Sissend geluid airco

Hallo,

Vanaf vanmorgen komt er een sissend geluid uit het dashboard. Klinkt als een gasfles die opengedraait is, alleen dan wat harder. Dit is alleen als de airco aanstaat. Als de airco aangaat bouwt het geluid langzaam op, als de airco uitgaat bouwt het geluid weer langzaam af. Airco werkt wel, al is het niet heel koud. Onder de kap hoor ik geen rare geluiden (wel het normale geluid van de airco ventilator)

De airco heeft vorige week een servicebeurt gehad en is hierbij ook gevult. Nog geen 200 km gereden sinds de aircoservice... Eerste paar dagen heb ik geen rare geluiden gehoord.

Iemand een idee wat het probleem kan zijn?

Betreft een polo 9n3 1.4 uit 2005 met climatronic.

Mvg Rick


Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
 
Volkswagen  Polo 6R GTI  1.4 TSI 210pk 300nm 
Mijn airco doet dat ook. Als je de airco aanzet komt het langzaamaan op (duurt 5 seconden en verdwijnt dan). Net hetzelfde gebeurt wanneer ik de airco weer uit zet. Is wel alleen hoorbaar als de radio uit staat, is niet erg luid. Geen idee of dat abnormaal is, hij doet dat al sinds ik hem heb en airco blijft toch lekker fris blazen.
Bij mij 9N3 1.2 2008 zonder climatronic.
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Ben net naar de garage geweest waar de airco ook gevult is. Zij zeggen dat er inderdaad ergens een lek zal zitten. Gelukkig is de airco al gevult met flour, hierdoor kunnen ze makkelijker een lek vinden. Nu hopen dat er geen grote/dure reparatie gaat worden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
 
Volkswagen  Polo 6R GTI  1.4 TSI 210pk 300nm 
Heb er op gelet na het starten en ik heb dat sissend geluid ook maar bij mij duurt het maar 5 seconden en dan is het weg...... Dus mijn airco systeem is lek als ik me goed ingelezen heb...
Bij mij doet deze dat ook, net hetzelfde. Maar is al zo sinds ik hem heb en rijdt er dus al meer dan 2 jaar zo mee rond. Vind het een beetje vreemd, want blijft wek ijzig koud blazen zoals in het begin. En zou dan verwachten dat na 2 jaar het systeem wel leeg zou zijn en niet meer goed zou koelen

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk
 
Volkswagen  Polo 9N3  1.2 6v 60pk BBM 
Klopt, zodra de hoeveelheid koudemiddelstroom toeneemt
of afneemt (door een tekort) is het sissend geluid hoorbaar in de expansieklep. Als je dit hoort, is het een teken dat de vulgraad van de airco NIET voldoende is. Ongeacht of de AC koud wordt, dan toch bijvullen of lektest doen. Ook bij te lage druk kan je systeem nog koud worden. Grootste gevaar is dat het koudemiddel normaliter ook de olie meeneemt door het circuit. Als je dus te weinig koudemiddel hebt, heb je ook te weinig smering in je systeem.
Pas trouwens op met goedkope uv middel toevoegingen. De V.A.G compressoren kunnen hier niet tegen !! De oplosmiddelen in het uv-middel zorgen voor zuigervreters in de pomp.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:
Volkswagen  Polo 9N3  BNM 1.4 Tdi 
Airco is gerepareerd. Bleek een lek in de condensor te zijn. Sissend geluid is weg en koelt weer prima. Kosten vielen nog enigsinds mee (250 euro). Auto heeft wel 3 dagen in de garage gestaan. Helaas kwam ik er thuis achter dat ze een koplamp hebben afgebroken, en niet netjes gekit en niet netjes teruggeplaats...
6ead3eae1e88e749556c376656a28f29.jpg
d6434ceda4396e9934c1fc9db7d804ad.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
 
Volkswagen  Polo 6R GTI  1.4 TSI 210pk 300nm 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!