RNS315 upgraden naar RNS315 DAB

FFA

Premium lid
1,494
2
965
153
Goedemorgen,

In mijn 6R zit nu een 'normale' RNS315 zonder DAB. Nu wil ik deze graag upgraden naar de versie met DAB.

Ik weet inmiddels dat hiervoor de antenneversterker in de achterklep moet worden vervangen door bijv. deze https://ebay.us/ihFeTa en dat de zwarte kabel naar voren moet worden getrokken en dan aangesloten moet worden op de nieuw aan te schaffen headunit.
Hierna dient DAB te worden geactiveerd d.m.v. VCDS,

Nou zijn mijn vragen:
  • Is volgens jullie deze upgrade het geld waard?
  • Hoeveel zenders zou ik moeten ontvangen via DAB?
  • Wat zou, bij verkoop, mijn huidige RNS315 nog kunnen opbrengen?
  • Als ik nu BT heb, behoud ik dit dan ook of zit het in de headunit zelf en dien ik dan ook een headunit met BT te kopen? (Ik heb wel die oerlelijke houder voor een BT touch adapter op m'n dashboard zitten)
  • Zie ik dingen over het hoofd qua aansluiten, activatie ed.?
Alvast bedankt voor jullie adviezen en reacties!
 
Laatst bewerkt:
VW  Polo 6R  1.4 BlueGT DSG 
Ik heb een 315 gekocht met al dab en bt ingebouwd. Ali antenne gekocht. Ingebouwd. Je hebt veel zenders. Maar of het echt meerwaarde heeft. Nee. Tunnnel ontvangst weg. Het is leuk om het als extra te hebben maar zou het zelf nooit laten inbouwen. Mij koste de antenne 7 euro. Luister eigenlijk altijd fm. Aanmelden met vcds hoefde niet. Was al geprogrammeerd
 
Volkwagen  E golf 2018  136 pk 
Ik heb een 315 gekocht met al dab en bt ingebouwd. Ali antenne gekocht. Ingebouwd. Je hebt veel zenders. Maar of het echt meerwaarde heeft. Nee. Tunnnel ontvangst weg. Het is leuk om het als extra te hebben maar zou het zelf nooit laten inbouwen. Mij koste de antenne 7 euro. Luister eigenlijk altijd fm. Aanmelden met vcds hoefde niet. Was al geprogrammeerd

Wat was jij ongeveer kwijt voor de headunit?
Kan het zijn dat je in de tunnel het ontvangst kwijt bent door de Alitenne? Big Grin
 
VW  Polo 6R  1.4 BlueGT DSG 
Is volgens jullie deze upgrade het geld waard?
naar mijn mening absoluut niet.. aangezien ik toch nooit radio luister, spotify is the way to go.. en als je toch radio wilt luisteren kan je via bt naar radio apps luisteren (heb je toch een soort van DAB)

Hoeveel zenders zou ik moeten ontvangen via DAB?

https://digitalradio.nl/

Wat zou, bij verkoop, mijn huidige RNS315 nog kunnen opbrengen?
moeilijk te zeggen aangezien er geen BT op zit volgensmij, check onder je passagiersstoel zit daar zo'n ding?

Als ik nu BT heb, behoud ik dit dan ook of zit het in de headunit zelf en dien ik dan ook een headunit met BT te kopen? (Ik heb wel die oerlelijke houder voor een BT touch adapter op m'n dashboard zitten)
lijkt mij het makkelijkst dan ja

Zie ik dingen over het hoofd qua aansluiten, activatie ed.?
de antenne kan ook op je voorruit worden gevestigd scheelt tijd ivm inbouw

- geeft het meerwaarde aan je auto bij evt verkoop?
nee
 
Volkswagen  Polo  6R 1.4 FSI 
Precies dit, je kan beter radio app downloaden en die over de Bluetooth gooien. Scheelt je zo'n dure unit en bovendien luister ik toch vaker Spotify dan radio.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI R-Line vlotte tractor by APTuning 
Ik heb zo'n dab+ module via usb 'gemonteerd'. Antenne op de vooruit plakken en klaar. Gaat gewoon via de mdi poort in je dashboard kastje.
ik was geloof ik 180 euro kwijt. Ik ben er erg blij mee. Ontvangst fm in regio den haag is echt matig. Met dab+ is het echt top. Ook in de meeste tunnels buffert íe genoeg om geen ontvangst te verliezen. ik heb een module van Dension.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2tsi 105pk 
Op mijn Polo AW zit ook DAB. In tunnels geen last en zelfs parkeergarages blijft hij doortetteren. Of ik het waard zou vinden om achteraf in te bouwen? Neuh. Als ik behoefte zou hebben een digitale radio en ik heb geen DAB dan download ik wel TuneIn.
 
Volkswagen  Polo  1.6 TDi 
Ik heb zo'n dab+ module via usb 'gemonteerd'. Antenne op de vooruit plakken en klaar. Gaat gewoon via de mdi poort in je dashboard kastje.
ik was geloof ik 180 euro kwijt. Ik ben er erg blij mee. Ontvangst fm in regio den haag is echt matig. Met dab+ is het echt top. Ook in de meeste tunnels buffert íe genoeg om geen ontvangst te verliezen. ik heb een module van Dension.

Goeie oplossing dit!
Alleen is die antenne naar mijn mening, spuuglelijk
 
VW  Polo 6R  1.4 BlueGT DSG 
Haha. Ja die mening deel ik wel! Ik heb ook gekeken naar een mooie haaienvin antenne met alles er in inclusief dab+. Maar die krengen zijn best wel kostbaar. Dus vuur nu maar even zo.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2tsi 105pk 
Deze aanpassing had ik op het oog voor als ik de RNS315 zou omwisselen maar denk dat de kabel ook wel op de Dension moet passen.
Hierdoor gewoon ontvangst via de dakantenne en niks lelijks in het zicht:

Antennenadapter DAB PLAY DAB SMB (f) VW Antennenverstärker CSäule 6,5m Kabel
https://ebay.us/pvqZfg
 
VW  Polo 6R  1.4 BlueGT DSG 
Ik waarschuw je alvast, mijn DAB ontvanger springt echt vaak over in DH. Altijd op dezelfde stukken in DH. Middenweg wanneer je van de turbo rotonde afkomt bijvoorbeeld. Dan schakelt hij naar FM omdat hij daar wel ontvangst heeft volgens mij, maarja daarna weer bereik dus schakelt hij weer terug naar DAB. Zo zijn er veel stukken in DH waar hij dat doet. Mocht je er geen last van hebben, let me know!
 
Ik heb top dusver top ontvangt in den haag. Nog geen enkele keer weggevallen. Alleen in de parkeergarage vind ie t lastig.

Ik had juist veel geklooi met de fm ontvangst. Dat viel juist overal weg, of met heel matige geluidskwaliteit.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2tsi 105pk 
Ik heb zo'n dab+ module via usb 'gemonteerd'. Antenne op de vooruit plakken en klaar. Gaat gewoon via de mdi poort in je dashboard kastje.
ik was geloof ik 180 euro kwijt. Ik ben er erg blij mee. Ontvangst fm in regio den haag is echt matig. Met dab+ is het echt top. Ook in de meeste tunnels buffert íe genoeg om geen ontvangst te verliezen. ik heb een module van Dension.

Guus, heb jij de usb-kabel van de Dension op een MDI>USB kabel aangesloten?
mdi-usb.jpg
 
VW  Polo 6R  1.4 BlueGT DSG 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!