Stationair schud de motor

Goede dag mensen,

Ik heb al een hele lange tijd dat de motor schud als hij stationair draait.
Ik voel het in de auto zelf niet maar als ik naar de motor kijk zie ik hem wel schudden.
Je voelt er verder niks aan hij rijd goed en ik voel voor de rest niks geks. ik heb de motor uitgelezen met mijn OBDELEVEN, adapter en als ik dan kijk naar de druk op de brandstof leiding geeft hij aan 130,000 Kpa, en dit gaat ver hier onder en ver hier boven, daarna heb ik de druk zelf gemeten na de brandstof filter, waar de druksensor zit (volgens mij) en hier zag ik dat hij tussen de 70 en 90 PSI heel hevig op en neer bewoog. kan dit te maken hebben met een schuddende motor bij stationair ? Ik heb de dealer gebeld en hun zeggen dat het tussen de 4,5 en 5 bar moet zijn.

Het gaat hier om een, VW polo 1.2 TDI 2013
 
ik heb het heel soms ook ff met name stoppen bij een stoplicht ofzo dan trilt hij heel ff gaat ook vanzelf weg
loopt niet slechter ofzo
Dit is precies wat mijn 1.2 tdi uit 2011 ook heeft.
Als ik lange tijd heb gereden zonder rood stoplicht o.i.d. als ik dan stil sta schud die 4 sec, en stopt daarna weer.
Geen ideee wat het is, volgena garage kon het geen kwaad..

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
 
Volkswagen  Polo 6r  1.2 tdi Chipped 100pk 
Het fenomeen heet diesel klop. FF een stukje tekst van Wikipedia:

Dieselklop

Een andere trilling is de dieselklop die veroorzaakt wordt door te snelle drukstijging bij de verbranding. Dieselklop ontstaat wanneer na de SOI (Start Of Injection) het ontstekingsuitstel te lang duurt, bijvoorbeeld wanneer men werkt met diesel met een laag cetaangetal. Na de injectie moet de brandstof namelijk eerst vernevelen, vervolgens verdampen en dan pas kan een gasvormig lucht/diesel-mengsel gevormd worden. Als dit hele proces te lang duurt zal het mengsel pas ontsteken wanneer de zuiger dicht bij het BDP is en de druk dus hoog is. Hierdoor zal de druk plots heel snel stijgen. Deze plotse drukstijging wordt dieselklop genoemd.

De remedie is brandstof met een hoger cetaangetal te gebruiken omdat deze makkelijker zelf-ontsteekt. Sommige injectiesystemen maken gebruik van pilootinjectie waarbij een kleine hoeveelheid diesel wordt ingespoten voor de hoofdinspuiting. Hierdoor wordt het ontstekingsuitstel verkort.

Samenvatting: Een te late verbranding(vergelijkbaar met pingelen bij benzine), Kan geen kwaad zolang het niet lang duurt ~5 sec max. De klop sensor op je blok zat de klopping waarnemen en de injectie timing aanpassen zodat het kloppen verdwijnt.
 
VCDS en OBDEleven next gen dokter van Zwolle. Voor info en aanpassingen Dannozzv@gmail.com - Seat  Ibiza 6J8  1.2 TDI 103,4PK, 260NM, EGR OFF. 
  • Leuk
Waarderingen: Robin lakenman
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!