ratelende dash stationair -> OPLOSSING!

Mijn Polo kreeg op een gegeven moment last van een zeer irritante ratel bij stationair, leek afkomstig te komen van het dashboard aan passagierszijde.

Ben even op onderzoek uitgegaan en heb de oplossing meteen op camera vastgelegd, omdat er volgens mij meer Polo's last van hadden. Zeer simpel op te lossen dus scheelt weer brandstof verstoken naar de dealer ;)

open de motorkap en dit is de schuldige:
imag0229bw-1.jpg
verplaats de leiding van klemmetje A naar klemmetje B (gewoon beetje schuin kantelen en dan trekken):
imag0230h-1.jpg

Dat slangetje loopt namelijk in een bocht onder je dash, en net zodanig dat hij begint te klapperen bij stationair. 2 minuten werk en alles is weer heerlijk stil.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: roger92
nee het is namelijk niet het klemmetje zelf dat rateld. Het is de 'stand' van het slangetje wat precies tegen een schot onder het dash aanzit in klem A zodat het gaat ratelen. In klem B zit het er net vanaf :)
 
wij hebben het zelfde probleem gehad. Zijn naar de dealer geweest en die hebben het verholpen alleen met 2 weken was het weer terug. Wij weer naar de dealer en toen hebben ze de hele benzine leiding vervangen. Schijnt een bekend probleem te zijn bij de nieuwe polo, vooral bij BM en 1.2 tsi
 
Ik heb het slangetje erna een beetje rondbewogen mat draaiende motor en iemand anders bij mn dash laten luisteren, allen bleef stil dit keer :) ik hou het in de gaten en mocht het terug komen dan meld ik het hier
 
PoloDave zei:
Mijn Polo kreeg op een gegeven moment last van een zeer irritante ratel bij stationair, leek afkomstig te komen van het dashboard aan passagierszijde.

Ben even op onderzoek uitgegaan en heb de oplossing meteen op camera vastgelegd, omdat er volgens mij meer Polo's last van hadden. Zeer simpel op te lossen dus scheelt weer brandstof verstoken naar de dealer ;)

open de motorkap en dit is de schuldige:
[resize=500:352djfmm]http://img836.imageshack.us/img836/7654/imag0229bw.jpg[/resize:352djfmm]

verplaats de leiding van klemmetje A naar klemmetje B (gewoon beetje schuin kantelen en dan trekken):
[resize=500:352djfmm]http://img829.imageshack.us/img829/6530/imag0230h.jpg[/resize:352djfmm]

Dat slangetje loopt namelijk in een bocht onder je dash, en net zodanig dat hij begint te klapperen bij stationair. 2 minuten werk en alles is weer heerlijk stil.

Beste Polodave,

Even een vraag he over dit ratelen. Ik heb zelf net een nieuwe Polo Bluemotion mogen ontvangen. Nou heb ik vanaf dag 1 (vorige week zaterdag dus) een ratel rechts bij me dashboard dus aan de passagiers kant. Ik word hier ook echt helemaal gek van. Ik heb onderzocht waar het zat / zit maar kon het binnen niet vinden behalve dat het onder het dash vandaan lijkt te komen. Nou is er een groot verschil met de topic die jij begonnen bent en wat er bij mij ook nog gebeurd.

Dat verschil is dat bij bepaalde rpm's van mijn motor, dit trillend geluid zich ook voort doet. Ik kan het dus reproduceren. Tijdens het accelereren hoor ik die ratel gewoon netjes mee ratelen en houd dus ook echt die toon van de motor aan wat echt irritant is. Dit kan ik ook doen als ik gewoon stil sta in zn vrij, als ik dan het gas intrap en ik ga gewoon op bepaalde rpm niveaus zitten dan Brrrrrrrrrrrr verschijnt de ratel met EXACT die toon. Als ik de gas loslaat bvb als ik aan het rijden ben en de motor komt op die bepaalde rpm's of vibratie snelheden dan hoor je de ratel ook echt, net zoals de motor precies dat geluid ook brrrrrrrrrrrrrrrrr minder worden.

Mijn vraag is dus of jij / de andere polo gebruikers die op deze post hebben gereageerd dit ook hadden. Of de omschrijving die ik heb gegeven bekend in de oren klinkt? En zo ja of de oplossing die je hebt aangedragen DE oplossing is van dit probleem.

Ik ben al bij de dealer weer langs geweest en die had het indd over brandstoflijdingen en die wilt ie gaan isoleren etc wat probally ook zal werken maar hier moet ik nog tot 25 augustus op wachten en als dit de oplossing is doe ik dit liever want die ratel word ik echt GEK VAN.

Nou ben erg benieuwd op je reactie!

MVG

DrDeathhand
 
als ik 1 mm gas gaf was het weg, had het puur stationair.. Je kan dit altijd proberen, helpt het niet dan helaas, maar kwaad kan dit ook niet en is 5 minuten werk
 
PoloDave zei:
als ik 1 mm gas gaf was het weg, had het puur stationair.. Je kan dit altijd proberen, helpt het niet dan helaas, maar kwaad kan dit ook niet en is 5 minuten werk

Nou Polodave, ik heb het geprobeerd, maar er is NIKS veranderd, dus ik ben benieuwd hoe het opgelost gaat worden door de dealer, tis pretty irritant in iedergeval.
 
DrDeathhand zei:
PoloDave zei:
als ik 1 mm gas gaf was het weg, had het puur stationair.. Je kan dit altijd proberen, helpt het niet dan helaas, maar kwaad kan dit ook niet en is 5 minuten werk

Nou Polodave, ik heb het geprobeerd, maar er is NIKS veranderd, dus ik ben benieuwd hoe het opgelost gaat worden door de dealer, tis pretty irritant in iedergeval.


Ik heb nu precies hetzelfde probleem. Vandaag mijn Polo opgehaald. Paar kilometer gereden en hoorde toen ook dat geratel bij de passagiers kant.

@DrDeathhand, is het probleem bij jou al opgelost??
 
Die ratel vanachter het dashboard had ik al vanaf het begin. Dacht dat het vanwege de inhoud van het dashboardkastje kwam, maar kon het niet plaatsen. Na een tijdje begin je eraan te wennen; ik wist niet beter. Vanmiddag toch eens even een blik geworpen onder de motorkap, en het slangetje in het andere klemmetje gezet. Nu rammelt 'ie zowaar niet meer! VET!

PS: Overigens was 't bij mij niet bij stationair, maar resoneerde het ding bij 1900 toeren.

PPS: Wat een supergoede fix zeg -> ontzettend bedankt!
 
Die ratel vanachter het dashboard had ik al vanaf het begin. Dacht dat het vanwege de inhoud van het dashboardkastje kwam, maar kon het niet plaatsen. Na een tijdje begin je eraan te wennen; ik wist niet beter. Vanmiddag toch eens even een blik geworpen onder de motorkap, en het slangetje in het andere klemmetje gezet. Nu rammelt 'ie zowaar niet meer! VET!

PS: Overigens was 't bij mij niet bij stationair, maar resoneerde het ding bij 1900 toeren.

PPS: Wat een supergoede fix zeg -> ontzettend bedankt!

Is dit ook aan te raden voor mij denkje?:mrgreen:
Aangezien jij mij ratelbak wel kent Stick Out Tongue
 
VW  6R  1.2TDI 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!