Renze meld zich aan

Goedemorgen allen =)

Ik ben sinds zaterdag 18 mei de trots eigenaar van een Polo Steilheck uit 1982.
Mijn naam is Renze, 30 jaar en woonachtig in het mooie Almelo. Geboren en getogen westerling, inmiddels al 2,5 jaar importtukker. Dolgelukkig hier.

Sinds afgelopen zaterdag ben ik dus de eigenaar van een Polo, en dat ging als volgt:

Je kent het wel. Het is vrijdag, je hebt niets te doen, dus je bladert wat door marktplaats. Aangezien ik mijn huidige auto wel zat ben (Fiat Cinquecento 1200 'Abarth' editie) keek ik bij de auto's.

En jawel, daar stond ze dan.
Nt3omWN.jpg


NLIFVen.jpg


En voor die prjis MOEST ik gewoon gaan kijken. Ik had natuurlijk van te voren gebeld, want voor €400 euro verwacht je een roestbak. De beste man zegt dat het niet zo is, maar hij is geverfd met de roller. En hij is wat rommelig.
Ik ben wezen kijken en jawel, het is redelijk net ding. Bijzonder weinig roest op de koets. Wel de nodige puntjes die opgelost moeten worden, maar wat een fijne wagen om in te rijden! (Ik heb een voorliefde voor oude auto's. Het nieuwe vanaf 1990 en jonger spreekt me gewoon minder aan).
Uiteindelijk mocht ik hem voor €350 meenemen.

En dan is het zover, de spannende rit naar huis. Houdt de auto dit vol...

Nou de auto heeft het prima gedaan. Gekke ding rijdt prima 130 op de snelweg. Ligt als een huis op de weg.

Helaas kwam er op de N weg van een tegemoetkomende vrachtwagen iets opvliegen...
VnMLXyK.jpg

:(

Gelukkig heb ik glasverzekering!

Wat is mijn plan voor de auto?
Rijdend houden. Bijhouden. Absoluut niet strippen en in originele staat brengen.
De auto is wonderbaarlijk goed onderhouden. Dit zie je aan nieuwe schokbrekers achter, nieuwe rotorkap en bougiekabels en nieuwe banden. Stukje mazzel denk ik ook.
Het ding stinkt alleen enorm naar benzine.
Gelukkig ben ik handig :mrgreen:

Groetjes en een fijne dag!

Renze
 
Volkswagen  Polo Steilheck  1.05 
Heel apart ding! Leuk om te zien. Veel plezier ermee Renze! Even wat anders dan een AW :)
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk - 130pk / Insta: @peppergrey6air 
Welkom en veel leesplezier, gefeliciteerd met deze mooie aanwinst.
Zeker leuk om te zien dat deze wat oudere Polo er nog zo goed bij staat :).
 
Volvo  -  - 
  • Leuk
Waarderingen: HoMi
ik vind oudere auto's ook wel vet, echter is de infotainment altijd zo kut, om er nou gelijk weer een hele disco aftermarket multimedia set in te doen is ook zo gaar..
 
Volkswagen  Polo  6R 1.4 FSI 
  • Leuk
Waarderingen: VM407
Bedankt allen =)

Welkom en veel leesplezier, gefeliciteerd met deze mooie aanwinst.
Zeker leuk om te zien dat deze wat oudere Polo er nog zo goed bij staat :).

Dank! Ik ben zeer blij een jaren 80 auto weer te hebben. Mijn 2e auto was een Suzuki Swift uit 1988 met 4 elektrische ramen en elektrische spiegels (jaja!).
Helaas heb ik deze november 2017 over de kop geworpen =( De les die ik hieruit geleerd heb is: bespaar niet op je banden.

ik vind oudere auto's ook wel vet, echter is de infotainment altijd zo kut, om er nou gelijk weer een hele disco aftermarket multimedia set in te doen is ook zo gaar..

Dat is ook niets inderdaad. Er komt wel een radio in, maar iets simpels met AUX. Geen TFT 19" display apparaat ofzo.

Welkom Renze! Wat zijn je plannen met de auto? Heb je ook n foto van binnen?

De plannen met de auto zijn heel simpel: houdt het rijdend. De basis is redelijk goed. Roest is weinig aanwezig, tot mijn grote verbazing toen ik de auto ging bekijken. De kokers zijn hard, 1 stuk rechtsachter verdient wel de aandacht, maar ik heb een lasapparaat. Dus dat komt wel goed.
De lak is... aanwezig. Hij is op een gegeven moment rood gerold. Gerold ja.
We (mijn partner en ik) willen er wel iets aan doen. Het plan is nu een confederate flag op het dak en 01 op de zijkanten.
Of schedels.
Mijn partner is van de country, ik ben van de metal. Ja ja keuzes keuzes. We zien wel.
De bekende mankementen op het moment zijn:
- Er zit teveel olie op. De olie is zo zwart als mijn ziel, dus die mag ook hoognodig vervangen worden.
- Koelvloeistof is meer water dan koelvloeistof.
- Ster in voorruit dankzij tegemoetkomende vrachtwagen. Jammer, maar moet vervangen worden.
- Lekke band. Deze lekt op maar liefst 7 punten langs de velgrand.
- Er zitten de verkeerde banden op. Er horen 155/70's onder, er liggen 145/75 onder. Op zich moet dat goed gaan, maar de velgrand steekt uit van de band. Stoehr. Morgen even langs de garage.
- Het hele dashboard doet het het niet, met uitzondering van de toerenteller, accu lampje en knipperlicht lampje. (Dat klopt, ik heb nu geen benzine meter, temp meter en kilometer-meter ;) ) De unit is ook uit een GTI versie. Nieuwe is als het goed is onderweg. Vandaag kwam ik erachter dat de kabel ook waarschijnlijk gebroken is. Mal sehen.
- Lichtknop doet alleen maar uit en stadslicht. Nieuwe is als het goed is onderweg.
- Interieur meurt naar de benzine. Kennelijk vond de vorige eigenaar het handig de overloop van de benzinetank binnen te hangen. Deze hangt inmiddels goed aan de buitenkant en de benzine lucht is duidelijk afgenomen maar ik denk dat er wat in de achterbank is gelopen/getrokken.
- De reflector van de lamp rechts achter mist een lipje waardoor ik deze noodgedwongen met ductape moest vastmaken. Hier moet ik even een lipje op beunen.
- De mistlampen zijn kapot. 1 is gebarsten en 1 bevat vocht. Ze branden beiden wel. Bij groot licht that is.
- Parafan bestaat uit 2/3e uit vuilniszakken.
- Roest wegwerken. Onder andere onder de achterbumper bij de uitlaat, accubak, binnenzijde zag ik ook wat roest boven de achterwielen.
- Er ligt water in de kofferbak.
- Ik mis een hoedenplank.
- Van de deurkaart links laat het 'leer' los. Er missen ook delen
- Er zijn bakken aan de deurkaarten geschroefd die overduidelijk niet origineel zijn maar wel functioneel. Twijfel.
- De asbak is vol.

Ik kan zien dat er wel voor de auto gezorgd is. Hij (zij?) bevat namelijk nieuwe schokdempers achter, nieuwe rotor, rotorkap en bougiekabels. Banden zijn ook nieuw. Beetje mazzel mag dan ook wel weer lijkt me.

Oja, foto's:

2ojTm4a.jpg


cPQqqHv.jpg


mFGINIj.jpg


p2eQbfU.jpg


syMjVc9.jpg



Positief nieuws:
Ik kreeg de wagen met een nagenoeg volle tank. Het ding start goed, rijdt heerlijk comfortabel, schakelt vloeiend en kan nog goed meekomen met het verkeer van vandaag, ondanks de 1 liter en 4 versnellingen. Ik reed vandaag zelfs een Polo 1.2 uit 2006 eruit! Misschien kwam dat doordat die muts te druk was met haar telefoon, maar daar ga ik niet vanuit.

Groetjes!
 
Volkswagen  Polo Steilheck  1.05 
  • Leuk
Waarderingen: kawazxr en Jay511
Vandaag al het eea gedaan. Klepdeksel verwijdert. Alleen om er achter te komen dat de originele pakking aluminium nopjes bevat voor goede afstand.

En er valt me er 1tje weg, links op de bovenste hoek bij de distributie. Shit. En nu komt t zoeken. Ai hopelijk vind ik hem!

In de kop lag hij niet, dacht ik, want hij viel al blikkerig naar beneden. Toch maar even doorgetast. Niet gevonden.
Distributie kap verwijdert en gelukkig zag hem liggen tussen de riem. Pfoe!

De kleppen klinken alleen als een knikkerbaan. Hoe kan ik die stellen?

Nokkenas zag er keurig uit trouwens. Geen ingelopen nokken! Wel een uitlaatklep die open blijft staan.

Dus: hoe stel ik de kleppen?
 
Volkswagen  Polo Steilheck  1.05 
Welkom! Leuk dat we wederom een Polo van een oude generatie mogen verwelkomen :)

Stuur eens een foto van je motor met de kleppendeksel er af, dan kan ik even kijken hoe je deze stelt.. succes met dit leuke project! Nu in de foto's van de binnenkant zie ga ik toch zeggen; zonde dat ze hem rood hebben gerold :(

Bedankt Johan =) Jammer dat het dekseltje er inmiddels weer op zit en vanmiddag gaat hij weer los om de pakking te plaatsen. Hopelijk is deze vanmiddag te regelen. Gelukkig ken ik goede winkel.
Helaas nog geen foto, zal deze vanmiddag even maken =) Ondertussen vraag ik het wel even na in het techniek gedeelte.

Wat betreft de rode kleur: absoluut. Ach. Wie weet. Ik heb nog wel eens een dolle bui. Zaterdag eerst de ruit laten vervangen.

Ik kan je wel even een beschrijving geven over hoe het eruit ziet onder het kleppendeksel, wellicht kan ik dan vanavond nog even aan de gang.
Als je voor de auto staat:
Nokkenas ligt achterin de kop, voorin zitten een soort bladveertjes die de kleppen lijken aan de duwen.
Het kleppendeksel duwt een olieleiding aan die volgens mij de glijlagers smeert.

En anders komt er vanavond gewoon een foto!
 
Volkswagen  Polo Steilheck  1.05 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!