Probleem stuurbekrachtiging [VW Polo, 9n3]

Hoi allemaal,

Ik heb een voortdurend terugkerend probleem met de elektrische stuurbekrachtiging van mijn Polo 9n3. Het betreft hier een Polo 1.2 (3-cyl, benzine) van nov-2008.

De afgelopen maanden gaat het ABS lampje aan (+ pieptoon) waarna de stuurbekrachtiging uitvalt. Meestal bij een laag toerental, dus rijdend/manoeuvrerend in de 1e versnelling of achteruit. Bij het uit en weer aanzetten van het contact/motor is het weg maar vaak gebeurt het dan snel weer opnieuw.

De massakabels zijn vervangen en ook de dynamo. De garage weet niet waar het aan ligt want als ze het uitlezen geeft het geen foutcode. Na het vervangen van de dynamo is de storing 2 weken niet voorgekomen, maar nu die is nu weer helemaal terug.

Heeft iemand tips, ervaring of een idee?
 
Hoi allemaal,

Ik heb een voortdurend terugkerend probleem met de elektrische stuurbekrachtiging van mijn Polo 9n3. Het betreft hier een Polo 1.2 (3-cyl, benzine) van nov-2008.

De afgelopen maanden gaat het ABS lampje aan (+ pieptoon) waarna de stuurbekrachtiging uitvalt. Meestal bij een laag toerental, dus rijdend/manoeuvrerend in de 1e versnelling of achteruit. Bij het uit en weer aanzetten van het contact/motor is het weg maar vaak gebeurt het dan snel weer opnieuw.

De massakabels zijn vervangen en ook de dynamo. De garage weet niet waar het aan ligt want als ze het uitlezen geeft het geen foutcode. Na het vervangen van de dynamo is de storing 2 weken niet voorgekomen, maar nu die is nu weer helemaal terug.

Heeft iemand tips, ervaring of een idee?
Hee martin, ik heb precies hetzelfde probleem. Heb je nog kunnen vinden wat dat van jou veroorzaakte ?
 
Volkswagen  9n3  1.4 TDi 80pk Bluemotion 
merk je echt dat hij uitvalt? of weet je dat hij uitvalt omdat het dashboard dat aangeeft?
merk je verder nog wat voordat hij uitvalt aan de stuurbekrachtiging? bv naar links of rechts trekken, zwaar en ligt werken?

dat er geen code in staat wanneer hij uitvalt, dat gaat er bij mij niet in.

in mijn lupo met electronice sb staat namelijk nog steeds de code van toen hij vorig jaar uitviel.


als jij een beetje het zelfde systeem hebt als een 3l, dan zit er op de stuurstang een electrische motor met 2 relais.
De solderingen van deze relais willen wel eens slecht worden, en daarom kan de sb uitvallen.
ook wil de hoeksensor wel eens kuren hebben, waardoor hij uitvalt.


als het de relais zijn kan je deze los maken, en opnieuw solderen.
Als het de sensor is, dan is het lastiger. De sensor schijnt vast in het stuurhuis te zitten.
En dit stuurhuis is volgens mij niet meer leverbaar, ik zou als ik besteld een stuurhuis zonder sb geleverd krijgen.


dus tip, wanneer het weer gebeurd, niet uit zetten meteen naar iemand die kan uitlezen.
en ik denk dat je dan 99% een code kan vinden in de module stuurbekrachtiging
 
VW  6C  1.4TDI DSG 
  • Leuk
Waarderingen: Johan
merk je echt dat hij uitvalt? of weet je dat hij uitvalt omdat het dashboard dat aangeeft?
merk je verder nog wat voordat hij uitvalt aan de stuurbekrachtiging? bv naar links of rechts trekken, zwaar en ligt werken?

dat er geen code in staat wanneer hij uitvalt, dat gaat er bij mij niet in.

in mijn lupo met electronice sb staat namelijk nog steeds de code van toen hij vorig jaar uitviel.


als jij een beetje het zelfde systeem hebt als een 3l, dan zit er op de stuurstang een electrische motor met 2 relais.
De solderingen van deze relais willen wel eens slecht worden, en daarom kan de sb uitvallen.
ook wil de hoeksensor wel eens kuren hebben, waardoor hij uitvalt.


als het de relais zijn kan je deze los maken, en opnieuw solderen.
Als het de sensor is, dan is het lastiger. De sensor schijnt vast in het stuurhuis te zitten.
En dit stuurhuis is volgens mij niet meer leverbaar, ik zou als ik besteld een stuurhuis zonder sb geleverd krijgen.


dus tip, wanneer het weer gebeurd, niet uit zetten meteen naar iemand die kan uitlezen.
en ik denk dat je dan 99% een code kan vinden in de module stuurbekrachtiging
Het ging vrij snel dus het is me misschien wat ontgaan als we motor snel weer is herstart of dat het dashboard gewoon aangaf dat hij uit was gevallen. Toch voelde ik een stotter toen het gebeurde en vlak daarna werd het stuur vrij zwaar. Ik zal volgende keer gelijk even scannen met de obd als het weer voorkomt.
 
Volkswagen  9n3  1.4 TDi 80pk Bluemotion 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!