Problemen na software update

Hallo allemaal,

Sinds december zijn wij eigenaar van een polo 6r 1.2 TDI, januari ontvingen wij een brief van vw over de sjoemelsoftware en of wij de update even wouden doen.
Na lang wikken en wegen en na vragen bij de dealer het toch maar gedaan.
3000 km later gaat het lampje van de gloeispiraal knipperen, die als de auto uit gezet is tijdelijk weer verdwijnt, wij naar de dealer uit laten lezen op dat moment geen storing meer te vinden en de auto heeft ook niks opgeslagen een aantal dagen later gaat het motormanagement lampje branden wij weer terug naar de dealer auto laten draaien beide lampjes aanwezig en kregen wij te horen dat er een storing zit in het brandstof systeem, dus wij hebben een afspraak gemaakt welke pas een maand later plaats kan vinden en zijn dan 15 mei pas aan de beurt wel mogen wij verder rijden van de dealer omdat de auto verder normaal rijd.
Van het weekend zetten wij de auto prima rijdend weg en willen later die dag weg rijden schakelt de auto zwaar en maakt hij een ratelend geluid als wij de auto in zijn achteruit willen zetten vandaag weer naar de dealer en de monteur verteld mij dat de Drukgroep niet goed los komt en wat dis betekend een nieuwe koppeling.
Zijn er meer mensen die hier last van hebben gehad?
En misschien een idee hebben of de storingen en de koppeling iets met de update te maken kunnen hebben?
Wij rijden met de oude sofware probleemloos en sinds de nieuwe software rollen we van het ene probleem in het andere..
 
Volkswagen  Polo 6r  1.2 tdi 
Ik ben gisteren geweest bij de vw dealer voor een groot onderhouds beurt en ze vroegen mijn of ik de software update ook wou hebben. Ik heb nee gezegd omdat ik wist wat er zou gebeuren en de dealer was het er mee eens. Het zou vooral te maken hebben met het EGR. Dus heb ik de auto afgemeld voor de update.

Volgens mij staat de koppeling los van de update maar weet het niet zeker.

Dit gaat wel een dure grapje worden denk helaas.
 
Volkswagen  Polo 6r  1.2 tdi Bluemotion 
Laat zowizo je egr wegschrijven 150 euro scheelde veel problemen

Met alleen wegschrijven ben je niet klaar. Dan moet je hem ook afdoppen. En als je het dan goed wilt doen moet je ook de roetfilter verwijderen, maar dat is dan weer apk afkeur als ze het merken...

Maar mijn oom had ook de update laten uitvoeren voor zijn 1.2 tdi en kort daarna is bij hem ook de egr stuk gegaan. Volgens mij is er wel custom software beschikbaar die weer bovenop de update van vw gezet kan worden dat er voor voor zorgt dat je egr gespaard blijft...

Mijn eigen auto (1.6 tdi) gaat zeker niet langs de dealer voor een update, want daarna komt hij daar niet meer weg denk ik. Bij mij is de egr en dpf er allang uit.
 
Met alleen wegschrijven ben je niet klaar. Dan moet je hem ook afdoppen. En als je het dan goed wilt doen moet je ook de roetfilter verwijderen, maar dat is dan weer apk afkeur als ze het merken...

Maar mijn oom had ook de update laten uitvoeren voor zijn 1.2 tdi en kort daarna is bij hem ook de egr stuk gegaan. Volgens mij is er wel custom software beschikbaar die weer bovenop de update van vw gezet kan worden dat er voor voor zorgt dat je egr gespaard blijft...

Mijn eigen auto (1.6 tdi) gaat zeker niet langs de dealer voor een update, want daarna komt hij daar niet meer weg denk ik. Bij mij is de egr en dpf er allang uit.

En als je dan toch bezig bent, dan ook meteen laten chip tunen. Stick Out Tongue In ieder geval, dit soort topics hebben ervoor gezorgd dat ik geen software update ga doen bij de dealer. Sterker nog, ik durf zelfs geen onderhoud meer te doen daar omdat ik bang ben dat ze hem anders stiekem toch gaan updaten.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TDI stage 1 met 105 PK bij Vagtechniek 
Ik had mijn auto gekocht toen de egr kapot was. De dag daarna naar tuner gegaan en EGR laten wegschrijven. Volgende dag apk. In een x er doorheen. Maar maar hij is alleen software matig weggeschreven. Geen mechanische acties ondernomen. Maar tuner zei dat ie gewoon dicht zat. Maar roetfilter echt noodzakelijk?
 
Volkwagen  E golf 2018  136 pk 
Ik had mijn auto gekocht toen de egr kapot was. De dag daarna naar tuner gegaan en EGR laten wegschrijven. Volgende dag apk. In een x er doorheen. Maar maar hij is alleen software matig weggeschreven. Geen mechanische acties ondernomen. Maar tuner zei dat ie gewoon dicht zat. Maar roetfilter echt noodzakelijk?

Hij kan niet 100% softwarematig dicht, hij zal altijd bijvoorbeeld bij het regenereren van de roetfilter wel open gaan, hij kan ook niet 100% dicht zitten wat ervoor zorgt dat hij dus wel een beetje open blijft en je dus vermogen verliest.

Wat betreft de roetfilter. Waarom moet deze ook eruit als de egr eruit is: de roetfilter moet regelmatig regenereren. Om dat proces goed te laten verlopen moet deze verhit worden en om deze goed te verhitten is de egr nodig. Als deze er niet is zal de regeneratie niet goed verlopen wat resulteert in een verstopte roetfilter. Kortom de roetfilter zal sneller verstopt raken als je geen werkende egr hebt. Daarnaast is her vervangen van de roetfilter ook vrij prijzig, dus beter eruit (maar wel apk afkeur sinds juli 2017 als het goed is, tenzij je auto van voor 2010 is daarvoor moet hij wel opnieuw door de rdw gekeurd worden)
 
  • Leuk
Waarderingen: Franklin Golf4TDI
Hij kan niet 100% softwarematig dicht, hij zal altijd bijvoorbeeld bij het regenereren van de roetfilter wel open gaan, hij kan ook niet 100% dicht zitten wat ervoor zorgt dat hij dus wel een beetje open blijft en je dus vermogen verliest.

Wat betreft de roetfilter. Waarom moet deze ook eruit als de egr eruit is: de roetfilter moet regelmatig regenereren. Om dat proces goed te laten verlopen moet deze verhit worden en om deze goed te verhitten is de egr nodig. Als deze er niet is zal de regeneratie niet goed verlopen wat resulteert in een verstopte roetfilter. Kortom de roetfilter zal sneller verstopt raken als je geen werkende egr hebt. Daarnaast is her vervangen van de roetfilter ook vrij prijzig, dus beter eruit (maar wel apk afkeur sinds juli 2017 als het goed is, tenzij je auto van voor 2010 is daarvoor moet hij wel opnieuw door de rdw gekeurd worden)

ok bedankt voor de informatie!!!;)
 
Volkwagen  E golf 2018  136 pk 
je roetfilter regenereert prima zonder egr hoor.
het enige wat er bij regenereren gebeurt is diesel tijdens de uitlaatslag injecteren zodat het filter heet word.
.
 
Vw  Polo  1.6 tdi 
Toch heeft Sambir een punt.
Bij mijn Caddy is na de software update de EGR gesneuveld. Ik heb hem toen bij VAGtechniek laten wegschrijven. Sindsdien raakt om de haverklap m’n roetfilter vol. Blijkbaar wordt het roetfilter bij regeneratie zonder EGR niet heet genoeg om alle roet te verwijderen en raakt dus continu verstopt.
Volgende week gaat de dealer een nieuwe EGR plaatsen onder garantie.
 
VW Polo  BlueGT  1.4 TSI chip op maat 190,5pk en 312nm Instagram: @Systedegekste en @1962Ragtop 
Toch heeft Sambir een punt.
Bij mijn Caddy is na de software update de EGR gesneuveld. Ik heb hem toen bij VAGtechniek laten wegschrijven. Sindsdien raakt om de haverklap m’n roetfilter vol. Blijkbaar wordt het roetfilter bij regeneratie zonder EGR niet heet genoeg om alle roet te verwijderen en raakt dus continu verstopt.
Volgende week gaat de dealer een nieuwe EGR plaatsen onder garantie.

Bij mij is ook de egr onder garantie vervangen na update, ik zou wel zorgen dat je de egr weer laat inschakelen alvorens je naar de dealer gaat.
Als de dealer weet dat de egr is uitgeschakeld gaan ze deze nooit vervangen onder garantie, sterker nog als je de egr weg geschreven hebt dan is heel je garantie weg aangezien je de ecu niet mag overschrijven.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 BlueMotion 
Behalve als je de dealer wat beter kent omdat je in het verleden al 4 transporters, 2 caddy’s, 1 golf en 3 polo’s bij ze hebt gekocht. :)
Hij adviseerde me om de EGR weer aan te laten zetten zodat de foutcodes weer naar boven kwamen en hij er een melding van naar Pon kon sturen.
 
VW Polo  BlueGT  1.4 TSI chip op maat 190,5pk en 312nm Instagram: @Systedegekste en @1962Ragtop 
  • Leuk
Waarderingen: Martien
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!