Spoorverbreders gebruiken?

Beste leden,

Enige tijd geleden heb ik een mooie set velgen van een mede-forumgebruiker mogen overnemen die onder zijn Golf zaten. De gegevens hieronder zijn van de nieuwe set:

Velgen
Merk: Volkswagen
Type: Salao
Maat: 15"
Breedte: 5.5J
ET-waarde: 40
Steek: 5x100
Naafdiameter: 57.1

Banden
Merk: Goodyear
Type: Vector 4 Seasons G2
Maat: 185/65 R15
Gewicht/snelheid: 88V
Profiel: 3,8 / 7,0 / 7,5 / 8,4

Nu heb ik deze er destijds zonder problemen onder gemonteerd en enige tijd met plezier mee gereden. Dit jaar heb ik mijn remschijven en remblokken vervangen en toen paste deze velgen niet meer. Oeps...
De remklauwen komen nu tegen de velg aan waardoor deze niet vrij rond kan draaien. Ik ben geen expert op dit gebied maar dat komt waarschijnlijk omdat mijn vorige stalen velgen ruimer waren. Hierbij de gegevens van mijn oude (stalen) velgen:

Velgen

Maat: 15"
Breedte: 6J
ET-waarde 38
Steek: ?
Naafdiameter: ?

Banden

Merk: Firestone
Type: Winterhawk 2
Maat: 185/60-15

Nu is mijn vraag, kán het eigenlijk wel wat ik wil? En zijn daarmee spoorverbreders wel een veilige optie? Zo ja, hoe groot moeten deze zijn? Veiligheid boven mooie velgen uiteraard, maar mijn kennis gaat niet ver genoeg om hier een oordeel over te vellen. Hopelijk is er genoeg info om er iets over te zeggen, mocht dat niet zo zijn, laat het gerust weten.

Dank! :)
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 
Dan was dat vorige keer ook al krap zeker als het nu niet meer past.

In theorie zijn je nieuwe velgen 8mm verder naar binnen dus richting riemschijf dan je oude velgen.
Een spoorverbreder van 8mm is dus al voldoende..
Of je velg moet al heel anders gevormd zijn van binnen.

Meer dan 8mm kan ook, ik vermoed dat je plaats genoeg hebt n je wielkast.

Vanaf 15mm heb je systemen die je op de naaf schroeft en kun je je originele bouten gebruiken.
Daaronder moet je langere bouten gebruiken. Denk eraan bouten met kogelaansluiting te pakken, geen konische.

Spoorverbreders van goede merken met TUV kun je prima veilig rijden doe ik al meer dan 30 jaar op verschillende auto’s.
 
Volkswagen  Polo AW GTI  2.0 TSI 
  • Leuk
Waarderingen: Jochemp
Dank voor je antwoord :)
Het zou bij de eerste keer ongetwijfeld krap zijn geweest maar dat viel mij minder op en de wielen konden vrij draaien. Toch zie ik wel lichte krassen op de wielklauw dus de velg zal hem af en toe geraakt hebben.

Als ik spoorverbreders bestel van 10mm zit ik dus wel goed? Ik zit te kijken naar deze;

Heb ik extra bouten nodig om deze te bevestigen op de remschijf, of werkt dit met mijn huidige bouten? Heb het idee dat ik wel langere bouten nodig heb, maar een bevestiging zou top zijn.

Ben in ieder geval blij dat ik de velgen niet voor niks heb gekocht.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 
Goede tip over de naafranden, helemaal als je weet dat deze gaan trillen en schudden. Dat gaan we niet doen.

Ik zit nog wel te twijfelen over de maat. Heb ik minimaal 8mm spoorverbreding per as nodig, of moet de minimale dikte (van de spoorverbreders) 8mm zijn?

Overigens zie ik alleen maar spoorverbreders geschikt voor de vooras, maar kan ik deze ook gebruiken voor de achteras?
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 
Precies minimaal 10mm per kant met de bijbehorende langere bouten en nogmaals bouten met kogel aansluiting.
En spoorverbreders met centrering inderdaad.
Jouw nieuwe velgen zijn nl 0,5 Inch smaller dat is 6mm en 2mm lagere ET (40-38) is dus totaal 8mm per kant verder naar binnen richting remschijf.

Als je twijfelt neem dan ff contact op met Stroeve Motorsport.
Die is wel ietsje duurder maar die weet waar hij het over heeft en levert meteen de goede spullen compleet en snel
 
Volkswagen  Polo AW GTI  2.0 TSI 
En als je dan toch bezig bent kun je meteen kiezen welke kleur je wilt, zilveren of zwarte spoorverbreders en bouten die zijn er nl in beide kleuren
 
Volkswagen  Polo AW GTI  2.0 TSI 
Ik heb mijn zwarte spacers van eibach er onderuit gehaald. Had voor als achter 10mm. Langere bolconische bouten zitten erbij. Als je interesse hebt kan je mij een pb sturen.
 
VW  Polo AW  2.0 GTI ABT 
  • Leuk
Waarderingen: Jochemp
Precies minimaal 10mm per kant met de bijbehorende langere bouten en nogmaals bouten met kogel aansluiting.
En spoorverbreders met centrering inderdaad.
Jouw nieuwe velgen zijn nl 0,5 Inch smaller dat is 6mm en 2mm lagere ET (40-38) is dus totaal 8mm per kant verder naar binnen richting remschijf.

Als je twijfelt neem dan ff contact op met Stroeve Motorsport.
Die is wel ietsje duurder maar die weet waar hij het over heeft en levert meteen de goede spullen compleet en snel
Eén inch is 2,54cm, dan is 0,5 inch toch geen 6mm?
 
Seat  Arona 2020  1.0 TSI 115PK DSG 
  • Leuk
Waarderingen: Franklin Golf4TDI
Eén inch is 2,54cm, dan is 0,5 inch toch geen 6mm?
Klopt helemaal Sal, een halve inch is ca 12mm. Dat is het totale verschil tussen de nieuwe en de oude velg.
Bij gelijke ET is dat 6mm aan de binnenkant van de velg en 6mm aan de buitenkant.
het gaat hier om de 6mm aan de binnenkant dat de velg dichter op de remschijf zit. Tel daarbij op 2mm minder ET waarde en dan zit je op totaal 8mm dat de nieuwe velg dichter op de remschijf zit.
 
Volkswagen  Polo AW GTI  2.0 TSI 
  • Leuk
Waarderingen: Jochemp en Sal
Dank jullie wel voor de reacties heren, het heeft mij zeker op weg geholpen.
Ik heb gekozen voor Diederichs HD spoorverbreders: https://www.autodoc.nl/hd-karosserieteile/7049395

Aangezien er 10 gaten in zitten ging ik ervan uit dat er bouten bij zitten om ze op erop te schroeven en dat ik mijn originele bouten kan gebruiken. Anders moet ik in de buurt nog wat nieuwe bouten zien te regelen.

Benieuwd wat ik ga ontvangen en of het installeren gaat lukken, maar dat lijkt mij wel.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 
Er zitten geen bouten bij, je kunt de originele bouten niet gebruiken. Je mist dan 10mm aan schroefdraad, dat zou erg gevaarlijk zijn.

Mooi dat jij dit zo zeker weet Stick Out Tongue In dat geval kan ik beter alvast nieuwe bestellen. Hoe lang moeten ze zijn? Volgens mij is standaard schroefdraad 27mm, dus dan zou ik minimaal 37mm schroefdraad bouten moeten hebben? Of is 45mm beter voor de marge?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 
Eindelijk m'n spoorverbreders binnen, zit er geen naafrand op ‍:confused:
Is deze uitvoering daadwerkelijk zo slecht en gaat het merkbaar trillen, of is dit het proberen waard?

IMG_20210608_102904.jpg
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 
Logische verklaring en dank voor de waarschuwing, dan maar weer retour.
Is de benaming 'centreerring' hetzelfde als naafrand? Die eigenschap kom ik wel tegen bij sommige spoorverbreders, maar het is niet duidelijk wat het uiteindelijk is.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!