Schraapveren stuk?

Mijn Polo 6R 1.2 TSI (190.000 km) is na een vakantie in Duitsland (lange stukken 160 rijden) aanzienlijk meer olie gaan verbruiken.

De motor verbruikte daarvoor niet of nauwelijks olie. Wel meende ik af en toe wat (verbrande) olie na een ritje te ruiken. Normaal als ik op vakantie ga dan gooi ik er één keer 0.5 liter bij (ca, 2000 km). Nu moest ik een liter bijvullen op de 2000 km. Bij thuiskomst weer oranje lampje. Ook een beetje koelvloeistof verbruikt (ca. 0.25 liter). Olie gehaald en bijgevuld.

Ik ben nu 600 km verder en heb weer olie bij moeten vullen (totaal 1 liter in 600 km). Ook zag ik dat er bij het achteruit inparkeren een aanzienlijke hoeveelheid olie op het wegdek terecht was gekomen (regenboogkleur op de weg over ca. 4 m2). De koelvloeistof blijft nu op een constant peil.

Iemand enig idee wat dit kan zijn? Als ik zelf over het internet speur dan zie ik veel opmerkingen over schraapveren staan. Dat zou een mogelijke motorrevisie inhouden. Of kan dit gewoon wat simpels zijn?
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 140 pk 
Als je olie ziet liggen, dan moet er wat lekken. Van kapotte schraapveren krijg je geen olielekkage. Ik zou eens beginnen met visuele inspectie in de motorruimte en onder de auto.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI 
Soms zijn dingen heel simpel. Ik gaf bij de dealer aan dat er extreem veel olie wordt verbruikt. De chef werkplaats gaf aan dat het wel een dure operatie kon worden. Uiteindelijk bleek er een plug bij het oliefilter losgekomen te zijn. Dat scheelt een paar knaken vergeleken met een eventuele motorrevisie ivm schraapveren (waar ook aan werd gedacht).
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 140 pk 
Een blauwe waas op water krijg je al met een druppeltje olie. Als je een liter wilt lekken dan heb je een plas waar je U tegen zegt, dan heb je een rijdend milieudelict. De enige manier waarop dit soort hoeveelheden normalerwijs verdwijnen kan is door olieverbruik.

Als het zo spontaan is en je motor is goed onderhouden en heeft goede olie, dan is mijn eerste verdachte de turbo. Met olieschraapveren kan olieverbruik snel toenemen, maar niet zo snel. Als er een dichting in je turbo kapot is, neemt ie ook een goede lading mee in de inlaat! ;)
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk (Vialle LPG - LPdi) 
Hij heeft het in zijn 1e bericht al over verbruiken, als je met dat zelfde verhaal bij een garage kom snap ik dat ze zeggen dat het een duur grapje kan worden.

Al met al fijn dat het zo een simpele fix is,
wel apart dat je nooit een plas olie heb gevonden op de parkeerplaats
Ik heb toen ik naar de garage ging een flinke plas gevonden. Daarvoor niet,
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 140 pk 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!