Slijtende cilinder 9N

Louise9N

Actief lid
49
41
26
Hi mede polorijders!

Helaas heeft mijn polo 9N wat problemen. Afgelopen maandag reed ik weg van werk en de polo heeft het grotendeel van de rit ingehouden. Maandje geleden hiervoor naar de garage geweest, ook wegens een sterke benzinelucht. Monteur gaf aan dat de polo een slijtende cilinderkop heeft, kosten komen uit op rond de €750,- en het advies gekregen om het maar even aan te kijken. Is natuurlijk een grote klus omdat het motorblok uit elkaar moet.

Daarnaast komt er een gek ratelend/klingelend geluid uit de motor.. Nu heb ik het idee dat de distributieriem vervangen moet worden, polo heeft 141.000km gelopen. Nu zag ik op Google dat er ook iets kan zijn met de zuigers of de kleppen... wat ik niet hoop
:(

Verder loopt die stationair niet altijd even lekker en stottert en hapert de motor zo nu dan. Bij stationair draaien geeft de motor ook schokjes. Het betreft een drie cilinder motor 1.2 12V

Helaas heeft de monteur de 17e pas tijd om er naar te kijken, maar vroeg me af of iemand mij misschien hier meer over kan vertellen of weet wat er precies aan de hand kan zijn en of het natuurlijk de moeite waard is om het te laten repareren.

Wil eigenlijk nog geen afscheid nemen van mijn polootje :(

Alle tips zijn welkom!
 
Volkswagen  Polo 9N  1.2 65pk 
  • Leuk
Waarderingen: Patrick 1975
Aan je verhaal kunnen we niet 123 aanduiden wat het probleem is, maar mocht het echt zo erg zijn zou ik even laten kijken of ze geen andere motor voor je kunnen monteren (via onderdelenlijn.nl bijvoorbeeld). Kost vaak een stuk minder dan dure revisie met kans op mogelijk nóg meer werk (denk bijv. aan dat ze er bij demontage nog achter komen dat een kop of blok nog gevlakt moet, of dat de kop gescheurd is.
 
Precies wat @Johan schrijft, waarschijnlijk gaat er meer uren inzitten om dit blok te repareren dan een ander motorblok er in te plaatsen. Ik heb ergens gelezen dat @Catunambu daar ervaring mee heeft. Sterkte met je Polo en ik hoop dat die snel weer de "oude" wordt.
 
Seat  Arona 2020  1.0 TSI 115PK DSG 
  • Leuk
Waarderingen: HoMi
Is het niet zo dat een 1.2 3cil een ketting heeft?
Zo ja dan zou misschien de ketting uitgerekt zijn of van tijd zijn gesprongen, dit zou het stotteren en inhouden en de geluiden verklaren.
Alle 1.2's hebben inderdaad kettingen. Ik heb inderdaad vaker gehoord dat het erin lepelen van een "nieuw" blok vaak de voorkeur heeft omdat het prijstechnisch nagenoeg niets scheelt. Op onderdelenlijn staan verschillende motoren tussen de €200,- en €300,-. Je zou zelfs kunnen kiezen om een 1.4 16V met 100pk erin te leggen, want vaak worden deze blokken ook compleet met versnellingsbak en al verkocht. Heb je enig idee wat de motorcode van jouw Polo is? (code is te vinden op de sticker bij de reservewielbak)
 
Bedankt voor het meedenken allemaal! Nieuw blok zou inderdaad de beste optie zijn, mocht er veel mis mee zijn. Ik wacht het ff af volgende week maandag en dan maar een beslissing nemen...
 
Volkswagen  Polo 9N  1.2 65pk 
Alle 1.2's hebben inderdaad kettingen. Ik heb inderdaad vaker gehoord dat het erin lepelen van een "nieuw" blok vaak de voorkeur heeft omdat het prijstechnisch nagenoeg niets scheelt. Op onderdelenlijn staan verschillende motoren tussen de €200,- en €300,-. Je zou zelfs kunnen kiezen om een 1.4 16V met 100pk erin te leggen, want vaak worden deze blokken ook compleet met versnellingsbak en al verkocht. Heb je enig idee wat de motorcode van jouw Polo is? (code is te vinden op de sticker bij de reservewielbak)
Ik zal morgen even kijken wat de motorcode is. De 1.4 motor zal ook een goede optie zijn. Mis vaak dat extra power op de invoegstrook.. Kan dat zomaar worden ingebouwd op een 3cilinder? Moeten de remmen en alles veranderd worden. Zal een duur geintje zijn. Reparatiekosten moeten niet duurder worden dan de auto zelf :(
 
Volkswagen  Polo 9N  1.2 65pk 
Mijn technische kennis is zeer beperkt maar als je kiest om er een ander motorblok in te plaatsen, dan zou ik het zelfde blok nemen als er uitkomt. Als je dat niet doet, loop je kans dat je veel meer aan moet passen. Denk aan bijv. de brandstofpomp, voor de veiligheid de remmen. Daarnaast is een 1.4 een vier cilinder en de 1.2 een drie cilinder, als een oplettende APK keurmeester dat ziet zal je ook nog eens langs het RDW moeten voor een aanpassing op je kentekenbewijs. Je motorrijtuigenbelasting kan hoger uitvallen met een 1.4 motorblok.
 
Laatst bewerkt:
Seat  Arona 2020  1.0 TSI 115PK DSG 
Mijn technische kennis is zeer beperkt maar als je kiest om er een ander motorblok in te plaatsen, dan zou ik het zelfde blok nemen als er uitkomt. Als je dat niet doet, loop je kans dat je veel meer aan moet passen. Denk aan bijv. de brandstofpomp, voor de veiligheid de remmen. Daarnaast is een 1.4 een vier cilinder en de 1.2 een drie cilinder, als een oplettende APK keurmeester dat ziet zal je ook nog eens langs het RDW moeten voor een aanpassing op je kentekenbewijs.
Hmm goed punt, daar zit ik niet echt op te wachten. Dan maar lekker dezelfde motor terugplaatsen. Hopelijk valt het allemaal mee en hoeft er geen nieuw blok in.
 
Volkswagen  Polo 9N  1.2 65pk 
Mijn technische kennis is zeer beperkt maar als je kiest om er een ander motorblok in te plaatsen, dan zou ik het zelfde blok nemen als er uitkomt. Als je dat niet doet, loop je kans dat je veel meer aan moet passen. Denk aan bijv. de brandstofpomp, voor de veiligheid de remmen. Daarnaast is een 1.4 een vier cilinder en de 1.2 een drie cilinder, als een oplettende APK keurmeester dat ziet zal je ook nog eens langs het RDW moeten voor een aanpassing op je kentekenbewijs. Je motorrijtuigenbelasting kan hoger uitvallen met een 1.4 motorblok.
RDW zou inderdaad een dingetje zijn want dan zou je hem moeten laten omkeuren. Wat betreft de remmen etc. zijn er inderdaad 1.4’s geleverd met schijven rondom, maar ook met schijven voor en trommels achter. Ik weet wel dat voor mij persoonlijk (BZG motor) de motoren rond de €750,- zitten mét inruil van de huidige motor, dus dat is niet bepaald rendabel. Ik zou in jouw geval eventjes alles gaan plussen en minnen. €750,- voor een reparatie aan een 9N (technische reparatie en geen slijtage onderdelen) is wel procentueel een duur grapje dat je niet terug gaat verdienen als je hem ooit gaat verkopen.

dat gezegd hebbende zijn er op onderdelenlijn ook losse cilinderkoppen te krijgen, maar dan zul je inclusief arbeidskosten toch alweer gauw aan die €750 zitten…
 
  • Leuk
Waarderingen: Sal
Laten we hopen dat het allemaal wel meevalt en dat het probleem ergens anders ligt. Is het benzinegeur-probleem het enige probleem wat je hebt?
 
SEAT  FR  1.0TSI 95pk 
Precies wat @Johan schrijft, waarschijnlijk gaat er meer uren inzitten om dit blok te repareren dan een ander motorblok er in te plaatsen. Ik heb ergens gelezen dat @Catunambu daar ervaring mee heeft. Sterkte met je Polo en ik hoop dat die snel weer de "oude" wordt.
Geen ervaring met de 1.2 benzine motor, wel met de 1.2 diesel. Maar onder de streep zie ik gewoon een motor die vervangen word. En dat is in grote lijnen gelijk!

Als ik zo jou klachten hoor, zou ik inderdaad denken aan een kapotte kop. Gebeurt wel vaker bij de 1.2 12V. Als ik het goed heb, heeft deze motor ook een distributieketting.
Benzine geur is makkelijk te verklaren icm een slecht lopende motor: Een slecht lopende motor verbrand de benzine niet goed. Dit kan meerdere oorzaken hebben:
- te weinig compressie
- te rijke afstelling (lekke injector oid)
- haperende/weigerende bobine of bougie
- een motor die niet lekker op tijd staat (daar door krijg je te weinig compressie en te rijke/arme afstelling omdat de motor op verkeerde momenten ontsteekt)

Daarnaast is het wel mogelijk om de huidige 1.2 motor te vervangen voor een 1.4 of 1.8t (GTI) maar daarvoor ben je een complete donor auto, bak met geld, veel geduld en een goed gestemde RDW-keurmeester nodig... Kan voor de auto niet uit. Lekker vervangen voor dezelfde motor. Minste werk, meeste plezier! Nadeel van een gebruikte motor is dat deze het zelfde kwaaltje ook kan hebben. Daarom is het verstandig om de verkoper van de motor te vragen om de volgende informatie:
- Compressie waarden (compressie test)
- onderhouds historie van de donor wagen.

Nog een tip:
Als je de motor vervangt voor hetzelfde exemplaar: neem dan meteen de distributie (ook als dit een ketting is) mee. Is een zwak punt
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: Sal
Hi mede polorijders!

Helaas heeft mijn polo 9N wat problemen. Afgelopen maandag reed ik weg van werk en de polo heeft het grotendeel van de rit ingehouden. Maandje geleden hiervoor naar de garage geweest, ook wegens een sterke benzinelucht. Monteur gaf aan dat de polo een slijtende cilinderkop heeft, kosten komen uit op rond de €750,- en het advies gekregen om het maar even aan te kijken. Is natuurlijk een grote klus omdat het motorblok uit elkaar moet.

Daarnaast komt er een gek ratelend/klingelend geluid uit de motor.. Nu heb ik het idee dat de distributieriem vervangen moet worden, polo heeft 141.000km gelopen. Nu zag ik op Google dat er ook iets kan zijn met de zuigers of de kleppen... wat ik niet hoop
:(

Verder loopt die stationair niet altijd even lekker en stottert en hapert de motor zo nu dan. Bij stationair draaien geeft de motor ook schokjes. Het betreft een drie cilinder motor 1.2 12V

Helaas heeft de monteur de 17e pas tijd om er naar te kijken, maar vroeg me af of iemand mij misschien hier meer over kan vertellen of weet wat er precies aan de hand kan zijn en of het natuurlijk de moeite waard is om het te laten repareren.

Wil eigenlijk nog geen afscheid nemen van mijn polootje :(

Alle tips zijn welkom!
Ik heb je een pb gestuurd.
 
Volkswagen  Polo 6n2  1.4 16v 101 pk 
Laten we hopen dat het allemaal wel meevalt en dat het probleem ergens anders ligt. Is het benzinegeur-probleem het enige probleem wat je hebt?
De benzinegeur is inmiddels grotendeels verholpen, heel af en toe komt er een vlaagje voorbij. Bij het starten klinkt de motor anders dan normaal en is het ratelende geluid nog aanwezig. Hopelijk is het maandag verholpen en kan ik weer genieten van de polo :)
 
Volkswagen  Polo 9N  1.2 65pk 
Geen ervaring met de 1.2 benzine motor, wel met de 1.2 diesel. Maar onder de streep zie ik gewoon een motor die vervangen word. En dat is in grote lijnen gelijk!

Als ik zo jou klachten hoor, zou ik inderdaad denken aan een kapotte kop. Gebeurt wel vaker bij de 1.2 12V. Als ik het goed heb, heeft deze motor ook een distributieketting.
Benzine geur is makkelijk te verklaren icm een slecht lopende motor: Een slecht lopende motor verbrand de benzine niet goed. Dit kan meerdere oorzaken hebben:
- te weinig compressie
- te rijke afstelling (lekke injector oid)
- haperende/weigerende bobine of bougie
- een motor die niet lekker op tijd staat (daar door krijg je te weinig compressie en te rijke/arme afstelling omdat de motor op verkeerde momenten ontsteekt)

Daarnaast is het wel mogelijk om de huidige 1.2 motor te vervangen voor een 1.4 of 1.8t (GTI) maar daarvoor ben je een complete donor auto, bak met geld, veel geduld en een goed gestemde RDW-keurmeester nodig... Kan voor de auto niet uit. Lekker vervangen voor dezelfde motor. Minste werk, meeste plezier! Nadeel van een gebruikte motor is dat deze het zelfde kwaaltje ook kan hebben. Daarom is het verstandig om de verkoper van de motor te vragen om de volgende informatie:
- Compressie waarden (compressie test)
- onderhouds historie van de donor wagen.

Nog een tip:
Als je de motor vervangt voor hetzelfde exemplaar: neem dan meteen de distributie (ook als dit een ketting is) mee. Is een zwak punt
Thanks voor de tip! Ik wacht eerst even af wat de monteur zegt en wat hij vindt. Mochten de onderdelen vervangen goedkoper zijn dan een andere motor dan laat ik het liever vervangen. Wat je zegt, moet er niet aan denken dat ik een ander blok er in laat zetten en dat zelfde probleem weer terug komt :(
 
Volkswagen  Polo 9N  1.2 65pk 
Alle 1.2's hebben inderdaad kettingen. Ik heb inderdaad vaker gehoord dat het erin lepelen van een "nieuw" blok vaak de voorkeur heeft omdat het prijstechnisch nagenoeg niets scheelt. Op onderdelenlijn staan verschillende motoren tussen de €200,- en €300,-. Je zou zelfs kunnen kiezen om een 1.4 16V met 100pk erin te leggen, want vaak worden deze blokken ook compleet met versnellingsbak en al verkocht. Heb je enig idee wat de motorcode van jouw Polo is? (code is te vinden op de sticker bij de reservewielbak)
Duurde even maar ik heb een foto van de motorcode!
 

Bijlagen

  • 84F0E3FD-97B8-45C7-9B95-D098D09B270F.jpeg
    84F0E3FD-97B8-45C7-9B95-D098D09B270F.jpeg
    1.1 MB · Weergaven: 13
Volkswagen  Polo 9N  1.2 65pk 
Duurde even maar ik heb een foto van de motorcode!
Een van de meest voorkomende problemen met een grote reeks VAG 1.2 3-cilinder motoren (waaronder het AZQ blok dat in jouw Polo ligt en ook mijn BZG blok) is het verspringen van de distributieketting dat (volgens het internet) zelfs kan gebeuren als de auto niet loopt (?).

Blijkbaar houden deze motoren ook niet van veel snelwegkilometers (ben ik super blij mee want ik rij bijna alleen maar snelwegkilometers :tearsofjoy:) want dan wordt de olie te warm en gaat klonteren, maar ze houden ook niet van korte stukjes waarbij vrijwel nooit de bedrijfstemperatuur wordt bereikt. Waar ze wel van houden is nogal lastig te beoordelen als ik de artikelen zo lees...

Oh en hopelijk is dat beetje ratelen direct na het starten normaal anders kan ik de mijne nu al rechtstreeks naar de sloop brengen, want dit gebeurt bij mij ook iedere keer :tearsofjoy:
 
Een van de meest voorkomende problemen met een grote reeks VAG 1.2 3-cilinder motoren (waaronder het AZQ blok dat in jouw Polo ligt en ook mijn BZG blok) is het verspringen van de distributieketting dat (volgens het internet) zelfs kan gebeuren als de auto niet loopt (?).

Blijkbaar houden deze motoren ook niet van veel snelwegkilometers (ben ik super blij mee want ik rij bijna alleen maar snelwegkilometers :tearsofjoy:) want dan wordt de olie te warm en gaat klonteren, maar ze houden ook niet van korte stukjes waarbij vrijwel nooit de bedrijfstemperatuur wordt bereikt. Waar ze wel van houden is nogal lastig te beoordelen als ik de artikelen zo lees...

Oh en hopelijk is dat beetje ratelen direct na het starten normaal anders kan ik de mijne nu al rechtstreeks naar de sloop brengen, want dit gebeurt bij mij ook iedere keer :tearsofjoy:
ratelen na een koude start is vrijwel zeker je distributieketting.....
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Kleine update:
De polo vanmorgen bij de garage gebracht. De 3 cilinder zuiger is kapot. Reparatie advies om er een andere motor in te zetten. Kosten rond de €1250.
Iemand enige ervaring met de motor vervangen? Hoe groot is de kans dat deze motor niet hetzelfde probleem heeft? En plaatsen ze dan een motor met ongeveer hetzelfde aantal gelopen kilometers?
 
Volkswagen  Polo 9N  1.2 65pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!