startonderbreking - sleutels werken plots niet meer

dax

Nieuw lid
8
1
49
Goedemorgen,

Mijn verontschuldigingen dat ik hier zomaar binnenval maar we hebben het volgende probleem met de auto van mijn dochter en ik dacht hier specialisten te vinden.

Het betreft een VW Polo 1.4 D van 2002 met 130.000 km op te teller. Superauto voor een 19 jarige student.
De auto was geleverd met 1 sleutel en ik heb een halfjaar geleden een sleutel laten bijmaken bij de slotenmaker welke ook de transponder heeft geplaatst en alles gecodeerd. De sleutel is getest en werkte maar is tot deze week niet meer gebruikt. Begin deze week heb ik zelf de auto genomen en toen ik startte met de reservesleutel lukte het in eerste instantie niet... er kwam een tekentje op (auto met sleuteltje erin) het dashboard. Na 2 a 3 keer de sleutel in en uit het contact te halen startte hij wel. Daarna nog 1 keer hetzelfde probleem gehad maar de derde keer lukte het niet meer. Het gekke is dat zelfs de originele sleutel ook niets meer doet. Steeds het teken auto met sleuteltje, hij start voor 3 a 5 seconden en valt stil.

Heb auto naar VW garage gesleept en daar zeggen ze nu dat geeneen van de sleutels nog te coderen valt en dat ze een nieuwe sleutel dienen te bestellen. Kan het dat de transponders in beide sleutels gelijktijdig stuk gaan ? Zou het niet eerder iets aan de auto zelf zijn ? Denken jullie dat ze met nieuwe sleutel de auto wel aan de praat krijgen of zijn ze gestart met eliminatieherstelling... eerst nieuwe sleutel, dan contactslot, dan computer en op het eind dikke rekening en alles vernieuwd. Bestaat er geen mogelijkheid om gewoon heel dat startonderbreking gedoe eruit te flikkeren ?

Jullie visie zeer gewaardeerd

groeten
Dax
 

VM407

Premium member
861
63
25
Utrecht
Hi Dax,

Ik zou hem laten vrijschakelen. Dus gewoon de startonderbreking er af.

Geen idee wat nieuwe sleutels kosten en in leren, maar zal vast duurder zijn dan vrijschakelen.
 

Emiel van Putten

Actief lid
627
43
Jep het kan er uit geschreven worden.
Maar daarvoor zal je langs een tuner moeten met de ECU of de auto zo dat hij via de obd poort de ECU kan beschrijven
 

dax

Nieuw lid
8
1
49
Thks. Maar dat "vrijschakelen" zullen ze bij de dealer wss niet willen/kunnen doen. Kennen jullie iemand die de ECU zou kunnen vrijschakelen en nog belangrijker waar zit die ECU in de VW Polo van 2002 ?
 

VM407

Premium member
861
63
25
Utrecht
Ja wat een emiel zegt, gewoon langs een tuner. Wellicht ook mensen die hun diensten via Marktplaats aanbieden maar zou persoonlijk voor een tuner gaan. Die weten meestal wel wat ze doen ;).

Onder de motorkap? Anders even googlen op Volkswagen Polo 2002 ecu location.
 

dax

Nieuw lid
8
1
49
ondertussen via google een bedrijf Beldam gevonden in Rotterdam en volgens hem is dit een gekend probleem. Hij zegt dat indien het een Bosch ecu is dat hij deze zou kunnen uitschakelen. Heeft er iemand een foto of een uitleg waar die ECU zit bij een polo 9N 1.4 diesel van 2002 ? Is dit gewoon lospluggen en uithalen ?
 

Brent Verhaegen

Actief lid
Spritmonitor.de
340
43
Haacht
ECU zit bij een 9N aan de bestuurderskant helemaal bovenaan in het motorcompartiment.

De ECU heeft een zilveren metalen behuizing met grote zwarte connector eraan.
 

dax

Nieuw lid
8
1
49
ECU zit bij een 9N aan de bestuurderskant helemaal bovenaan in het motorcompartiment.

De ECU heeft een zilveren metalen behuizing met grote zwarte connector eraan.
Bedankt, sneller antwoord dan ik kan typen.... zal straks eens naar de garage gaan kijken of het (hopelijk) een bosch eenheid is
 

Brent Verhaegen

Actief lid
Spritmonitor.de
340
43
Haacht
Zo ziet een ECU er juist uit. Dit is een wel een Siemens versie uit een Polo 9N 1.2 12v uit 2002, maar ze zien er allemaal ongeveer hetzelfde uit.

IMG_20180427_112551.jpg

Bij mijn 9N3 zit hij helemaal rechts bovenaan achter het luchtfilterhuis verstopt

IMG_20171001_165037.jpg

En bij deze 9N zit hij ook rechts bovenaan (links onderaan op de foto) en ziet hij er net wat anders uit
IMG_20161218_142205.jpg

Vergeet zeker niet de negatieve pool van de batterij los te koppelen en een minuutje te wachten voordat je de ECU eruit haalt. En laat die batterij maar los totdat de ECU weer helemaal geïnstalleerd is. Anders heb je wel eens het risico op foutcodes en nog andere problemen.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Sal en VM407

dax

Nieuw lid
8
1
49
top. superbedankt. Sprak de dealer hierover aan en hij klonk "not amused".... hij blijft beweren dat de sleutel gewoon kapot is (alletwee tegelijk dan ?)....
 

dax

Nieuw lid
8
1
49
Als er iets stuk is (zoals de sleutel zoals hij beweerd) dan wil ik daar gerust voor betalen maar ze beweren dat het contactslot (leesring ?) ok is en dat het dan wel de sleutel moet zijn... als je dan durft zeggen "ik heb gelezen op internet dat het de ECU kan zijn..." dan reageren ze pissig omdat zij precies van dit probleem nog nooit gehoord hebben
 

dax

Nieuw lid
8
1
49
Hallo,

Even het einde van deze story.... dealer heeft een sleutel besteld maar is ondertussen nog steeds niet aangekomen "ja mijnheer, moet uit Duitsland komen en kan 5 tot 8 dagen duren...."
Was het beu en omdat ik toch niet geloofde dat het een defekte sleutel was heb ik vorige donderdag om 16h00 de wagen uit de garage gaan halen....
Ik mocht eventjes 220 euro betalen (2 werkuren en een sleutel van 102 euro) en voor dat geld hebben ze hem op hun parking geduwd. Op jullie advies (hartelijk dank) de ECU uitgebouwd en doorgereden naar een garage die oa ecu repair deed. Uurtje bollen, ding afgegeven en de melding gekregen dat ik hem de volgende dag mocht afhalen. Vrijdagmiddag idd afgehaald, ding ingebouwd en auto startte onmiddellijk.... Nog even gezwaaid naar de merkstealer en weg waren we.

Wat wel is dat het lampje van de startonderbreking nog wel oplicht... iemand een idee hoe ik deze kan uitschakelen nu er toch geen startonderbreker meer in zit ?

Nogmaals bedankt aan iedereen hier, dochter is terug mobiel en happy.

groetjess
 

Robin-1991

Moderator
1.593
83
Toch vind ik het wel een beetje vreemd.

De dealer heeft onderzoek gedaan en die denken dat de sleutel kapot is.
Blijkbaar heeft u gezegt is goed bestel maar.

Vervolgens gaat u op het advies van een paar mensen op internet de startblokkeren laten verwijderen.

De kosten 220€ en een ritje naar het bedrijf wat de blokkering heeft verwijderd.
En daar ook nog kosten denk ik.

En nu nog lampje wat constant brandt.

Had het niet verstandiger geweest om afspraken te maken met “wat als het de sleutel niet is” wat doen we dan met de kosten?

En de sleutel laten inleren zodat het allemaal origineel is en dit misschien ook de oplossing was?