RaceChip powerbox metingen

Zojuist heb ik via mijn dashcam mijn 80-120 tijd met de RaceChip RS powerbox opgenomen, zodat ik deze achteraf kan uitrekenen om een indicatie te krijgen. Er is zeker verschil in de tijden. Ik heb het nu nog even erg indicatief via mijn stopwatch uitgerekend met behulp van de dashcam opname, dus heb er een kleine marge tussen gelaten. Zodra ik meer tijd heb ga ik via mijn video editor echt op het frame nauwkeurig een klokje instellen, zodat de tijden iets nauwkeuriger worden.

Heb vandaag enkel 80-120 tijden opgenomen onder de volgende omstandigheden:
- Brandstof tank nog bijna helemaal vol (bijna lege tank en volle tank acceleratie verschil merk ik al aardig).
- Vrijwel iedere keer op exact dezelfde weg en locatie volgas gegeven naar de 120 km/h.
- Vlak wegdek.
- Getest met Racechip op mapping 0 (uit) en mapping 4 (aanbevolen). Zowel in 4e en 5e versnelling.
- Ik tel de gaspedaal respons vertraging niet mee. Bedraagt ongeveer 0.5 seconden zeker, nu ik mijn opname terug kijk. Aangezien de auto pas na deze 0.5 sec.
meer toeren levert en dan pas versnelt.

Resultaat:

Mapping 0 (uit):
5e versnelling 80-120 km/h: ong. 13.9 sec.
4e versnelling 80-120 km/h: ong. 10 sec.

Mapping 4 (aanbevolen)
5e versnelling 80-120 km/h: ong. 11.3 sec.
4e versnelling 80-120 km/h: ong. 8.8 sec.


Ik heb zelf niet veel verstand of dit verschil in tijden nu groot of laag zou zijn. Bij een 0-100 tijd heb ik meer gevoel om te vergelijken met andere auto's etc. dan een 80-120 tijd. Maar misschien dat jullie hieruit kunnen concluderen dat dit aanzienlijk sneller is of eigenlijk wel erg mee valt. Sneller is het in ieder geval.

Het verbaasd me wel dat het verschil in tijd in de 4e versnelling kleiner is dan de 5e versnelling, aangezien je in de 4e versnelling meer vermogen zou moeten hebben. Ik verwachtte daar een groter verschil, maar misschien is mijn gedachtegang niet goed.

Ik kom nog met een nauwkeurigere indicatie, maar dit zijn de resultaten op het eerste gezicht.

p.s. beetje offtopic wel, ook de gaspedaal respons word mij nu steeds inzichtelijker door het terugkijken van de video (deel ik misschien nog, de video). Er lijkt zowat 0.5 seconden te zitten na het horen van het gaspedaal volledig indrukken en dat er meer toeren gemaakt worden. Gaspedaal respons staat op 'Direct'.
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
  • Leuk
Waarderingen: Agaam
Zojuist heb ik via mijn dashcam mijn 80-120 tijd met de RaceChip RS powerbox opgenomen, zodat ik deze achteraf kan uitrekenen om een indicatie te krijgen. Er is zeker verschil in de tijden. Ik heb het nu nog even erg indicatief via mijn stopwatch uitgerekend met behulp van de dashcam opname, dus heb er een kleine marge tussen gelaten. Zodra ik meer tijd heb ga ik via mijn video editor echt op het frame nauwkeurig een klokje instellen, zodat de tijden iets nauwkeuriger worden.

Heb vandaag enkel 80-120 tijden opgenomen onder de volgende omstandigheden:
- Brandstof tank nog bijna helemaal vol (bijna lege tank en volle tank acceleratie verschil merk ik al aardig).
- Vrijwel iedere keer op exact dezelfde weg en locatie volgas gegeven naar de 120 km/h.
- Vlak wegdek.
- Getest met Racechip op mapping 0 (uit) en mapping 4 (aanbevolen). Zowel in 4e en 5e versnelling.
- Ik tel de gaspedaal respons vertraging niet mee. Bedraagt ongeveer 0.5 seconden zeker, nu ik mijn opname terug kijk. Aangezien de auto pas na deze 0.5 sec.
meer toeren levert en dan pas versnelt.

Resultaat:

Mapping 0 (uit):
5e versnelling 80-120 km/h: ong. 13.9 sec.
4e versnelling 80-120 km/h: ong. 10 sec.

Mapping 4 (aanbevolen)
5e versnelling 80-120 km/h: ong. 11.3 sec.
4e versnelling 80-120 km/h: ong. 8.8 sec.


Ik heb zelf niet veel verstand of dit verschil in tijden nu groot of laag zou zijn. Bij een 0-100 tijd heb ik meer gevoel om te vergelijken met andere auto's etc. dan een 80-120 tijd. Maar misschien dat jullie hieruit kunnen concluderen dat dit aanzienlijk sneller is of eigenlijk wel erg mee valt. Sneller is het in ieder geval.

Het verbaasd me wel dat het verschil in tijd in de 4e versnelling kleiner is dan de 5e versnelling, aangezien je in de 4e versnelling meer vermogen zou moeten hebben. Ik verwachtte daar een groter verschil, maar misschien is mijn gedachtegang niet goed.

Ik kom nog met een nauwkeurigere indicatie, maar dit zijn de resultaten op het eerste gezicht.

p.s. beetje offtopic wel, ook de gaspedaal respons word mij nu steeds inzichtelijker door het terugkijken van de video (deel ik misschien nog, de video). Er lijkt zowat 0.5 seconden te zitten na het horen van het gaspedaal volledig indrukken en dat er meer toeren gemaakt worden. Gaspedaal respons staat op 'Direct'.
Heel mooi uitgebreid verslag Kelvin, zal het morgen even verder bekijken, maar ziet er goed uit.
 
Volkswagen  Volkswagen Polo AW Highline 1.0 TSI 95 PK Chuning 140 Pk 240 Nm  1.0 TSI | 70kw 
Om het verslag nog uitgebreider te maken, heb ik in de bijlage een screenshot staan van de 'snelheidsintervallen'. Deze geven het verschil in km/h aan op, als het goed is, exact hetzelfde moment, onder de verschillende omstandigheden. Ik heb dit gewoon genoteerd vanaf mijn snelheidsdisplay, er vanuit gaande dat deze een vast verversingsinterval heeft, lijkt mij dit een betrouwbare meetbron. Als visualisatie door middel van kleuren het dieptepunt en hoogtepunt qua verschil weergegeven.

Zoals te zien is, ben ik in zijn 5e versnelling, op het hoogtepunt 6 km/h sneller dan wanneer de RaceChip uit had gestaan.
In zijn 4e versnelling is het hoogtepunt 5 km/h.

Het maakt ook duidelijk dat de RaceChip hiermee de 80-120 sprint een stuk korter maakt, zoals je in de kolommen kunt zien :)
 

Bijlagen

  • snelheidsintervallen.JPG
    snelheidsintervallen.JPG
    35.2 KB · Weergaven: 41
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
Mooie metingen, dank je Kelvin. Is dit een betje in lijn met wat je verwacht van 95 naar 120pk?

Ja zeker. Ik verwachtte een soort extra duwtje in de rug, en dat is zeker waarneembaar. Nu ik de metingen gedaan heb ik bevestigd het in ieder geval niet alleen gevoelsmatig was (als een placebo), maar het ook voor mezelf heb kunnen 'bewijzen'.
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
  • Leuk
Waarderingen: iichel
Ter visualisatie heb ik een YT filmpje gevonden waarop het verschil in een 95pk versie drag-race met en zonder passagiers te zien is (is al erg groot). Ik denk dat wel/geen RaceChip ongeveer hetzelfde effect heeft:

Bekijken vanaf 2:50 voor de dragrace.

 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
Er is ooit wel een keer een test gedaan bij Top Gear. Daarin lieten ze een willekeurige MPV van 0 naar 100 rijden en weer naar 0.
De stig, die 0kg weegt, deed dat in afstand x. Daarna kwamen er een aantal obese dames bij in en ineens deed ie er echt bizar veel langer over.
Geeft maar aan wat de invloed van passagiers (dus gewicht) is op een relatief bescheiden gemotoriseerde auto.
 
Ik heb even snel op youtube de opname gedropt met daarbij een vergelijking qua snelheid en tijd. De definitieve tijd staat er ook op. Links is Racechip uit, rechts met Racechip op mapping 4.

 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
Ik heb even snel op youtube de opname gedropt met daarbij een vergelijking qua snelheid en tijd. De definitieve tijd staat er ook op. Links is Racechip uit, rechts met Racechip op mapping 4.


Edit (kon mijn originele post niet meer aanpassen blijkbaar): de video laat het resultaat zien in de 5e versnelling, volgas.
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
download de app. race timer !
kun je van alles instellen 0 100 , 80 120 , 100 200 km/u meerdere metingen tegelijk mogelijk
meet via GPS dus nauwkeurig , geen kmteller afwijkingen etc .

mijn polo tdi iets getuned doet 80 120 km/u in 4,9 sec . in 5e versn. ( 6bak bakcode FJW )
 
Volkswagen  Polo  1.9 TDI 130pk >>> ruim 220 pk nu 
  • Leuk
Waarderingen: Sal
download de app. race timer !
kun je van alles instellen 0 100 , 80 120 , 100 200 km/u meerdere metingen tegelijk mogelijk
meet via GPS dus nauwkeurig , geen kmteller afwijkingen etc .

mijn polo tdi iets getuned doet 80 120 km/u in 4,9 sec . in 5e versn. ( 6bak bakcode FJW )

Geen afwijkingen? Dacht dat dit soort apps juist minder nauwkeurig zijn. GPS snelheid bij 160km/h volgens auto is bijvoorbeeld 145km/h.. hoe sneller hoe groter de afwijking bij mij. Dus heb er mijn vraagtekens bij gehad.
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
Geen afwijkingen? Dacht dat dit soort apps juist minder nauwkeurig zijn. GPS snelheid bij 160km/h volgens auto is bijvoorbeeld 145km/h.. hoe sneller hoe groter de afwijking bij mij. Dus heb er mijn vraagtekens bij gehad.

het is anders om ! GPS is nauwkeuriger dan een autoteller

als jou auto teller 145 aangeeft , en de GPS 160 heb je totaal verkeerde bandenmaat onder je auto zitten
 
Volkswagen  Polo  1.9 TDI 130pk >>> ruim 220 pk nu 
  • Haha
Waarderingen: Rosinfield
GPS geeft idd normaal gesproken de werkelijke snelheid aan en wat de teller aangeeft ligt er iets boven. Naarmate je harder rijdt, is de afwijking groter.
Bij mij was de top op de GPS bv 248 en reed ik op de teller iets van 253.
Overigens heb ik toen ook race timer gebruikt. Is redelijk betrouwbaar. Er is een filmpje waarin ze de tijden vergelijken met een professioneel apparaat en de afwijking blijkt dan max 0,2 km/u
 
Volkswagen  Up! GTI KWv1 Milltek Road+ OZ HLT matt black wheels  1.0 tsi 140 pk/225 Nm (Vagtechniek) 
het is anders om ! GPS is nauwkeuriger dan een autoteller

als jou auto teller 145 aangeeft , en de GPS 160 heb je totaal verkeerde bandenmaat onder je auto zitten

Lijkt me sterk. Heb gewoon de standaard bandenmaat met Seyne velgen zo is ie fabriek afgeleverd. Gewoon origineel alles.

Maar bij een snelheid op de teller 130km/h en 121 op de gps is geen uitzondering. En aangezien het verschil bij 80 km/h maar 2-3km /h is verwacht ik dat bij nog hogere snelheden het verschil groter zou zijn.

Ik praat wel over de gps snelheids meter die nu in Google Maps zit. Misschien dat een andere GPS app beter werkt. Maar GPS is GPS zou ik zeggen.
 
VW  Polo AW 2020 Comfortline  1.0 TSI 95 pk --> 119pk | 215nm (RaceChip RS) 
Op een constante snelheid is je GPS nauwkeurig dan je teller, daar is geen twijfel over mogelijk.

De GPS in je mobiele telefoon ververst 5x per seconde, daardoor kan je eigenlijk nooit met zekerheid zeggen of je 0-100 nou in 9.9, 10 of 10.1 seconden is. Een externe gps box zoals ‘Draggy’, ververst 10x per seconde, dat is dus een stuk nauwkeuriger.

De teller afwijking is naar mijn weten wel vrij consistent zolang je er geen andere wielen onder zet, hoewel je met een digitaal display ook te maken heb met o.a. verversing snelheid. Maar wat je zou kunnen doen is met behulp van gps achterhalen wat je teller aangeeft wanneer je 80, 100, 120 of whatever rijdt. En vervolgens dat gebruiken om je acceleratie uit te rekenen.

Relevantie van de vertraging in je gaspedaal begrijp ik overigens niet, je hebt tenslotte geen camera op het pendaal maar op je teller gericht.
 
Volkswagen  Polo AW Highline Business R  1.5 TSI 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!