Catunambu

Bekend lid
1,525
752
133
het betreft geen Polo maar een oude Fiat Seicento.

auto welliswaar gekocht voor 50.000 centen, maar dit betekend niet dat de auto niet moet voldoen aan de veiligheids eisen.
Recent is de wagen APK goed gekeurd zonder noemenswaardige opmerkingen/problemen (Zelfs de remtest was goed).

Nu word deze auto niet bepaald behandeld als een opritprinces maar eerder als een zandpadridder.
Voor die 50.000centen heb ik een heleboel auto gekocht:
- dakraam (bucketlist item) die lek is (nog een bucketlist item)
- stuurwiel met een luchtzak
- vele extra's in de lak (lees: deuken, krassen en roest)
- extraatje in het chassis (ex schade auto die niet helemaal jovel gefixed is)
- geluiden uit de versnellingsbak die zelfs een Bang&Olufsen installatie niet kan weergeven (bak vervangen)
- Ventilatiegat in de bodemplaat (geen probleem voor APK)
- Karakteristieke motor (lees: olie "zweterij")
- 3/4 tank cross-sap.

Voor die 50.000 centen doe ik niet moeilijk en heb de auto zonder gezeur en proefrit mee genomen. DE eerste 2-3km viel mij meteen op dat de auto werkelijk voortreffelijk reed (daadwerkelijk REED). Maar inmiddels 4 tankbeurten, 20 zandpaden en de afsluitdijk verder is de auto na een woeste survival over 3km lang zandpaden in eens scheef gaan remmen... En niet en klein beetje scheef, nee, gevaarlijk scheef. Bij een botte remactie stuurt de auto onverwachts de berm in alsof er iemand flink aan t stuur trekt.

al gecontroleerd:
- voorremmen: links voor blokken verglaast en de remklauw kwam niet lekker terug -> gangbaar gemaakt en de blokken opgeschuurd
- Voorrem links loopt enigszins aan tov rechts (niet schokkend en ruim binnen de marges voor APK)
- achterremmen: remvoering rechtsachter verder versleten dan linksachter -> gangbaar gemaakt en opgesteld
- achterremmen lopen niet aan.
- remolie: voldoende
- remleidingen: in goede staat (ooit eens gehad dat ergens een remleiding geknikt zat, maar hier niet het geval)
- wielophaning: geen spelingen en alles in lood en recht
- Motorolie: voldoende. gebasseerd op de hoeveelheid aan de buitenkant van het blok
- bandenspanning: voldoende
- Topsnelheid: 145 met ruitenwisser, lampen en aanjager aan; 165 zonder ruitenwisser, lampen en aanjager aan.
- versnellingsbak: Diffrentieel functioneerd zonder overtollige weerstand. Maakt wel een tikkend geluid bij het afremmen op de motor in de 2e versnelling (alles beter dan het oerwoud aan geluiden uit de versnellingsbak die onder de auto zat bij aankoop).

Is er iemand die mij een bepaalde richting in kan sturen naar waar ik moet kijken/wat ik kan controleren? binnenkort gaat de auto even op de remtestbank om exact te zien in welk wiel het spaak loopt.
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Leuk
Waarderingen: Brent Verhaegen
Uit het verhaal denk ik dat ie naar rechts trekt, de berm in. Hoewel links iets wat aanloopt...
En dat is juist wat mij een beetje in de war brengt hij trekt rechts de berm in inderdaad
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Nou! de resultaten zijn binnen van de remtestbank:

trom geroffel

nog meer trom geroffel

ook nog even de bekken erbij

en de bas

oke, goed, het hele orkest:

Bij hard remmen:
7% remverschil op de vooras
10% remverschil op de achteras

Bij zacht remmen (minimale waardes testbank:
12% remverschil op de vooras
12% remverschil op de achteras

Persoonlijk kijk ik van deze resultaten niet op, mijn Golf 3 Cabrio had 25% remverschil op de achteras en iets van 14-15% op de vooras en remde zo recht als een kogel. Waarom zou mn Fiasco dan met 12% remverschil zo scheef als een krab moeten remmen?

Conclusie:
Welkom bij Fiat, Waar GEEN probleem juist het probleem is:confused:

Volgende stap:
- Draagarmen controleren
- nieuwe blokken en schijven voor
- nieuwe remschoenen achter
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  • Haha
Waarderingen: Sal
is onze volgende verdachte.
Laat ik zo zeggen: het stuur staat nog even scheef als tijdens de aankoop. bij aankoop remde het hok wel recht
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
Welke zijde is verglaasd? Opschuren hiervan werkt meestal niet, als het materiaal (zowel schijven die heet zijn geweest en verglaasde blokken) eenmaal zijn aangetast blijft er niets over dan vervangen.

Ik zou voor die paar euro op remschijf-vrijdag bij autodoc met 50% korting een set nieuwe aanschaffen.

Als je verder zeker weet dat de klauwen goed blijven zou ik daar niets mee doen nog.

Waar ik ook even op zou letten zijn je remslangen als deze bij 1 zijde bijvoorbeeld opzwellen tijdens het remmen krijg je ook meer verschil.

je uitlijning is ook vrij cruciaal wel, een rondje uitlijnen zou ik dan ook adviseren en meteen even je ophanging en stuurinrichting (laten) controleren
 
bedankt voor de tips! ik ga hier even achteraan!
 
Volkswagen  Polo 6R 1.2TDI 95PK (SOLD)| Slowda Fabia 1.0MPI 75pk (fullsize familiebak)| Skoda Fabia 1.2TSI 86pk|  Volkswagen Kever 1970 1600i 46pk 83Nm 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!