Stoelverwarming reparatie

Beste polo experts,

Dagen worden kouder en daarom wordt het tijd om mijn stoelverwarming te fixen.

Ik gok het erop dat de matjes stuk zijn, aangezien de andere kant nog wel werkt en het lampje van de stoelverwarming wel kort brand als ik hem bekrachtig.

Voor dat ik mijn stoel eruit ga halen wil ik eigenlijk eerst proberen te meten welk matje stuk is zodat ik deze kan bestellen.

Ik heb een foto gemaakt van de stekkers onder de stoel,

Kan iemand mij vertellen welke stekker wat is en hoe ik dit kan doormeten met een multimeter?

Ik neem aan dat de gele stekker voor de airbag is.
De groene stekker voor de gordel sensor
En de andere 2 witte stekkers voor de stoelverwarming matjes.
Klopt dit?

Het betreft een vw polo 6r 1.2 tdi uit 2011

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • 20201126_194250.jpg
    20201126_194250.jpg
    1.1 MB · Weergaven: 70
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 105pk (Gechipt) 
Ik had ook geprobeerd 1 voor 1 de witte stekkers te ontkoppelen en geprobeerd om toen de stoelverwarming te bekrachtigen echter werke dit niet.

Uit eindelijk ging die toen uit na 10 sec
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 105pk (Gechipt) 
Vandaag de stoelverwarming gerepareerd,
Bleek het matje te zijn van de rugleuning
Dit door het doormeten van de matjes met de multimeter in de ohm stand, moet 2.4 ohm zijn.
Matje besteld bij de dealer a 152 euro

Hier nog een manual voor de liefhebber.
Klusje 2 uurtjes mee bezig geweest was goed en makkelijk te doen.
 

Bijlagen

  • IMG-20201217-WA0002.jpeg
    IMG-20201217-WA0002.jpeg
    230.9 KB · Weergaven: 122
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 105pk (Gechipt) 
  • Leuk
Waarderingen: iichel
ja je moet idd wel uitkijken waar je het doet, bij mij was het 10 cm van de connector af, heb het gelijk verbonden met elkaar 1 cm eraf geknipt.
Omdat het helemaal onderin is merk je er niets van. Maar indd scheelt 150 euro, maar alie matjes moet ook wel lukken lijk mij. Maar worden denk ik niet zo heet als origineel.
 
Volkswagen  Polo 6C  1.4 TDI 105PK --> 130PK 
Beste polo experts,

Dagen worden kouder en daarom wordt het tijd om mijn stoelverwarming te fixen.

Ik gok het erop dat de matjes stuk zijn, aangezien de andere kant nog wel werkt en het lampje van de stoelverwarming wel kort brand als ik hem bekrachtig.

Voor dat ik mijn stoel eruit ga halen wil ik eigenlijk eerst proberen te meten welk matje stuk is zodat ik deze kan bestellen.

Ik heb een foto gemaakt van de stekkers onder de stoel,

Kan iemand mij vertellen welke stekker wat is en hoe ik dit kan doormeten met een multimeter?

Ik neem aan dat de gele stekker voor de airbag is.
De groene stekker voor de gordel sensor
En de andere 2 witte stekkers voor de stoelverwarming matjes.
Klopt dit?

Het betreft een vw polo 6r 1.2 tdi uit 2011

Alvast bedankt!

Vandaag om dezelfde reden hetzelfde klusje op me genomen (Want: stoelverwarming wordt na +/- extreem warm en schakelt uit, en de rugverwarming doet nooit niets). Voor een snelle check even de stoel losgemaakt en naar achteren gekanteld. Weerstand van witte stekker is netjes 2,4 Ohm.
[EDIT] Na verwijderen van de stoel, is de weerstand 6 Ohm. Vreemd. Enige verschil is dat bij meten ín de auto, de stoel misschien het metaal heeft aangeraakt. Er zou dan massa zijn geweest?) [/EDIT]

Maar ik ontdek bij mij iets vreemds. Want vanaf de kabelboom komen maar drie stekkers: Geel =airbag, groen = gordel, en maar 1 witte.
Ik zou vanaf de kabelboom twee witte stekkers verwachten. Weet iemand hoeveel dit moeten zijn? Want uit de foto's in de openingspost kan ik dit niet goed terugzien.

Verder heb ik onder mijn stoel nog een losse witte stekker. Deze is niet rechthoekig, maar 'platgeslagen rond' (beetje ovaal), met twee draden en een kort snoer. Heeft iemand een idee waar deze voor is?
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6R - Match uitvoering  1.2 TSI 105pk 
Follow-up!

Stoel is eruit en ik ben weer ietsje wijzer.
Het witte stekkertje van de rugleuning zit op de foto linksboven. De weerstand op zowel de zitting en de rugleuning zijn allebei 6 Ohm.
En het valt op dat de witte stekker met (die rode) kabelschoentjes is verbonden. Dus er is ooit iets mee gedaan.

Ik krijg het idee dat er tussen het witte, ovale stekkertje van de rugleuning en het witte, rechthoekige stekker van de zitting een verbindingstuk of splitter ofzo hoort te zitten. Maar nergens op internet lees of zie ik daar iets over. Ik kan natuurlijk even de passagiersstoel loshalen en kijken hoe het daar zit. Maar F1 begint bijna!! ;)

Als iemand nog ideeën voor me heeft, dan hoor ik het graag!

1664708411012.png

Op de tweede foto de kabelboom. Hier komen maar drie stekkers uit. Dat komt overeen met de foto van de openingspost in deze thread.

1664709173604.png

De laatste foto is van onder de passagiersstoel; Deze heeft vier stekkers uit de kabelboom. De blauwe stekker komt niet voor bij de bestuurdersstoel.
[EDIT] Dit is (denk ik) voor de sensor om te checken of de stoel bezet is [/EDIT]
1664709289031.png
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6R - Match uitvoering  1.2 TSI 105pk 
Even een derde post... (als ik aan het spammen of thread-hijacken ben ofzo, dan hoor ik het graag en zal ik e.e.a.samenvatten en aanpassen naar een nieuwe thread).

Op https://www.uk-polos.net/viewtopic.php?f=56&t=63942 gekeken. Hier staan diagrammen van de stoelverwarming.
Deze tekening staat er ook tussen: https://servimg.com/view/18943939/233 en daarop lijken de zitting en rug in serie te zijn geschakeld.

Maar in serie kom ik op 12 Ohm. Parallel kom ik op 3 Ohm*. En omdat ik lees dat de weerstand 2.4 Ohm moet zijn, ga ik ervan uit dat de zitting en rug parallel moeten worden geschakeld.


(* ik meet de weerstanden in kilo-Ohm, dus de 6ohm uit voorgaande posts zijn naar boven afgeronde waarden).
 
Volkswagen  Polo 6R - Match uitvoering  1.2 TSI 105pk 
Ok. Op zich goed te horen dat het compleet is.
Maar het matje in de rugleuning is nu helemaal niet aangesloten :tonguewink:

Waar moet ik dat witte, ovalen stekkertje (van het matje in de rug) dan wel op aansluiten?
 
Volkswagen  Polo 6R - Match uitvoering  1.2 TSI 105pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!