Polo Occasion: rare koppeling en motorlampje

Goedemorgen,

Ik heb op dit moment nog geen Polo in bezit. Ik ben echter wel aan het kijken voor een Polo. Gister heb ik een testritje gemaakt in een Polo 1.2 TSI 105PK uit 2010.

Dit ritje ging prima, maar toch vind ik dat de koppeling raar doet. Tijdens het opkomen van de koppeling (auto in zijn 1, koppeling laten komen zonder gas bij te geven) zie je dat de toerenteller omlaag springt om vervolgens weer omhoog te gaan. Ik heb dit zelf nog nooit zo meegemaakt met een auto. Hoort dit zo?

Zie video voor een duidelijk beeld van wat ik bedoel: https://youtube.com/shorts/QNGSi-pu9FE?feature=share

Ook ging er tijdens de proefrit een motorlampje branden. De eigenaar gaf tijdens het uitlezen aan dat dit ging om de laaddruk regeling. Hij zei dat het komt doordat de auto te lang stil heeft gestaan, en dit vanzelf wel weer weggaat.
Is dit echt wat de foutcode ‘laaddruk regeling’ betekent?

Ik heb de auto vanzelfsprekend nog niet gekocht. Ik wil eerst graag even weten wat dit allemaal zegt over de wagen.

Alvast bedankt!
 
Volkswagen  Polo  1.2 TSI 105PK - Stage 1 140PK 
Je zou denken slippende koppeling, maar met een slippende koppeling schiet je toerental omhoog om daarna weer naar beneden te duiken. Eigenaardig.

Ik zou zeggen kijk lekker verder en koop een andere. Dit voorspeld niet veel goeds als je het mij vraagt. Genoeg aanbod, meer vissen in de zee, iets in die richting.
 
Polo  6c  Verkocht 
Lekker laten staan.
Ik heb ook een “probleempje” met de laaddruk regeling. Wastegate sluit niet goed. Houd in de het uitlaatspruitstuk en turbo vervangen dienen te worden in veel gevallen. Kosten 1600 euro.

Dat dipje kan vanalles zijn. Van matige ontsteking tot sensoren.

Mooie pruts verkoper.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2tsi 105pk 
  • Leuk
Waarderingen: Sal
Bedankt voor de reacties! Ik laat de auto ook lekker staan inderdaad. Vond het ook al heel erg vaag.
Dan maar even verder zoeken!

En wat betreft de Polo 6C, ik weet dat deze iets betrouwbaarder zijn. Echter past het niet helemaal in mijn budget. Toch bedankt voor het advies!
 
Volkswagen  Polo  1.2 TSI 105PK - Stage 1 140PK 
Ik heb een 6R uit bouwjaar 2010. In de onderhoudsboekjes kun je zien of de kettingproblemen zijn aangepakt. De 105pk variant is lekker krachtig, en kan tot 130pk getuned worden.
 
Volkswagen  Polo 6R  1.2 TSI 105pk - 130pk / Insta: @peppergrey6air 
  AdBlock gedetecteerd
Wij snappen dat advertenties op de website niet leuk zijn, echter het draaiend houden van de website is helaas niet gratis. Wij hebben jaarlijks kosten aan de software licenties en het draaiend houden van de server. Wij zouden het erg op prijs stellen als je de ad-blocker wilt uitschakelen voor onze community zodat het voor iedereen gratis toegankelijk blijft. Voor nog geen 50 cent per maand kun je ook je account upgraden als je geen reclame wilt zien!