Recall motorbesturingsysteem.

Hi leden,

Ik heb een sterretje in mn ruit. Omdat ik verzekerd ben bij VW Financial services, wordt dot via WA+ gedaan.

Een nadeel aan deze verzekeraar is dat je per sé naar een VW garage moet.

OP de werkbon stond natuurlijk het sterretje én een recall voor het motor besturingssysteem.

Ik heb geen vertrouwen in VW, aangezien ze met de EGR update mijn egrklep naar de mallemoeren hebben geholpen.


Ik zal straks even plaatsen wat er in de recall stond.
Graag zou ik jullie advies willen horen hierover. Wat is het precies en doen of niet? - ik heb een stage 1 chiptune gehad. Verlies ik die dan?

Tot straks.
 
Volkswagen  Golf 8 GTE  1.4 TSI 
oke, voor we beginnen, op basis van wat zou er met je update door VW je egr klep kapot gemaakt moeten zijn?
of was het gewoon zo dat die klep er al 2 ton in zit en die toen toevallig stuk is gegaan en je hun maar de schuld er van geeft?

kom al jaren bij VW niets aan het handje
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
Jij bent de eigenaar, ik zou expliciet noemen dat je de recall niet wilt laten uitvoeren. Grote kans dat de chiptuning er dan af gaat, afhankelijk wat er overschreven zal worden. Dat zou je vooraf kunnen informeren. Ik had bij mijn Polo op de OBD stekker, schilderstape en een briefje overheen geplakt, dat die niet overschreven mocht worden. Duidelijker kan je niet zijn.
 
Laatst bewerkt:
Seat  Arona 2020  1.0 TSI 115PK DSG 
oke, voor we beginnen, op basis van wat zou er met je update door VW je egr klep kapot gemaakt moeten zijn?
of was het gewoon zo dat die klep er al 2 ton in zit en die toen toevallig stuk is gegaan en je hun maar de schuld er van geeft?

kom al jaren bij VW niets aan het handje
Mag iemand ergens een afwijkende mening of gevoel bij hebben? De ene VW is de andere niet.... toch? Ik kom al jaren bij Kwikfit prima zaak! ;)
 
Seat  Arona 2020  1.0 TSI 115PK DSG 
Mag iemand ergens een mening of gevoel bij hebben? De ene VW is de andere niet.... toch? Ik kom al jaren bij Kwikfit prima zaak! ;)
daarom vraag ik ook op basis van welke info ze die EGR klep gesloopt zouden moeten hebben. en als dat al zo is neem ik aan dat je er uit komt met een dealer als dit het geval is.
zeker als je alles bij VW zelf hebt lopen
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
  • Leuk
Waarderingen: Sal
daarom vraag ik ook op basis van welke info ze die EGR klep gesloopt zouden moeten hebben. en als dat al zo is neem ik aan dat je er uit komt met een dealer als dit het geval is.
zeker als je alles bij VW zelf hebt lopen
Denk wel dat het een belangrijk verschil is, wat ervaringen betreft met een dealer, of je met een 1.2 TDI (gezien de historie met deze motor), of jouw ervaringen met een Polo AW GTI. Ik kom met de Arona 2019 leasebak van mijn werkgever ook altijd bij dealer, ook ik kan je vertellen, alles top en goedkoop! Stick Out Tongue
 
Seat  Arona 2020  1.0 TSI 115PK DSG 
oke, voor we beginnen, op basis van wat zou er met je update door VW je egr klep kapot gemaakt moeten zijn?
of was het gewoon zo dat die klep er al 2 ton in zit en die toen toevallig stuk is gegaan en je hun maar de schuld er van geeft?

kom al jaren bij VW niets aan het handje
Vw polo egr defect after factory update. Heeeel veel gevallen! Zou mega toevallig zijn als het niet door de uodate komt. Is bij kassa ook een TV artikel geweest. Op basis daarvan dus. :)
 
Volkswagen  Golf 8 GTE  1.4 TSI 
Jij bent de eigenaar, ik zou expliciet noemen dat je de recall niet wilt laten uitvoeren. Grote kans dat de chiptuning er dan af gaat, afhankelijk wat er overschreven zal worden. Dat zou je vooraf kunnen informeren. Ik had bij mijn Polo op de OBD stekker, schilderstape en een briefje overheen geplakt, dat die niet overschreven mocht worden. Duidelijker kan je niet zijn.
De vorige keer is zeker de performance er af gegaan. Egr defect volgde snel erna;

Turbodruk wordt verlaagd, de auto kwam niet meer vooruit.

Ik ben van 0.1 bar(!) turbodruk naar +-1 bar gegaan met de chiptune. Dit werkt goed.
Mijn tuner keek me verbaasd aan. Hij vroeg zoch of of de meter niet defect is. Hahah.

Ik vertelde hem erna over wat de auto eerst deed en niet meer deed na de update: optrekken.
 
Volkswagen  Golf 8 GTE  1.4 TSI 
Ik ben zeker dat ze weer de dieselschandaal-undo wilden programeren. Dan ben je idd je chiptune kwijt. ;)
 

Bijlagen

  • Screenshot_20230220_142343_Chrome.png
    Screenshot_20230220_142343_Chrome.png
    377.9 KB · Weergaven: 25
  • Screenshot_20230220_142348_Chrome.png
    Screenshot_20230220_142348_Chrome.png
    461.3 KB · Weergaven: 25
  • 20230220_134306 (1).jpg
    20230220_134306 (1).jpg
    403 KB · Weergaven: 25
Volkswagen  Golf 8 GTE  1.4 TSI 
aha je EGR klep ging dus niet meteen defect, hoe hebben ze dat opgelost bij de dealer dan? gezien het bekend zou zijn en Kassa er ook een artikel over heeft gedaan.
Dan neem ik aan dat je terug bent gegaan met deze uitleg.
en dat er netjes een nieuwe op is gezet.
 
Volkswagen  Polo AW  2.0 GTI 
Oke even voor de goede orde. Je hebt het over een auto ruit. Een ruit. Wat kan er mis gaan denk ik dan? Dan laat je de recall lekker ergens anders doen.

Even voor mij; op het moment dat mijn auto een nieuwe APK + grote beurt krijgt en er foutcodes worden uitgelezen. Kan het dan zijn dat ze ongevraagd updates doen en dus al mijn codings + chiptuning verdwijnen?
 
Volkswagen  Polo 6C 2017  1.0 TSI 140pk (stage1) BlueMotion blue_polo.6c on Instagram 
Dus dan is het zaak het goed door te geven dat ik geen ECU en systeemupdates wil hebben?
Zijn er uberhaupt updates voor de 6C?
 
Volkswagen  Polo 6C 2017  1.0 TSI 140pk (stage1) BlueMotion blue_polo.6c on Instagram 
Als je meld dat je geen update wilt ivm tuning dan melden ze je auto af op de recall.
Je kan ook je tuner bellen en vragen of ze de tuning er terug op willen zetten, sommige tuners hebben een soort garantie mocht de update de tuning wissen.

Wel ben ik benieuwd wat de update is, als het zorgt dat er iets niet kapot gaat is het zonde als je het niet doet
 
Als je meld dat je geen update wilt ivm tuning dan melden ze je auto af op de recall.
Je kan ook je tuner bellen en vragen of ze de tuning er terug op willen zetten, sommige tuners hebben een soort garantie mocht de update de tuning wissen.

Wel ben ik benieuwd wat de update is, als het zorgt dat er iets niet kapot gaat is het zonde als je het niet doet
Wat ze doen; ze zorgen ervoor dat je verbranding met minder zuurstof gaat, dus minder turbodruk en meer EGR. Alleen maar om de stikstof uitstoot enorm terug te dringen.. precies na deze update zijn bij vele de EGR stuk gegaan. Reparatie heeft ons 600eu gekost. Mn collega heeft ook een 6R. Hij heeft de egr uitgeschreven en een blindplaatje gemonteerd. Hij meent dat hij geen rotzooi terug de motor in wil hebben.

Oke even voor de goede orde. Je hebt het over een auto ruit. Een ruit. Wat kan er mis gaan denk ik dan? Dan laat je de recall lekker ergens anders doen.

Even voor mij; op het moment dat mijn auto een nieuwe APK + grote beurt krijgt en er foutcodes worden uitgelezen. Kan het dan zijn dat ze ongevraagd updates doen en dus al mijn codings + chiptuning verdwijnen?
Zo'n recall gaat via de VW dealer zegmaar. Zij sluiten de laptop aan en doen je ECU overschrijven met hun "anti-sjoemel-software". Dat veroorzaakt een egr defect. In principe; als je auto lekker loopt: doe deze update zeker niet! Hij gaat er slechter van lopen.
aha je EGR klep ging dus niet meteen defect, hoe hebben ze dat opgelost bij de dealer dan? gezien het bekend zou zijn en Kassa er ook een artikel over heeft gedaan.
Dan neem ik aan dat je terug bent gegaan met deze uitleg.
en dat er netjes een nieuwe op is gezet.
Nee. Het is een wellus nietus verhaal. Ze zijn ons nog zo'n 600eu schuldig. Zekers te weten.


 
Volkswagen  Golf 8 GTE  1.4 TSI 
  • Leuk
Waarderingen: Sal
Wat ze doen; ze zorgen ervoor dat je verbranding met minder zuurstof gaat, dus minder turbodruk en meer EGR. Alleen maar om de stikstof uitstoot enorm terug te dringen.. precies na deze update zijn bij vele de EGR stuk gegaan. Reparatie heeft ons 600eu gekost. Mn collega heeft ook een 6R. Hij heeft de egr uitgeschreven en een blindplaatje gemonteerd. Hij meent dat hij geen rotzooi terug de motor in wil hebben.


Zo'n recall gaat via de VW dealer zegmaar. Zij sluiten de laptop aan en doen je ECU overschrijven met hun "anti-sjoemel-software". Dat veroorzaakt een egr defect. In principe; als je auto lekker loopt: doe deze update zeker niet! Hij gaat er slechter van lopen.

Nee. Het is een wellus nietus verhaal. Ze zijn ons nog zo'n 600eu schuldig. Zekers te weten.


Nou, dan doe je de recall toch niet, of wordt je min of meer gedwongen om het te doen?
 
Volkswagen  Polo 6C 2017  1.0 TSI 140pk (stage1) BlueMotion blue_polo.6c on Instagram 
Nou, dan doe je de recall toch niet, of wordt je min of meer gedwongen om het te doen?
Ik sluit niet uit dat de dealer er belang bij heeft om de recall uit te voeren, op basis van gemaakte afspraken met de importeur/overheid. Dat je aangeeft dat je het niet wilt laten doen, en achteraf heeft de monteur het over het hoofd gezien op de opdrachtbon. Daarom had ik mijn OBD afgeplakt met schilderstape.
 
Seat  Arona 2020  1.0 TSI 115PK DSG 
Dealer heeft er sowieso belang bij om het te doen want de rekening gaat naar importeur / fabriek :) maar naast deze terugroepactie zou ik sowieso niet zomaar updates laten uitvoeren, vaak wordt je er niks beter van. Tuning verlies je vaak ook met zo'n update en wat krijg je er voor terug?

@Sal Slim om de OBD af te plakken (y)
 
  • Leuk
Waarderingen: Sal
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!