of ik hier goed plaatst en of dit natuurlijk mag, maar dat vind ik snel uit.
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 
Bij mij kan de 1.2TDI makkelijk uit. Ik doe zo rond de 750-800 op een tank na een bezoek aan de chiptuner. Verder moet ik iets van €90/m aan wegenbelasting betalen. Bij mijn berekening met 35km heen en 35km terug naar mijn werk was de diesel goedkoper. Houd er rekening mee dat de brandstof €0,30 per liter goedkoper is bij diesel.

Ik zou met die gegevens opnieuw een berekening maken maar wel met het uitgangspunt dat het onderhoud even duur is. Dat is volgens mij ook iets wat verschilt per auto en ook wat je aan je auto laat doen door anderen of met behulp van the cableguy ;)
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI BlueMotion 103pk by VVT 
Welkom op dit forum Vincent en ik begrijp dat je voor een lastige keuze staat. De verzekering voor een diesel is (in jouw geval) €30,00 duurder, de wegenbelasting is €35,00 per maand duurder. Het verbruik van een Polo TDI zal in de praktijk (dus geen fabrieksopgave) rond de 1l:18/20km kunnen liggen, voor een benzine uitvoering denk ik 1l:14/16km, (ik ben benieuwd naar de resultaten van andere Polo rijders), maar dit is erg afhankelijk van je rijstijl en of je veel stad/snelweg rijdt. Diesel brandstof is € 0,30 per liter goedkoper dan Euro 95. Mijn eerste indruk is dat economisch een benzine auto aantrekkelijker lijkt, hoewel je dan ook zou moeten kijken naar de afschrijving van een auto voor de komende jaren. De APK keuring is gemiddeld €30,00 duurder vanwege de roetmeting. Naast de economische afweging, zou ik vooral de persoonlijke keuze maken voor diesel of benzine omdat de rijeigenschappen ook verschillen.

Het Motortje heeft inmiddels al 159.xxx gelopen

Maak je niet druk over 159.000 km die je huidige Polo inmiddels heeft gelopen, want dat zegt niet veel. Belangrijker is dat hij op tijd zijn onderhoud heeft gehad, dan kan hij nog jaren mee. Veel succes en wijsheid met deze lastige keuze!
 
Seat  Arona 2020  1.0 TSI 115PK DSG 
Hallo Vincent
Ik zou voor de tsi gaan want
Op dieselgebied zijn ze nu flink aan het rotzooien.
Want bij onze zuiderburen hebben ze het brandstof verschil tussen diesel en benzine er al uitgehaald en ik verwacht dat dat hier ook gaat gebeuren
 
Met mijn TDI rij ik minimaal 800 op een tank, voordat het lampje gaat branden.
Tevens doe ik de APK altijd bij de dealer, omdat dit "gratis" is (moet alleen afmeldkosten betalen).
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI Blue Motion 
jeetje wat hebben jullie een mooie actieradius.. ik kan maximaal 550 kilometer rijden met een volle tank. Mijn polo rijd dan ook ongeveer 1 op 10 tot maximaal 1 op 14. Echter wel een gti, dus het verbruik met een 'normale' tsi moet wel wat lager kunnen lijkt mij.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.4 GTI 180 PK 
als je voor een diesel gaat dan zou ik misschien toch voor de 1.6 tdi gaan.
sinds je bei zowel de 1.2 als 1.6 tdi wegenbelasting betaalt, is het verschil denk ik minimaal en qua verbruik ontlopen ze elkaar niet.
de 1.6 tdi zal wel een klasse hoger in wegenbelasting zitten. retrofit potentiaal van een auto met start/stop is wel hoger.
misschien ook eens shoppen in duitsland voor mooie autos qua opties. kan schelen in de prijs.

't is denk ik vrij simpel, maak een lijstje met verwachte kosten over n jaar.
variabele kosten

- verwachte brandstofprijs = y (euro per liter)
- verwacht verbruik = z (km per liter)
= verwachte kosten aan brandstof per km = y/z euro per km

verbruik zou ik halen van spritmonitor.de of iets in die richting. fabrieksopgaven zijn niet representatief.

longlife service kost ongeveer 300 euro per 30.000km
= dus 1 ct per km

dan heb je nog de vaste kosten van verzekering, wegenbelasting en afschrijving en leg je wat geld opzij voor reparaties..

kosten per jaar:
4x kwartaaltarief voor MRB
12x verzekeringspremie per maand
1000 euro
500 euro voor reparaties, bandjes, remschijven
km prijs brandstof = y/z * aantal km
onderhoud = 1 ct/km

die berekening maak je voor een diesel en een benzine. ligt 't dicht bij elkaar... dan wordt het lastig.
je kunt die berekening ook nog laten meespelen in de aanschafprijs en kijken naar het totaal plaatje.

stel
polo 1 (diesel) kost je 5000 per jaar en kost in de aanschaf 12000
polo 2 (benzine) kost je 5500 per jaar en kost in de aanschaf 10000
dan zijn ze over 4 jaar even duur.
 
  • Leuk
Waarderingen: VM407
Hallo allemaal!

Bedankt allemaal voor jullie input! had niet zoveel reacties verwacht:)!
Fijn dat jullie allen zo behulpzaam zijn.

Ik ga vanavond even nog wat dingen op een rijtje zetten en berekenen op de manier van iichel.

Nu rij ik met mijn Polo ook vrij zuinig, volgens de boordcomputer 5,5L op 100km. alleen mis ik net wat power met inhalen op de snelweg...
1.2 TDI heeft volgens mij maar ongechipt 6pk meer.. niet veel maar met tuning wel meer uit te halen.
1.6 TDI zijn er helaas niet zoveel van en het meeste is import, ben zelf een beetje bang met import auto's kopen bij een garage i.v.m. ex schade
En even wat dingen opzoeken over het gene wat PeterPolo zegt m.b.t. het gerommel met de prijzen tussen benzine en diesel!

Ik laat het vanavond even weten!
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 
  • Leuk
Waarderingen: bartjuu en peterpolo
Welkom vincent,
Ik heb zelf een 6r die is ge inporteerd vanuit duitsland heb hem wel bij een garage gekocht.
De garage is van vader en zoon en het ware oprechte en eerlijke mensen en ze zeiden mijn dat het geen schade auto is geweest.
Het is een beetje vertrouwen wat je moet hebben in de garage.
Voor zover heb ik geen mankementen gehad aan mij auto en hij rijd als een nieuwe.
Dat wat betreft het import gebeuren.

Het verbruik zit ik rond de 700 km op een tank.
Wegenbelasting betaal ik 34 per maand(gelderland)

Het verschil tussen diesel en benzine rijden dat weet ik niet, heb zelf tot nu toe altijd benzine gereden.

Als je wat leuke polo,s gezien heb post dan even een linkje hier dan kunnen we altijd even mee kijken.

Succes!
 
Volkswagen  Polo team 6r  1.2tsi 105pk 
alleen mis ik net wat power met inhalen op de snelweg...
1.2 TDI heeft volgens mij maar ongechipt 6pk meer.. niet veel maar met tuning wel meer uit te halen.

PK zegt niet alles, bij trekkracht gaat het vooral om het koppel Nm en bij welk toerental is dat beschikbaar.

Polo 6R 1.2 12V (70 PK) heeft 112Nm koppel bij 3000 toeren.
Polo 6C 1.2 TSI (90 PK) heeft 160Nm koppel bij 1500 toeren.
Polo 6C 1.2 TDI (75 PK) heeft 180Nm koppel bij 1500 toeren.
Polo 6C 1.2 TDI (90 PK) heeft 230Nm koppel bij 1500 toeren.
 
Seat  Arona 2020  1.0 TSI 115PK DSG 
Heren, bedankt voor de info!

Het gaat mij ook een beetje om de issues met de motoren, ik snap dat een auto nou eenmaal geld kost en dat geeft niks, maar! ik las op internet veel over problemen met EGR en roetfilter (bij 1.2tdi) bij 6r TSI eigenlijk alleen wat olieverbruik en natuurlijk de beruchte ketting, daarom gaat mijn voorkeur uit naar een 6C TSI ( heb daarover weinig negatiefs gevonden behalve de spookmeldingen van ik meen Gert-jan o.a.).

Want als het uiteindelijk weinig geld scheelt zou ik liever een auto kiezen die net iets minder gevoelig is voor issues.
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 
Heren, bedankt voor de info!

Het gaat mij ook een beetje om de issues met de motoren, ik snap dat een auto nou eenmaal geld kost en dat geeft niks, maar! ik las op internet veel over problemen met EGR en roetfilter (bij 1.2tdi) bij 6r TSI eigenlijk alleen wat olieverbruik en natuurlijk de beruchte ketting, daarom gaat mijn voorkeur uit naar een 6C TSI ( heb daarover weinig negatiefs gevonden behalve de spookmeldingen van ik meen Gert-jan o.a.).

Want als het uiteindelijk weinig geld scheelt zou ik liever een auto kiezen die net iets minder gevoelig is voor issues.
Ik heb tot nu toe nagenoeg geen olie verbruik en de db ketting hoor ik ook niet rammelen.
Het is een veel voorkomend probleem bij de 6r 1.2 Motoren, maar het is volgensmij niet zo dat elke motor dat heeft.
 
Volkswagen  Polo team 6r  1.2tsi 105pk 
Ik heb tot nu toe nagenoeg geen olie verbruik en de db ketting hoor ik ook niet rammelen.
Het is een veel voorkomend probleem bij de 6r 1.2 Motoren, maar het is volgensmij niet zo dat elke motor dat heeft.

Hoelang heb je hem al? rij je veel? Er van uit gaan dat er veel issues mee zijn ging mijn keuze voor de 6C ipv 6R
 
Volkswagen  Polo AW  1.0 TSI 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!