Tarabass - De 6N die ik niet lang meer hoop te rijden

Tarabass

Actief lid
113
28
40
Elburg
Hallo allemaal,

Ik ben Peter Rietveld en sinds 8 jaar de gelukkige bezitter van een groene Polo 6N uit '97. Het karretje is gekocht van de eerste eigenaar, een vrouw, en de auto was altijd dealer onderhouden. Wij hebben er, als tweede auto, altijd met veel plezier in gereden tegen relatief lage kosten. Ondanks het ontbreken van airco, abs, stuurbekrachtiging, etc. is het gewoon een superfijn autootje. En zolang ze haar beurtjes krijgt en de riem etc. op tijd gedaan worden blijft hij gewoon rijden. Nu met meer dan 2,5ton op de teller.

Omdat de vorige eigenaresse nogal, uh ja, gezet was, was de bestuurdersstoel doorgezakt. Ik heb toen een passagiersstoel gekocht en daar het schuim uitgehaald. Die in de bestuurdersstoel gedaan waardoor de stoel weer als nieuw was. En dat is eigenlijk ook het enige wat ik eraan gedaan heb. De auto dient daarnaast als mijn testauto voor het detailen. Nieuwe producten en technieken test ik eerst op ons monstertje voordat ik onze Passat onderhanden neem. Hij glimt dus als een snottebel. Helaas heeft dit niet kunnen voorkomen dat hij bij de wielkasten is gaan roesten. Ook is de a-stijl achter de deur gaan roesten.

Toch hopen wij op korte termijn over te stappen op een 9N3. Ik ben me nu aan het oriënteren en aan het kijken wat de kwaaltjes zijn en waar ik op moet letten. Natuurlijk vind je dan een hoop ellende, maar daar moeten we even doorheen prikken. Ik rijd zelf een Passat 3C uit 2006, waar ik overigens van alles aan heb veranderd zoals elektrische achterklep, OPS, OEM XENON, autohold, RNS, etc. etc., dus praat me niet van kwaaltjes hèhè :)

20181002_101249.jpg
20181002_105058.jpg
20181025_163945.jpg
 
  • Like
Waarderingen: Brent Verhaegen

Giltix

Actief lid
Spritmonitor.de
433
43
21
Welkom op het forum. Beading ziet er goed uit op je groene monster! Welke wax/coating heb je gebruikt? ;)
 

kawazxr

Bekend lid
1.214
113
Hele mooie strakke blinkende 6N (een echte detailer :)).
Succes met de zoektocht naar een mooie opvolger.
 

Tarabass

Actief lid
113
28
40
Elburg
Dank!

Polo staat nu in de wetcoat van Gyeon. Is inmiddels al een keer gewassen met bathe+. Wil voor de winter nog wel een waxlaag aanbrengen, want de standtijd van die wetcoats is niet heel fantastisch.

Polijsten was wel wat werk met de harde vag lak. 1 x op wol, 2 x spider pad en daarna in 3 stappen afbouwen. Dit jaar was 1x polishen genoeg, ze is weer superglad.

Wel grappig, want het oudste autootje in de straat glimt het hardste [emoji14]
 

Tarabass

Actief lid
113
28
40
Elburg
Inmiddels een vervanger gevonden voor onze trouwe vriend. Van de week gaat de 6N weg en zijn we inmiddels gelukkige eigenaar van een 6R. Ook dealer onderhouden, van de eerste eigenaar en met wat werk. Het was wel weer een hele ervaring, want we hadden eerst een 9N3 gekocht uit 2007 welke van de eerste eigenaar zou zijn. Handgeld betaald en alles, maar toen het moment van ophalen steeds dichterbij kwam bleek de history zoek te zijn. Ondertussen een vriend die bij VW werkt de history laten checken en deze bleek niet overeen te komen met het verhaal van de verkoper. Deze heb ik dus moeten laten staan. En dat terwijl we dachten een hele leuke auto gekocht te hebben. Gelukkig kreeg ik m'n handgeld terug.

Via via kwam ik toen deze 6R tegen. Voor een paar honderd meer nieuwere generatie. De auto had wat mankementen waardoor de prijs lekker laag was. Ik ben ik al druk bezig om de 6R naar het zin te maken. Grotere wielen, ander stuur en teller, de ABS error oplossen, dat soort dingen. De kachel deed het alleen op standje 4, dus van de week de weerstand en de aanjager vervangen waardoor dat in ieder geval opgelost is. Zaterdag de auto flushen, een beurt geven en de schokbrekers etc. achter preventief vervangen (de stofhoezen zijn kapot dus moeten wat). Zag van de week op de brug dat de schokbrekers nog de originele zijn, die zitten er dus al 200k onder.

20190630_145958.jpg

20190707_130835.jpg

20190705_193456.jpg

20190705_192951(0).jpg

20190705_193628.jpg
 

Giltix

Actief lid
Spritmonitor.de
433
43
21
Veel veilige kilometers! Leek je dat niet eng, een auto kopen met zoveel op de teller?
 
  • Like
Waarderingen: Tarabass

Tarabass

Actief lid
113
28
40
Elburg
Thx!!

De kilometerstand hoeft geen probleem te zijn. Wij hebben onze 6N gekocht met 185k op de teller, maar met de complete history. Die krijgt elk jaar een beurtje, de riem op tijd vervangen en niet besparen op onderhoud. Staat nu 265k op de teller en is niet stuk te krijgen. We hebben in tien jaar 80k erop gereden, dat gaat deze ook wel halen ;)

Ik weet uit ervaring van de afgelopen weken dat een heel groot deel is teruggedraaid en dat er een levendige handel is in onderhoudsboekjes. Koop liever een dealer-onderhouden auto met veel km, dan een auto met veel eigenaren en een history die niet waterdicht is ;)
 
  • Like
Waarderingen: Giltix, Jay511 en Sal