Startproblemen 6N koud

Probleem 1 aan het oplossen.
Bij het willen starten van de auto, koud, gaat de startmotor aan, maar daarna slaat hij af. Volgens mij krijgt het blok geen benzine of denkt het dat er geen benzine komt. Het gekke is dat op het moment dat de zon erop heeft gestaan, hij wel start. Hierdoor vermoed ik dat de inlaat temperatuur niet juist wordt gemeten of dat hij niet opwarmt en daarom geen brandstof doorstuurt. Of klinkt dit nu heel dom?
Ben benieuwd naar de reactie van jullie kenners! Ik ben echt een new-be...
 
Volkswagen  Polo 6n1  1.4 44kw 60pk 
Lijkt mij een relais probleem of een sleutelprobleem...
De 6N is volgens mij nog niet een heel erg geavanceerd apparaat.

Voor een betere diagnose/hulp, graag even wat meer info ;)
Motor
Opties
Alarm
Kmstand
Etc
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Het is een 1.4 44kw 60 pk motor.. kmstand is aardig hoog, zo uit mijn hoofd 240.000. Ik heb het voor 350,- overgenomen., Wist dat het een goed gebruikte auto is. Geen airco, geen alarm, inderdaad een eenvoudige motor. Distributieriem zien er goed uit, ik hoor geen rare dingen zodra hij loopt. Geen tikken ratels of piepjes. Ik ben wel goed bekend met motoren hoor, maar op een forum zoals deze zijn alle problemen al een keer geweest ;)
De startmotor doet het goed en de accu laad ook bij na start (dat heb ik na het eindelijk kunnen starten direct getest om accu en dynamo problemen uit te sluiten).
 
Volkswagen  Polo 6n1  1.4 44kw 60pk 
Zoals ik begrijp weet je aardig wat van auto’s af, probeer eens om de startmotor rechtstreeks vanaf de accu (met startkabel oid) aan te sturen terwijl de auto op contact staat? Als de motor dan niet aanslaat, lijkt het op de startblokkeering.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Zoals ik begrijp weet je aardig wat van auto’s af, probeer eens om de startmotor rechtstreeks vanaf de accu (met startkabel oid) aan te sturen terwijl de auto op contact staat? Als de motor dan niet aanslaat, lijkt het op de startblokkeering.
Dat is inderdaad ook het proberen waard! Vanavond gelijk proberen :)
 
Volkswagen  Polo 6n1  1.4 44kw 60pk 
Update!
Gisteren vanalles nog geprobeerd, zonder resultaat. Startmotor op de accu, niets, wachten, niets, pompen niets, zelfs aanduwen werkte niet Hahaha maar dat was te verwachten. Vandaag.. zon erop.. echt waar, de poloot startte weer zonder problemen en hulp! Even een rondje door de buurt gecrosst, ze zullen weten dat ie er is ;).
Toch iets met de temperatuur denk ik nog altijd.
Las op het forum ook iemand die 5w40 erin heeft zitten, misschien is dat een idee? Dat ie te weinig oliedruk meet of opbouwt? Ik moet toegeven dat ik geen geduldige bestuurder ben, ik wil zitten starten rijden.
De carter ontluchtingsslang is afgeschreven, maar dit kan naar mijn weten geen startproblemen geven. Toch?
 
Volkswagen  Polo 6n1  1.4 44kw 60pk 
Blijf denken aan een elektrisch probleem! Waar kom je vandaan als ik vragen mag?
Ben rond de 28e weer thuis van vakantie, als je in de buurt woont, wil ik je wel helpen storing zoeken
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Het helemaal niet aanslaan lijkt mij, persoonlijk, niets logisch te maken te hebben met een tempsens. Dit omdat de ecu de waarde daarvan alleen gebruikt om de motor, als deze koud is, wat extra benzine te geven. Dit vergemakkelijkt het aanslaan van de motor. Als de tempsens aangeeft dat de motor warm is terwijl deze koud is, zal de motor wel aanslaan maar slecht tot niet stationair lopen door arm mengsel.
Vaak, als de tempsens kapot gaat, zal de ecu denken dat de motor koud is waardoor deze uiteindelijk altijd te rijk zal lopen. Immers, de ECU denkt dat de motor koud is en zal altijd extra brandstof inspuiten.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Wat wel zou kunnen: check je ontsteking eens bij een koude motor (bougie eruit, tegen het blok en iemand laten starten. Kans is vrij groot dat hier ergens een kabelbreuk in zit (hallsensor oid)
Anders: benzine druk testen of de injectorrails losdraaien, injectoren erin laten zitten en starten. Spraypatroon vergelijken. Als er niks uit komt of slechts druppeltjes, dan zou ik denken aan brandstofdruk. Overigens kan ook je brandstofdrukregelaar (vacuum volgens mij) defect zijn waardoor de pomp geen druk krijgt en de motor geen benzine dus..
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Ik ga volgende week iig bougies vervangen en ook bekijken of de kabels goed zijn. Maar dan nog is het mij een raadsel waarom hij wel start en loopt als een zonnetje in het zonnetje.
Is het trouwens raadzaam om een uitleesding (heeft een andere naam, maa kom er ff niet op) aan te schaffen?
Temperatuur sensor van de motor.
Even uitlezen en kijken of je meetwaardes kan uitlezen.
Als de sensor vreemde waarde geeft kan het zijn dat hij niet/slecht start
Is dat de MAP sensor die je bedoelt? Ik woon in Arnhem.
@Catunambu , bougies vervangen, misschien dat eerst doen... Brandstofdruk heb ik ook aan zitten denken, dus ook een goede tip hoe ik daarachter kan komen!
@Johan ik moet inderdaad wat foto's en filmpjes maken.. schrik niet van de staat hoor hahaha hij zij het is niet liefdevol behandeld in het verleden. Misschien schrikt de polo van de zachte vrouwenhand hahahaha
 
Volkswagen  Polo 6n1  1.4 44kw 60pk 
Het helemaal niet aanslaan lijkt mij, persoonlijk, niets logisch te maken te hebben met een tempsens. Dit omdat de ecu de waarde daarvan alleen gebruikt om de motor, als deze koud is, wat extra benzine te geven. Dit vergemakkelijkt het aanslaan van de motor. Als de tempsens aangeeft dat de motor warm is terwijl deze koud is, zal de motor wel aanslaan maar slecht tot niet stationair lopen door arm mengsel.
Vaak, als de tempsens kapot gaat, zal de ecu denken dat de motor koud is waardoor deze uiteindelijk altijd te rijk zal lopen. Immers, de ECU denkt dat de motor koud is en zal altijd extra brandstof inspuiten.

En hier door kan het voorkomen dat de auto moeilijk of niet wilt aanslaan.

En een uitlees ding Stick Out Tongue is altijd handig, eigelijk is dat stap 1 bij storing zoeken.
Indien er een storing in staat die te maken kan hebben met slecht of niet aan slaan, dan heb je een richting waar je naar moet zoeken.
 
@Jolien, bougies vervangen kan nooit kwaad. Alleen helpt lukraak vervangen nit echt om een probleem op te sporen.
Draai eens met koude motor de bougies eruit en kijk of ze vonken. Daarmee kun je 90% van het ontstekingscircuit uitsluiten.
Daarna een idee om de brandstofdruk eens te testen (slang van de aanvoer eraf draaien, vinger erop houden en iemand laten starten, spuit het eruit, heb je druk. Zo niet, check je pomp/filters)
Als dit gedaan is blijft er nog een compressietest over. Dan is alles mechanisch uitgesloten.
Dan blijft alleen elektronisch storingzoeken over.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Nou nou nou...gisteren lekker bezig geweest nog niets vervangen, enkel gekeken of de spark er is, beetje aan connectors gefriemelt, wat losgehaald en schoongemaakt, echt niets bijzonders!
Vanmiddag rondje gereden, start zonder problemen, loopt rusig, ik ben blij verrast!
Alleen nu het volgende dingetje.. hij suist :-( ik ben bang dat er een wiellager voor niet zo lekker meer meewerkt. Is vanaf ongeveer 40 km pu, harder dan 80 durfde ik ff niet aan.
Foto's gaan zo de galerij in :)
 
Volkswagen  Polo 6n1  1.4 44kw 60pk 
Wiellagers zijn gemakkelijk te checken:
- zet de auto op de krik
- pak de veer vast
- geef een zwengel aan het wiel
- trilt de veer? -> wiellager kapot
- trilt de veer niet? -> wiellager goed

Let op, het trillen van de veer zul je niet in 1x merken. Belangrijk is dat je 2 wielen test. Zo weet je snel en gemakkelijk een afwijking te vinden!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!