Schok bij rustig gasgeven na gas los met laag toerental - 1.2TSI 6-bak 77kw

Beste medeforummers

Ik heb een polo 1.2TSI uit mei 2010 met nu 108.000 op de teller. Ik heb de versie met 6-bak. Ik ervaar tegenwoordig een merkwaardig probleem wat zich eigenlijk alleen laat zien bij filerijden.

Als ik een op lage snelheid, zo tussen de 20 en 40 in verzet 2 of 3 rijdt, bij een laag toerental tussen de 1200 en 1500 zo'n beetje, en ik laat mijn gas los omdat mijn voorganger wat vaart mindert, en ik geef daarna weer rustig een beetje gas bij, dan pakt de motor met een schok op. Het voelt alsof er een bepaalde speling in de aandrijflijn aanwezig is. Het lijkt op een een aarzeling waarbij een leegte overwonnen moet worden om vervolgens met een klap op te pakken. Ik bedoel hiermee overigens niet het turbogat, dat is inherent aan het type motor.
Het is vrij moeilijk uit te leggen, je moet het eigenlijk ervaren. Vroeger had de auto dit niet en ik vraag me af wat het kan zijn.

Google levert mij deze mogelijke oorzaken op:

Voorste of achterste motorsteun
Baksteun
Koppeling
Aandrijf assen
Vliegwiel (ik weet niet of mijn motor die heeft)

Ik ben benieuwd of iemand dit herkent en kan herleiden naar een oorzaak en dingen uit het bovenstaande lijstje kan wegstrepen of met nieuwe ideeën kan komen.

Alvast bedankt mensen :)
 
  • Leuk
Waarderingen: David97
Ik heb gelezen dat het ook nog kan zitten in een vervuilde gasklep die klemt en dan losschiet. Eerst dat maar eens laten checken. Voor iedereen die het topic bekeken heeft en erover na heeft gedacht, bedankt! Nuttige toevoegingen zijn natuurlijk altijd welkom :)
 
ik heb ,waneer ik schakel ,en de koppeling laat opkomen een harde bonk in de auto.
nu is de polo 3 weken bij pon geweest ivm deze klacht,kreeg hem gerepareerd terug,maar na 2 maanden was het er weer.
rij er nu nog steeds mee rond,en word met de dag erger
bij de dealer terug geweest en die horen/voelen natuurlijk niets.
dus nu gaat mijn advocaat met vw/pon aan de gang met betrekking tot deze klacht
een goede mede werker bij pon kon mij vertellen,dat de VESNELLINGS BAK STEUN VERROT WAS , hier is dus een nieuwe opgekomen en klacht is er nu weer ook 1.2 tsi
mischien heb je er iets aan

succes met de klacht
 
ik heb ,waneer ik schakel ,en de koppeling laat opkomen een harde bonk in de auto.
nu is de polo 3 weken bij pon geweest ivm deze klacht,kreeg hem gerepareerd terug,maar na 2 maanden was het er weer.
rij er nu nog steeds mee rond,en word met de dag erger
bij de dealer terug geweest en die horen/voelen natuurlijk niets.
dus nu gaat mijn advocaat met vw/pon aan de gang met betrekking tot deze klacht
een goede mede werker bij pon kon mij vertellen,dat de VESNELLINGS BAK STEUN VERROT WAS , hier is dus een nieuwe opgekomen en klacht is er nu weer ook 1.2 tsi
mischien heb je er iets aan

succes met de klacht

Hoi Marco,

bedankt voor je toevoeging! Ik zal het in mijn achterhoofd houden, misschien houdt het verband! Sterkte met de afwikkeling, ik hoop dat ome pon na wat aandringen toch lief voor je is.
 
Ik had dit zelf ook.. En heb het toen gevraagd aan een monteur van vw.. Die vertelde me dat ik in de gaten moest houden welke kmstand de auto dan heeft. Het schijnt zo te zijn dat je polo dat om de zoveel km doet om iets schoon te schokken of zoiets hehe... Beter kan ik het niet uitleggen. Het was ieg niks schokkends .. Ernstigs dus ;)
 
Ik had dit zelf ook.. En heb het toen gevraagd aan een monteur van vw.. Die vertelde me dat ik in de gaten moest houden welke kmstand de auto dan heeft. Het schijnt zo te zijn dat je polo dat om de zoveel km doet om iets schoon te schokken of zoiets hehe... Beter kan ik het niet uitleggen. Het was ieg niks schokkends .. Ernstigs dus ;)
Vermoedelijk bedoelt hij het regenereren van het roetfilter van de 1.2TDI. Ik heb een TSI, daar zit geen roetfilter in dacht ik..
 
Bedankt voor je reactie. Ik heb het vorige week bij de 120.000 beurt aangegeven en de monteur merkte het ook bij het rijden op de parkeerplaats. Nu is er een tijdje terug een bobine vervangen omdat de motor in noodloopsprong en op 3 poten ging lopen. Bobine is toen vervangen, maar dat loste het in de topicstart beschreven probleem niet op. De monteur die het afgelopen onderhoud heeft uitgevoerd constateerde dat er nog een cilinder niet helemaal lekker meedraaide en heeft nogmaals een bobine en bougiekabel vervangen, samen met alle bougies (schijnt elke 60k te moeten). De auto is nu wel wat soepeler en gretiger, maar het genoemde probleem is nog niet 100% weg. Ik ervaar ook dat het erger is met airco aan dan met airco uit. Het blijft wazig, want filerijden is nu geregeld een schokkende ervaring..
 
Ik herken dit probleem, als je rustig in de file je koppeling laat opkomen en dan van het gas af gaat lijkt het wel of je de koppeling laat schieten.... heb het niet altijd maar je bent zeker niet de enige die hier last van heeft.
 
Naar aanleiding van mijn eerder gestarte topic een samenvatting van mijn problemen:

Voertuig:
Volkswagen Polo 1.2 TSI 66kW Handgeschakeld Comfort edition (bouwjaar 2012).

Problemen:
Deze problemen zijn mij met een kilometerstand van 6000 km beginnen op te vallen. Huidige kilometerstand is 23500 km.
1. Tijdens een koude start, wanneer de ‘automatische choke’ de motor regelt, zijn er schokjes te voelen (zeer storend, toerental boven 1000 toeren vanwege choke);
2. Met rijden t/m 1200 toeren is er een kleine schok te voelen bij gas los/ gas geven, dit schijnt een producteigenschap te zijn (niet zeer storend). Bij lage snelheden zijn deze schokken wel extremer dan het hoort;
3. Met rijden van 1200 t/m/ 1500 toeren is er tijdens gas los / gas geven zijn er 3 schokjes snel achter elkaar te voelen welke aanvoelen alsof de motor steeds kantelt (of zoals eerder genoemd alsof je de koppeling laat schieten). Dit komt voor in alle versnellingen en alle snelheden. Het euvel is voornamelijk irritant aanwezig bij filerijden of bij 80 km wegen met rotondes;
4. Wegrijden en overschakelen van 1 naar 2 is regelmatig een schokkende bezigheid, behalve als ik met zeer veel voorzichtigheid koppeling en gas combinatie bedien.
5. Bij het overschakelen in lage versnellingen (1 t/m 3) is er bij het indrukken en loslaten van de koppeling hetzelfde euvel, lichter, voelbaar als punt 3.
6. Bij het inschakelen van de airco wordt het probleem erger.
7. Voor mijn idee is het bij hogere temperaturen sterker aanwezig als bij lage (vermoeden, in de zomer is het extremer aanwezig geweest).

Onderhoud:
Recentelijk heb ik de genoemde problemen bij de dealer aangegeven. Na een rit met de chef werkplaats is de gasklep gereinigd en heeft de motorsoftware een update gekregen. Op dit moment is het probleem iets minder, maar nog steeds irritant aanwezig. Ik heb het vermoeden dat de gasklep op de een of andere manier niet in orde is.

Mogelijke oorzaken:
1. Gasklep (mogelijk zwakke exemplaren)
2. Versnellingsbaksteun (mogelijk zwak punt)
3. Motorsteun(en) (lijkt mij sterk na 4000 of 6000 km)
4. Aandrijving (lijkt mij sterk na 4000 of 6000 km)

Er zijn in dit topic meerdere personen met een of meerdere problemen welke ik beschrijf. Heeft iemand ook last van alle genoemde punten? Of heeft iemand inmiddels meer kennis m.b.t. het schokken? Ikzelf wil morgen mogelijk langs de dealer om aan te geven dat de aanpassingen tijdens onderhoud niet voldoende zijn geweest.
 
Naar aanleiding van mijn eerder gestarte topic een samenvatting van mijn problemen:

Voertuig:
Volkswagen Polo 1.2 TSI 66kW Handgeschakeld Comfort edition (bouwjaar 2012).

Problemen:
Deze problemen zijn mij met een kilometerstand van 6000 km beginnen op te vallen. Huidige kilometerstand is 23500 km.
1. Tijdens een koude start, wanneer de ‘automatische choke’ de motor regelt, zijn er schokjes te voelen (zeer storend, toerental boven 1000 toeren vanwege choke);
2. Met rijden t/m 1200 toeren is er een kleine schok te voelen bij gas los/ gas geven, dit schijnt een producteigenschap te zijn (niet zeer storend). Bij lage snelheden zijn deze schokken wel extremer dan het hoort;
3. Met rijden van 1200 t/m/ 1500 toeren is er tijdens gas los / gas geven zijn er 3 schokjes snel achter elkaar te voelen welke aanvoelen alsof de motor steeds kantelt (of zoals eerder genoemd alsof je de koppeling laat schieten). Dit komt voor in alle versnellingen en alle snelheden. Het euvel is voornamelijk irritant aanwezig bij filerijden of bij 80 km wegen met rotondes;
4. Wegrijden en overschakelen van 1 naar 2 is regelmatig een schokkende bezigheid, behalve als ik met zeer veel voorzichtigheid koppeling en gas combinatie bedien.
5. Bij het overschakelen in lage versnellingen (1 t/m 3) is er bij het indrukken en loslaten van de koppeling hetzelfde euvel, lichter, voelbaar als punt 3.
6. Bij het inschakelen van de airco wordt het probleem erger.
7. Voor mijn idee is het bij hogere temperaturen sterker aanwezig als bij lage (vermoeden, in de zomer is het extremer aanwezig geweest).

Onderhoud:
Recentelijk heb ik de genoemde problemen bij de dealer aangegeven. Na een rit met de chef werkplaats is de gasklep gereinigd en heeft de motorsoftware een update gekregen. Op dit moment is het probleem iets minder, maar nog steeds irritant aanwezig. Ik heb het vermoeden dat de gasklep op de een of andere manier niet in orde is.

Mogelijke oorzaken:
1. Gasklep (mogelijk zwakke exemplaren)
2. Versnellingsbaksteun (mogelijk zwak punt)
3. Motorsteun(en) (lijkt mij sterk na 4000 of 6000 km)
4. Aandrijving (lijkt mij sterk na 4000 of 6000 km)

Er zijn in dit topic meerdere personen met een of meerdere problemen welke ik beschrijf. Heeft iemand ook last van alle genoemde punten? Of heeft iemand inmiddels meer kennis m.b.t. het schokken? Ikzelf wil morgen mogelijk langs de dealer om aan te geven dat de aanpassingen tijdens onderhoud niet voldoende zijn geweest.
Hoi Mick, punt 3 is bekend bij mij. Had ik in het begin ook. Is bij mij opgelost nadat er een softwareupdate is toegepast. Is inderdaad zeer irritant. 4 herken ik ook, vermoedelijk komt dat omdat de 1 zeer kort is en er snel opgeschakeld moet worden. Volgens mij gewoon inherent aan de bakverhoudingen en inderdaad, zoals je beschrijft alleen met veel beleid te voorkomen.
 
Ik ervaar hetzelfde probleem. Ik rij zelf een 1.6 TDI. Bij mij is het begonnen na het chippen bij JD...Bovendien merk ik ook dat bij het terugschakelen van 3 naar 2 het lijkt of de koppeling niet lekker aanpakt...

Ben heel benieuwd wat dit kan zijn, want is soms echt heel irritant.

Gr
 
Ik ervaar hetzelfde probleem. Ik rij zelf een 1.6 TDI. Bij mij is het begonnen na het chippen bij JD...Bovendien merk ik ook dat bij het terugschakelen van 3 naar 2 het lijkt of de koppeling niet lekker aanpakt...

Ben heel benieuwd wat dit kan zijn, want is soms echt heel irritant.

Gr

Ik zou ze een mailtje sturen als het is begonnen nadat je hem hebt gechipt.
 
Ben er al eens mee terug geweest, van 140 naar 105pk maar heeft niet veel uitgehaald.. Het is moeilijk te beschrijven maar als je terugschakelt terwijl je nog hogere toeren maakt pakt de koppeling goed aan maar als je lagere toeren maakt moet je gas bijgeven om op te vangen.
 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!